Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
První instituce veřejně přiznala, že moderní asistenční systémy nehody způsobují
30.8.2019 | Petr Prokopec
Jsou považovány za spásu, my se však při jejich používání setkáváme s takovým množstvím chyb, že varujeme před tím, že mohou být také hrozbou. Teď totéž tvrdí také NHTSA.
Při řízení automobilu může být člověk z masa a kostí za volantem tou největší slabinou. Dáno je to tím, že občas ztratí koncentraci, doprava v posledních letech zhoustla a přibylo i rušivých elementů jako různé elektronické přístroje. Nikoho proto asi nezaráží, že výrobci přichází se stále dalšími technologiemi, které postupně začínají přebírat stále více nadvlády nad jejich produkty.
Na první pohled by se mohlo zdát, že takový krok je jen ku prospěchu věci. Počítač se totiž nikdy neunaví, neovlivňují jej navíc emoce a jeho reakční doba je mnohonásobně kratší než lidská. Nicméně problémem je skutečnost, že lidstvo prozatím nezvládá ve velkém vyrábět technologie, které by byly po stránce kvalitativní neprůstřelné. Koneckonců se stačí podívat na současné notebooky či smartphony - jsou sice našlapanější než kdy předtím, to ale zároveň navyšuje i četnost potíží s nimi,
V případě mobilů ve výsledku nejde o život, na rozdíl od aut, kde selhání techniky byť jen na malý okamžik může vést k fatálním následkům. Aktuálně přitom většina motoristů je konfrontována pouze se základními systémy, jako je autonomní brzdění či monitoring jízdních pruhů. Ty jsou pouze podpůrné systémy, veškerá kontrola nadále spočívá na jejich bedrech. Přesto však ani tyto technologie nefungují, jak mají. Je proto otázkou, zda chystané autopiloty skutečně nepřinesou více škody než užitku.
Podle americké agentury pro silniční bezpečnost NHTSA skutečně existuje důvod, proč bychom se plně automatizované budoucnosti měli obávat. A to je docela převratná záležitost, neboť dosud problematičnost těchto systémů žádná instituce veřejně nepřipustila. Úředníci v posledních třech letech zaregistrovali přes 400 individuálních stížností týkajících se autonomních brzd Nissanu, Hondy, Volkswagenu a dalších výrobců. Systém především v mnoha vozech začal být aktivní, aniž by k tomu byl důvod, v jiných případech pro změnu nezareagoval tak, jak by měl.
Američanka Cynthia Walsh, majitelka Nissanu Rogue (u nás známého jako X-Trail) modelového roku 2018, kupříkladu uvádí, že v únoru jela se svým vozem po dálnici rychlostí 105 km/h, když SUV náhle začalo bez jediného důvodu samovolně brzdit. „Byla jsem opravdu vystrašená, měla jsem v očích slzy,“ uvádí majitelka s tím, že Rogue byl již dvakrát v servisu. Problém se ale odstranit nepovedlo, načež se Cynthia již obává usednout za jeho volant.
Jakkoliv přitom její příběh zní strašidelně, ve výsledku skončil ještě dobře. NHTSA nicméně uvádí, že minimálně ve 14 případech došlo v důsledku selhání autonomních brzd k havárii, a to většinu kvůli nárazu vozu jedoucího vzadu, jehož řidič nestihl zareagovat na nesmyslné chování auta před sebou. Žádné oběti prozatím hlášené nejsou, je ovšem otázka, zda by vyšetřovatelé vůbec byli s to schopni rozeznat pravou příčinu fatální nehody jediného auta, kdyby ji způsobily tyto systémy.
Americká agentura proto motoristy varuje, aby k autonomním brzdám přistupovali s velkou obezřetností, neboť systém jednoho výrobce může reagovat zcela jinak než technologie druhého. A stejné varování můžeme přidat i my - zatím jsme nepoznali systém, který by nezačal brzdit v situaci, kdy to vůbec nebylo potřebné a nehodu málem nezpůsobil. Že takovému řešení nelze dále důvěřovat, nebo je třeba velmi pečlivě sledovat jeho reakce v typicky problematických situací, je nabíledni.



Autonomní brzdy mohou stejně jako další moderní technologie přinášet jak užitek, tak i škodu. Jejich kvalita totiž bohužel není neprůstřelná
Zdroj: The Wall Street Journal
Bleskovky
Muž skončil v poutech za to, že si „ukradl” své vlastní auto poté, co mu bylo ukradeno
včeraPrvní majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
9.8.2025Poslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězný double Marka Červeného včera 16:47
- Druhé Superbiky vyhrál Karlsson včera 14:36
- Vítězem Superbike v Hořicích Lukas Maurer včera 12:16
- Marek Červený vyhrál po crashi Najmana úvod v Hořicích včera 10:06
- Závod v Hořicích bez největšího favorita, ale s Maurerem 9.8.2025
Nejnovější články
Když měl VW ještě rozum, dokázal elektrické nesmysly zaříznout už v zárodku, dnes jako by toho litoval
před 2 hodinamiFiat dokonal dílo a z dalšího modelu udělal levné Maserati, z některých úhlů vážně dokáže zmást
před 3 hodinamiAutomobilka otočila o 180 stupňů. Tohle auto mělo skončit s motory V8, místo toho teď bude nabízet jen osmiválce
před 5 hodinamiNový šéf Jaguaru hned na první pokus prováhal šanci udělat něco správně
před 6 hodinamiDodnes nevyužitý Golf TDI po 1. majiteli ze zlaté éry VW je za tyhle peníze laciná holka pro všechno snad navěky
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva