Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Studie odhalila, o kolik dražší jsou opravy elektromobilů oproti benzinům a dieselům, u Tesel je to ještě víc než u ostatních
22.10.2023 | Petr Prokopec
Příběhy o ťukancích za statisíce a totálkách skoro z ničeho zjevně nejsou ničím nepodloženými povídačkami. Ostatně si sami zkuste sjednat havarijní pojištění na elektromobil.
Jedním z často zmiňovaných mýtů o výhodách elektromobilů je jejich levný provoz. Vyplývá z menšího počtu použitých komponentů, menších potřebách na jejich údržbu a dříve výhodnějších cenách daňově méně zatížené elektřiny, ve skutečnosti to ale neplatí to v žádném ohledu. Pokles hodnoty těchto aut je enormní, už to provozní náklady šroubuje do stratosféry, vedle toho je tu zvýšená „konzumace” pneumatik i některých dalších, typicky podvozkových dílů, o cenách elektřiny je asi škoda mluvit. A když dojde na nenadálou opravu technického problému či poškození při nehodě, teprve se dějí věci.
Za posledních pár měsíců jsme vás mohli informovat o řadě velmi drahých oprav bateriových aut, a to často i v případě obyčejných ťukanců, nad kterými byste u těch spalovacích mávli rukou. Zastánci elektromobilů na to obvykle řeknou, že jedna vlaštovka jaro nedělá a pár anekdotických důkazů nelze brát jako statistiku. Ani z té ale elektrická auta nevychází dobře.
Kolegové z Auto News si totiž vzali k ruce data společnosti Mitchell, která dlouhodobě sleduje náklady na opravy různých typů aut. Tato data pak použili na porovnání průměrných cen oprav spalovacích a elektrických aut za poslední čtvrtletí. V případě těch prvních zmíněných šlo o 4 205 dolarů (cca 97 000 Kč), u druhých již o 4 474 USD (asi 104 000 Kč). Tedy pokud šlo o elektromobily vyrobené někým jiným než Teslou - u této značky průměrná výše oprav činila 5 552 dolarů (cca 129 000 Kč), tedy o 1 347 USD (asi 31 000 Kč) neboli 32 % víc než u spalovacích aut.
Důvodem jsou dražší díly i někdy nedomyšlená konstrukce elektromobilů zejména od menších automobilek. I drobná kolize tak ve finále ústí v nemalé účty. Že tomu tak je, dokládají i data pojišťoven. Přímo v Česku je havarijní pojištění na elektrická auta v průměru o 40 procent dražší než u spalovacích vozů. Zatímco tedy třeba na Škodu Kodiaq ve vyšší výbavě a s 200 koňmi pod kapotou pojistíte za zhruba 13 500 Kč, základní Enyaq vás vyjde na více než 23 tisíc korun. O 23 procent je pak dražší i povinné ručení, dohromady jde tedy o slušný rozdíl.
Vraťme se ale ještě k oněm nehodám a opravám. K těm povětšinou dochází jen v případě menších nebo povrchových kolizí, cokoli závažnějšího nezřídka vede k odepsání celého vozu už kvůli možnosti poškození baterií. I to má vliv na životnost bateriových aut, která je kvůli tomu v průměru ještě nižší. O to méně jsou pak vykompenzovány vysoké emise vzniklé při jejich výrobě. Že pouze tudy tedy cesta k lepším zítřkům opravdu nevede, tvrdíme roky, ale zjevně pořád existuje příliš mnoho takových, kteří to nechtějí slyšet.



Opravit elektromobil po havárii, zvláště pak ten s logem Tesly, je o poznání dražší než spalovací vůz. Pokud je to tedy vůbec možné. Foto: Tesla
Zdroj: Auto News
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 6 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejčtenější články
Šéf Fordu říká, že zůstal v šoku poté, co jeho firma nakoupila čínské elektromobily a rozebrala je na díly
14.11.2025
Číňané zkusili napodobit slavnou reklamu Land Roveru s vlastním off-roadem. Selhali tak, že se teď musí omlouvat celé zemi
14.11.2025
Bentley dalo kopačky hybridu a stvořilo své nejlehčí auto od roku 1940. Drsný stroj znovu vyvolává touhu
14.11.2025
Další test říká, že klíčové nové Audi je tak mizerné, že horší než jeho předchůdce je úplně ve všem
14.11.2025
Renesance osmiválců pokračuje. Firma, která chtěla úplně skončit se spalovacími motory, nacpala 20 miliard do nových V8
14.11.2025
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 12.14. 09:14 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 09:05 - Brus
- IT poradna 12.14. 05:13 - rutak11
- BMW Divize 12.13. 21:24 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
