Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Řidiči Mercedesu ve 230 km/h na okruhu selhaly brzdy, rozmáznul se o bariéru jako opilý komár
před 9 hodinami | Petr Miler
Z těchto záběrů děsí, je to zhmotnělá noční můra každého nadšeného řidiče. Brzdy vzaly svou práci prakticky stoprocentně a bez varování. Je opravdu velké štěstí, že posádka auto opustila bez větší újmy na zdraví.
Je to asi ten nejčernější z černých scénářů, který si při návštěvě okruhu můžete představit. Vyrazíte na trať, chytnete ten správný rytmus, jízda se vám daří, auto skvěle sekunduje, najednou najedete na cílovou rovinku s tím, že na jejím konci zpomalíte do první šikany jako obvykle a... A nic.
Vozu zničehonic, bez jakéhokoli předchozího varování přestanou fungovat brzdy. Ale úplně. To, co bylo ještě před pár sekundami hračkou, která i z 200 km/h zastaví během pár sekund, se stal neřiditelný stroj, který se ohromnou setrvačností řítí v podstatě jen do míst, kam původně mířil - ve vysoké rychlosti ani nemáte šanci dramaticky změnit jeho směr a jste vydáni na pospas okolnostem.
Že se to nemůže stát? Jistý Michael Schumacher by v Silverstone roku 1999 asi nesouhlasil. A to je Formule 1, místo, kde jsou stovky a tisíce lidí královsky placeny, aby jeden každý z přítomných monopostů fungoval líp než švýcarské hodinky. Když vyrazíte s vlastním autem na okruh, stát se může prakticky cokoli.
Přesvědčil se o tom i muž jménem Azman Nor, který se svým supersportovním Mercedesem-AMG GT vyrazil na okruhový den v Sepangu, tedy na tu atraktivní trať, kde se mimochodem dřív také jezdily závody Formule 1 a shodou okolností šlo o místo, kde se ef-jedničky objevily poprvé v roce 1999 zrovna ve chvíli, kdy Schumacher doléčil svou zlomeninu nohy, kterou utrpěl právě v Silverstone. Azman měl vlastně víc štěstí než sedminásobný šampion F1, kterého ona zlomená ona téměř jistě stála osmý titul, při samotném incidentu tak ale zcela jistě neuvažoval.
Jak můžete vidět na záběrech níže, předchozí kolo dokončil ve stoprocentně fungujícím autě, vyjel na cílovou rovinku, kde dosáhl rychlosti až 230 km/h, a pak to přišlo. Jeho AMG totálně selhaly brzdy a pořád v rychlosti přes 200 km/h mířil do bariéry. Rána to tedy musela být ohromná, auto se rozmázlo o bariéru jako opilý komár v letu, ovšem pneumatiky a poddajná dvojitá svodidla (která obě prorazil) se naštěstí postarala o pozvolnější než okamžité zastavení. A tak i když vůz je zaručeně totálně zničený, příď nedoznala až takové újmy a prostor pro cestující už vůbec - dokonce ani čelní sklo není prasklé.
S Azmanem jsme byli v kontaktu a dušuje se, že auto bylo na okruhové ježdění perfektně připravené a nedostal předem žádný signál o tom, že by to brzdy měly spočítané. Jejich selhání bylo jeho optikou prakticky „binární” - prostě dlouho fungovaly a najednou ne. Sám podezírá selhání brzdového vedení, poškozenou hadici ostatně můžete vidět na fotkách, ale není jisté, že to je ta příčina. Charakter selhání by tomu částečně nasvědčoval (ale to by možná brzdy neodešly s takovou intenzitou, nejméně dvouokruhové vedení je dávno standardem a i dvojice diagonálně fungujících brzd by auto snad zpomalila víc, než vidíme), poškození ale mohlo vzniknout až při nehodě.
Jak něčemu takovému předejít? Těžko radit. Profíci si ověřují funkci brzd už na rovinkách chvíli před ostrou decelerací levou nohou, což případně dá aspoň trochu času navíc. Ale tady by to až tak moc neřešilo, „jen” částečně zmírnilo náraz. Zabrzdit pak jde i tak, že vůz pošlete do smyku, ale to zas riskujete opakované přetočení přes střechu, které může být hodně zničující pro páteř, popř. boční náraz, na který auto není nikdy tak dobře stavěné jako na ten čelní. Nakonec tedy Azman nejednal zase tak nesmyslně, jak mu někteří vyčítají, když to prostě vzal čelně do bariéry. Ta náraz tlumí, jak může, a auto má na přídi spoustu deformovatelného materiálu. I proto to celé dopadlo relativně dobře, podívejte se na víc sami...



Tohle nechce zažít. A následující záběry děsí ještě o trochu víc. Naštěstí všechno relativně dobře dopadlo, poškozené bylo v zásadě jen auto a vybavení okruhu. Foto: Azman Nor, publikováno se souhlasem
Zdroj: Azman Nor@Facebook
Bleskovky
Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
před 4 hodinamiNovátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
před 8 hodinamiMax Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025
Nejnovější články
Nekupujte si elektromobil, v roce 2030 už ho ani nebudete mít čím nabíjet, varují Nizozemci na základě zprávy operátora sítě
před hodinouFandové hledají cesty, jak snížit ukrutnou hmotnost nového BMW M5. A nachází je, Mnichov to ale zjevně nezajímá
před 3 hodinamiNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
před 4 hodinamiKolaps Porsche je dílem slepé sázky na elektromobily, říká otevřeně analytik Warburgu, už se kolem toho nechodí po špičkách
před 6 hodinamiPotomci zesnulého sběratele chtěli rychle prodat vzácnost, kterou koupil za 33 milionů, v aukci bez rezervy splakali nad výdělkem
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva