Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Starší auta jsou novým úhlavním nepřítelem „zelených” politiků, jen ta stále unikají jejich moci
5.7.2023 | Petr Prokopec
Snaha o vnucování elektromobilů všem může snadno vyznít do prázdna, pokud si lidé budou nechávat své starší vozy po další dekády. Zakázat je dost dobře nelze, ale zdanit a jinak jim házet klacky pod nohy ale ano.
Někteří říkají, že snahy o vnucování elektromobilů nejsou motivovány ani tak ekologií, ale spíše touhami po omezení svobody jednotlivce. Nejsme tak paranoidní, abychom to podepsali jako fakt, označit to šmahem za nesmysl ale dost dobře nejde. Elektrická auta jsou drahá a podstatně hůře použitelná, navíc ve své použitelnosti ještě snadněji omezitelná. Pokud je tedy nařídíte, část lidí nebude mít dříve nebo později auto vůbec, ostatní bude snazší kontrolovat.
Že to nemusí být konspirační teorie, dosvědčují i další kroky „zelených” politiků. Nařízení elektrických aut lze dnes totiž bez ohledu na jeho konečnou povahu snadno obejít tak, že si prostě necháte starší spalovací auta, která v provozu snadno vydrží další dekády. A nelze je dost dobře zakázat. Ale naházet jim pod kola tolik klacků, že budou prakticky nepoužitelná, lze docela snadno. O něco takového se už teď pokouší v Německu.
Tam už ostatně prosluli vytlačováním podobných vozů z větších měst, teď na to zkouší jít přes daně znovu pod pláštíkem ekologie. Majitelé aut vyrobených před rokem 1994, tedy třeba takové Škody Felicia, na tom dnes přitom nejsou špatně. Jejich vozy mohou mít statut veteránů, kdy daň za jejich používání sice platí stejně, jde ale o jednotných 191,73 Eura (cca 4 600 Kč) ročně. Dle Spolkového účetního dvora, což je nejvyšší orgán účetní a rozpočtové kontroly v Německu, má ovšem tento stav v rámci zeleného dobra skončit.
Dle tohoto orgánu totiž ne všechna stará lze považovat za cokoli jako kulturní dědictví, zatímco za zdroj znečištění je lze mít každopádně. Zejména starším autům používaným dennodenně tak mají být „napáleny” větší daně. Ministerstvo dopravy prý úlevami přichází na daních o 170 milionů Eur (4,029 mld. Kč) ročně, účetní dvůr proto volá po zabití dvou much jednou ranou. Nebo tří?
Že ekologická argumentace je jen záminkou, nejlépe dokládají fakta. Takto starých aut dnes jezdí po Německu jen 391 tisíc, tedy necelé procento veškerého tamního vozového parku. Jejich majitelé pak v průměru najedou pouze 1 500 km ročně oproti 20 tisícům kilometrů nájezdu novějších aut. V rámci celkových emisí je tedy jejich stopa vskutku zanedbatelná. Ale jistě, pokud snahy o vnucování elektroaut půjdou dál ruku v ruce se stárnutím autoparku, může být nežádoucí, aby podobných „vyvrhelů” přibývalo.
Bylo jasné, že starší vozy se dříve nebo později stanou terčem podobných útoků „zelených” politiků, neboť jen ta stále unikají - a mohla by dále unikat - jejich moci. Že s tím začnou už v roce 2023, nás překvapuje, ale proč nekout železo, dokud je žhavé, že?



I Škoda Felicia dnes může být v Německu dost staré auto na to, aby se proti němu obrátil hněv zelených politiků. A takových bude jen přibývat, hranicí je dnes 30 let. Foto: Škoda Auto
Autem, která Spolkovému účetnímu dvoru a aktivistům obecně leží v žaludku, je Porsche 911 Carrera SC. Jeden takový kousek z roku 1982 vlastní i německý ministr financí Christian Lindner - tušíme, že ten pro návrh nebude. Foto: Porsche
Zdroj: Focus
Bleskovky
Vorsprung durch nesmysl: Dealer ukázal, jak u nového Audi A5 otevřete dveře, když se vám vybije baterka
před 3 hodinamiČínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
včeraNové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
27.9.2025
Nejnovější články
Max Verstappen si o víkendu namazal na chleba soupeře ve svém prvním závodě s Ferrari, jeho ostré kolo na vlhké Nordschleife bere dech
před 44 minutamiZ nejlepších motorů roku 2025 se stala jen další agitka, jen jediný se mezi nimi zdá být právem
před 2 hodinamiVorsprung durch nesmysl: Dealer ukázal, jak u nového Audi A5 otevřete dveře, když se vám vybije baterka
před 3 hodinamiVěřte nebo ne, ale VW pracuje na ještě hloupějším ovládání palubního systému, než má dnes
před 4 hodinamiNezastavitelný hlídkový vůz schopný pokutovat až 1 500 aut za hodinu je děsivý primitivní algoritmus jako od Velkého bratra, žádná AI
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva