Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Situace na trhu ojetin nedává prostor k radosti, máme čerstvá data z Česka i Německa
1.5.2023 | Petr Prokopec
Pokud máte zájem o pořízení ojetého automobilu a čekáte na ten správný čas, už pár let se zdá, že „včera bylo pozdě” je nejpřesnějším shrnutím situace. A ani aktuální situace nedává mnoho prostoru k optimismu, zejména v případě levnějších „normálních” aut.
Nemastné a neslané snahy potlačit českou inflaci už začínají být ryze k pláči. Chování České národní banky nahrává hlavně dovozcům a jednání vlády tomu, aby se inflace nadále držela na rekordních úrovních. Česko má za první letošní kvartál historicky nejvyšší schodek státního rozpočtu, a tak vskutku není divu, že se „pyšníme” jednou z nejvyšších inflací v celé Evropě. Cenová hladina byla totiž v březnu o 15 procent výše než loni ve stejném období, což sice ve srovnání s únorem představuje pokles o 1,7 procentního bodu, nicméně pořád je to extrémně vysoké číslo. A ve srovnání s takovým Německem jsme na tom opravdu bídně. U našich sousedů totiž inflace klesla z 8,7 na 7 procent. Není tak překvapivé, že nejen polovina českého pohraničí dnes jezdí nakupovat do zahraničí.
Pro nás jsou pochopitelně podstatná hlavně auta. Věnovat se nyní budeme těm ojetým, pro zájemce z české kotliny ale znovu nemáme dobrou zprávu. Dle společnosti Cebia totiž jejich průměrná cena vzrostla na 299 tisíc korun. Na počátku loňského roku se přitom ojetiny prodávaly v průměru za 272 tisíc Kč, během dalších měsíců pak došlo k nárůstu na 287 tisíc korun. Experti přitom tehdy uváděli, že jde o bod obratu a dále již bude docházet ke zlevňování. To se ale očividně nestalo.
Jak informace Cebie dále uvádí, lidé mají největší zájem o ojetiny pohybující se mezi 150 a 200 tisíci Kč. Právě v těchto kategoriích nicméně dochází k největšímu růstu. Podobně jsou na tom Němci, kde ceny nejpopulárnějších aut z druhé ruky meziročně vzrostly o zhruba 30 procent. Tamní experti pak rovněž mluví o vrcholu, stejně jako o návratu slev. Jenže může k něčemu takovému doopravdy dojít? Až tak úplně to nevypadá, i ona sedmiprocentní inflace je totiž na Němce příliš.
Roli hraje spousta faktorů - nejen nárůst cen nových aut, ale také jejich horší dostupnost. Zejména na ty modely, po kterých lidé skutečně touží (tedy levnější a spalovací) se čeká neúměrně dlouho. Mnozí proto místo do showroomů s novými vozy míří do autobazarů, kde zvyšují poptávku, což ceny žene nahoru. V průzkumu společnosti YouGov Deutschland 27 procent lidí uvedlo, že v brzké době chystá koupi ojetiny, 38 procent pak jde po nejnižší ceně. To jsou znovu rekordní čísla.
Jaký tedy bude další vývoj? Snad jen případě drahých SUV, jejichž ojetiny zaplavily trh, lze skutečně čekat pád. V tomto ohledu je nabídka opravdu značná, poptávka však právě kvůli vyšším životním nákladům začala klesat. Lidé místo toho míří k levnějším ojetinám, což pro změnu jejich ceny žene nahoru. Jelikož navíc výrobci začínají tlačit na elektromobilitu, nedá se předpokládat, že by tomu do budoucna tomu bylo jinak. Čím méně spalovacích aut se totiž bude na trh s ojetými vozy dostávat, tím větší o ně bude zájem.
Bateriová auta z druhé ruky oproti tomu prakticky netáhnou. V Česku má takový pohon jen každá 120. prodaná ojetina, nebavíme se tedy ani o jednom procentu. V případě Němců odmítá o takovém ojetém autě stále více lidí byť jen uvažovat. Politici přitom na rozšíření elektromobility skrze ojetiny v nemalé míře spoléhali, jenže podobně jako u nových aut, kde zájem o ně táhly pouze velkorysé dotace, se přepočítali. Jediné, nač dál reálně dochází, je stárnutí vozových parků a stále vyšší ceny nových i ojetých aut na tom mají hlavní zásluhu.


Škoda Octavia je i nadále v Česku nejžádanější ojetinou. V prvním čtvrtletí dokonce její podíl na celkových registracích vzrostl z 8,8 na 9,5 procenta. To se pochopitelně projevuje také na cenách. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Auto Bild, Cebia
Bleskovky
Do Formule 1 se po mnoha letech vrátila žena, proslula hlavně jako kaskadérka z bondovek
před 6 hodinamiZáběry z pohledu řidiče ukazují, jak mu přes střechu přejelo auto jedoucí v protisměru. Bylo to jinak, než se zprvu zdálo
včeraŘidič za bílého dne ujel policii v centru New Yorku a sám si to natočil, něco takového jsme v životě neviděli
včera
Nové na MotoForum.cz
- Pre Motul Grand Prix of Japan 10:00
- První start Cala Crutchlowa s wild card včera 20:39
- Čeká nás Grand Prix Japonska v Motegi včera 15:00
- Závěr sezóny na Masecu bude Velká cena Bohumila Staši včera 14:00
- Superbiky míří do Portimaa včera 09:49
Nejnovější články
Téměř vyhynulé auto z dob levných lidových sporťáků se dá koupit nejeté, i po 1. majiteli nestojí skoro nic
před hodinouNejžádanější Bentley končí s motorem W12, i když zájem o něj byl do poslední chvíle obrovský
před 3 hodinamiTesle hoří bateriové úložiště za skoro miliardu korun. Hasiči dostali instrukce, ať ho radši ani nezkouší hasit
před 4 hodinamiDo Formule 1 se po mnoha letech vrátila žena, proslula hlavně jako kaskadérka z bondovek
před 6 hodinamiVW zastaví výrobu svých klíčových elektromobilů. Ví, že je skoro nikdo nechce a chtít ani nebude
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 09.28. 12:58 - pavproch
- Cyklistické vlákno 09.28. 12:51 - pavproch
- Land Cruiser vs Outback 09.28. 09:27 - Jaggie
- Elektromobily a vse kolem nich 09.27. 09:46 - řidičBOB
- berlingo rifter proace city combo 09.27. 01:07 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.26. 23:07 - M.Z.
- Dotaz: číštění ulic a zákaz zastavení. 09.26. 17:57 - Truck Daškam
- Audi A8 (H4) 2013 3.0 tdi - držák "uchycení" blatníka 09.26. 10:07 - spooon