Stacionárních radarů je dnes spousta, kolik jich ale skutečně měří rychlost?

Nejen v Praze, ale i v celé ČR a zbytku Evropy stacionárních měření jen přibývá. Jenže ne každá „úsekovka” či „budka” u silnice je skutečně radar.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Stacionárních radarů je dnes spousta, kolik jich ale skutečně měří rychlost?

26.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Stacionárních radarů je dnes spousta, kolik jich ale skutečně měří rychlost?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nejen v Praze, ale i v celé ČR a zbytku Evropy stacionárních měření jen přibývá. Jenže ne každá „úsekovka” či „budka” u silnice je skutečně radar.

Stacionární radary a úseková měření dnes člověk potká na každém rohu. Teoreticky by všechny měly měřit rychlost, když už je město někam nainstalovalo, jenže není tomu tak. V Praze je dnes měřících míst tolik, že z jejich výstupů lze skládat 10 „nejvýnosnějších” z nich, jenže některé nefungují vždy a některé nefungují vůbec.

Na toto téma nás přivedly zprávy z Belgie, kde podle oficiálních dat 20 % pevných radarů na tamních silnicích není funkčních. Buď prostě nejsou aktivní, byly odpojené, jsou nefunkční nebo poškozené. V provinciích Antverpy a Limburk je to údajně dokonce 30 %. Nejčastěji prý systémy mají softwarové chyby anebo jsou porouchané indukční smyčky v silnicích, které tam změření rychlosti projíždějících aut obstarávají nejčastěji.

Podobné zprávy máme i z Rakouska či z Německa. Nejde v tomto případě o přesnou statistiku, ani tam ale detekovatelné způsoby měření zdaleka ne vždy prokazují skutečnou přítomnost radaru v místě, kde by se měl nacházet. Jaké je jejich procento, je obtížné odhadnout, typický důvod je tady ale trochu jiný - Němci ani Rakušané nedisponují zdaleka tak vysokým počtem skutečných měřících zařízení, kolik mají „budek” pro ně připravených, a tak je mezi měřícími místy přesouvají. Teoreticky pak ke zpomalení provozu přivádí řidiče všechny, i když reálně měří rychlost jen část.

Položili jsme si tedy otázku, jak je tomu v České republice, kde jsou zejména obecní policie až posedlé měřením rychlosti. Dalo by se tedy čekat, že se budou vehementně snažit mít funkčních co nejvíce radarů, jenže i u nás vstupují do hry stejné faktory - takový radar je dost drahá věc a pořídit jich tolik, kolik má být měřících míst, je nákladné. Také u nás může být radar zničen a zrovna tento nebyl nikdy obnoven.

Konkrétněji máme zprávy o tom, kde měření rychlosti nefunguje pokaždé v Praze. Už data z oné statistiky nejvýnosnějších pražských pevných radarů naznačovala, že např. ve Střešovické a Strakonické ulici nebo na Jižní spojce „úsekovky” pracují jen v denních hodinách a v nočních jsou vypnuty, nebo v tu chvíli nedokážou fungovat spolehlivě.

Z různých zdrojů se pak dozvíte, že některé radary neměří, i když se tváří jako ty ostatní, které měří. Konkrétně v Praze se hovoří o měření v Lochkovském tunelu nebo na Spořilovské v jižním směru, tedy směrem do kopce. Tato místa nejsou zmíněna ani v seznamu míst, kde MP Praha měří rychlost. Seznam najdete na stránkách města zde, web města navíc obsahuje i interaktivní mapu pražské dopravy, kde se kromě obsazenosti parkovišť nebo hustoty provozu dozvíte také informace o měření. Tam skutečně nejsou ikonky radarů ani na Spořilovské jižním směrem, ani v Lochkovském tunelu. Navíc je tam nevidíme ani v tunelu Komořanském a ani v tunelovém komplexu Blanka, a v obou jste si jistě všimli kamer na stěnách a tenkých příčných čar na silnici.

Praha ovšem není jediným místem, kde automatické měření rychlosti může a nemusí fungovat. Kdo jezdí tunelem Klimkovice u Ostravy, mohl si v posledních měsících všimnout informace o měření rychlosti na světelných tabulích nad tunelovými portály. Teď se tam tedy nejspíš rychlost měří, ale je otázka, jestli tomu tak bylo vždy - podle některých zdrojů se tam osmdesátka léta neměřila. Podobný příběh můžou být plechové budky na Rudné ulici u semafory řízeného přechodu u křižovatky s ulicí Zkrácená.

Důvody, proč měření v určitých úsecích není aktivní pořád, jsme naznačili výše - od šetření nákladů po prosté rozšíření motivace nepřekračovat rychlost ani na dalších místech - pozorní řidiči zpomalí, když vidí, že na ně míří něco, co vypadá jako kamera.

Protože neexistuje žádná přesná databáze toho, které radary jsou kde a kdy funkční, ptáme se na zkušenosti vás, našich čtenářů. Víte v České republice nebo na Slovensku o radarech, který neměří? O kterých máte spolehlivé zprávy o tom, že by tam auta měla být za určitých okolností změřena a nejsou? Nebo o místech, kde by způsob měření měl být detekovatelný a detekován není? Podělte se o ni v komentářích - uvidíme, jak moc se Česká republika nebo Slovensko blíží oné belgické „nefunkční pětině”...


Stacionárních radarů je dnes spousta, kolik jich ale skutečně měří rychlost? - 1 - Kolik radaru skutecne meri rychlost 01
Míst, kde se jen v Praze měří rychlost, není málo. Těch, která se tak tváří, je ale ještě více a ani tato nejsou aktivní pořád

Stacionárních radarů je dnes spousta, kolik jich ale skutečně měří rychlost? - 2 - stacionar traffistar zpusmereni 01Stacionárních radarů je dnes spousta, kolik jich ale skutečně měří rychlost? - 3 - stacionar traffistar zpusmereni 02Stacionárních radarů je dnes spousta, kolik jich ale skutečně měří rychlost? - 4 - stacionar ramer zpusmereni
Stacionárních radarů je dnes spousta, kolik jich ale skutečně měří rychlost? - 5 - Usekove mereni rychlosti Praha 2015 01Stacionárních radarů je dnes spousta, kolik jich ale skutečně měří rychlost? - 6 - Usekove mereni rychlosti Praha 2015 02Stacionárních radarů je dnes spousta, kolik jich ale skutečně měří rychlost? - 7 - Usekove mereni rychlosti Praha 2015 03
Zdaleka ne všechny stacionární prostředky k měření rychlosti jsou funkční

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.