Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Původně drahé elektrické Audi ztrácí na ceně tak rychle, že ho po 4 letech koupíte o 400 tisíc levněji než spalovací alternativu
12.2.2024 | Petr Miler
Jako nové stojí o stovky tisíc víc - potřebujete miliony korun na to, abyste si mohli dovolit byť jen základní verzi. Po 4 letech ale může být model e-tron váš se snadno akceptovatelným nájezdem levněji než skoro základní nová Octavie, zatímco větší Q7 stojí pořád přes milion.
Někteří říkají, že aby se elektromobily mohly prosadit mezi širší populací, musí se nejprve stát něčím normálním a široce akceptovaným na trhu ojetin. A to chce čas, neboť většina lidí si prostě nová auta nekupuje a „zrání” drahých nových vozů pro bazary chvíli potrvá. Něco takového na první pohled dává smysl i s argumentem, že kvůli tomu není problémem dotování nákupů drahých elektromobilů milionářům, kteří by si je mohli pořídit i bez toho - takhle mají o důvod víc a zásobují tak i trh s ojetinami. Je to ale skutečně relevantní postoj?
Po mém soudu nikoli. Tedy obecně ano, v tomto případě ale ignoruje dva hlavní důvody veškeré problematičnosti elektrických aut. Oba vychází jako obvykle z baterie, které jsou nejen drahé, velké, těžké, mají malou energetickou hustotu, pomalu se nabíjí atp., ale mají také velmi krátkou životnost. První mix vlastností se stará o to, že elektromobily vždy nabídnou omezenou použitelnost, což velmi racionálně uvažující zákazníci ojetin nevidí rádi. A to druhé se postará o to, že i když cena nominálně klesne - někdy i velmi dramaticky - výhodná koupě z toho nikdy nebude.
Levné (relativně i absolutně) ojeté elektromobily jsou totiž na trhu běžné už dnes. A přesto se pro ně nikdo nežene, což ceny dál tlačí dolů, poptávky ale přesto přibývá jen pozvolna. A této kombinace problémů se dnešní ojeté elektromobily nikdy nezbaví do té míry, aby se staly zajímavými pro širší publikum, prostě se to nemá jak stát.
K této myšlence nás přivádí postřeh kolegů z Carscoops, kteří si všimli, jak zatraceně levná jsou původní elektrická Audi e-tron (dnes Q8 e-tron) v USA. Podívali jsme se na to i v Evropě a situace je tu stejná, ne-li pro elektrické SUV ještě tristnější. Stačí si vedle sebe postavit elektrický e-tron, o něco menší (asi o 150 mm kratší, jen pro pět lidí apod.) vůz, který dnes jako nový stojí od 2,18 milionu Kč výš, vedle větší spalovací Q7. Ta je jako nová k dispozici od 1,89 milionu Kč výš s třílitrovým dieselem, stačí ale chvilka, aby se karta dokonale obrátila.
Podívali jsme se s pomocí dat Mobile.de na ceny čtyř a méně roku starých vozů s nájezdy okolo 100 tisíc km maximálně, a vidíme, že zatímco e-trony za tak krátkou dobu padly cenově až někam k 720 tisícům Kč, kdy už si můžete vybírat, slušná nabídka Q7 se ukáže až při cenách okolo 1 050 000 Kč, méně stojí jen vozy dovezené uz USA, auta s dvojnásobným nájezdem a podobné problematické kousky. Stačilo tedy pár let, aby se e-tron z už hodně drahého auta stal vozem dostupným za sumu kousek nad částkou potřebnou na základní novou Octavii, zatímco Q7 za tentýž čas nemusely ztratit ani polovinu hodnoty a místo aut o 300 tisíc levnějších se staly o víc jak 300 tisíc dražšími.
To je obrovská změna, přesto nevíme o tom, že by se na e-trony stály fronty. Důvodů, proč tomu tak je, existuje víc, ten hlavní jsme ale dnes už vlastně probírali - čtyři roky stáří a 100 tisíc najetých km sice nestačí ani k tomu, aby e-trony pozbyly záruku na baterii, dospěly k tomu ale tak blízko, že se hrozba její drahé výměny do ceny už výrazně propisuje. Navíc nejde jen o to. Čtyři roky v automobilovém světě nejsou dlouhá doba, ve světě elektromobilů ale běží čas o něco rychleji a s dnešními elektrickými modely se kvůli menším pokrokům v klíčových oblastech (delší dojezdy, kratší dobíjení, posuny v péči o baterii apod.) dá žít přece jen lépe, což pochopitelně atraktivitu těchto aut coby ojetin dál snižuje.
I proto zůstáváme přesvědčeni, že za tohoto stavu a přetrvávajících trendech nemají elektrická auta šanci v bazarech bodovat o moc víc. I když je koupě e-tronu už dnes vlastně levná, lákavá a s platnou zárukou bezprostředně neriziková, je ve výsledku výhodná jen stejně zdánlivě jako u BMW i3. Chvíli to bude legrace, než se bateriové ucho utrhne a z výhodné koupě bude drahý špás...
![Původně drahé elektrické Audi ztrácí na ceně tak rychle, že ho po 4 letech koupíte o 400 tisíc levněji než spalovací alternativu - 1 - Audi Q7 vs BMW X5 vs Genesis GV80 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Původně drahé elektrické Audi ztrácí na ceně tak rychle, že ho po 4 letech koupíte o 400 tisíc levněji než spalovací alternativu - 2 - Audi Q7 vs BMW X5 vs Genesis GV80 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Původně drahé elektrické Audi ztrácí na ceně tak rychle, že ho po 4 letech koupíte o 400 tisíc levněji než spalovací alternativu - 3 - Audi Q7 vs BMW X5 vs Genesis GV80 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Audi Q7 koupíte jako nové citelně levněji... Foto: Audi
...než o něco menší elektrický e-tron. Už po pár letech se ale karta zásadně obrací. A má to své velmi racionální důvody. Foto: Audi
Inspirace: Carscoops, Zdroj dat: Mobile.de
Bleskovky
Bugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024Teslu Cybertruck v přímém klání porazil 28 let starý spalovací sporťák, stačilo místo na rovině soutěžit na oválu
23.7.2024
Nejnovější články
Nové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před hodinouUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včeraMuž se vydal na 1 300 km dlouhou cestu s elektromobilem, z obyčejné dovolenkové jízdy se stal hon na nabíječky
včeraNový VW Transporter poprvé ukázal svůj interiér, uvnitř nabídne dosud nevídané věci
včeraGM po fiasku pokusů s taxíky bez řidiče odkládá celý projekt „na neurčito”, asi už ví, jaká utopie to dnes je
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva