Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Toto jsou auta s nejvíce a nejméně poruchovými převodovkami. Které se kazí?
30.8.2018 | Mirek Mazal
Je to druhá nejdražší mechanická součást auta a díl, bez jehož fungování se auto nehne ani o píď. V jakých autech jsou tedy převodovky nejvíce spolehlivé a v jakých hrozí selhání?
Auta jsou tvořena tisíci nejrůznějších dílů, dva z nich ale hrají v celém soukolí naprosto zásadní roli jak z hlediska ceny, tak z hlediska funkčnosti. Prvním je motor, který i pro levná auta stojí statisíce a bez jehož spolehlivého fungování bude vůz stěží plnit to, co do něj očekáváte. Tím druhým je převodovka, jejíž ceny mohou v případě složitějších soukolí dosáhnout podobných výšin, však jejich poruchy se pravidelně starají o umístění mezi nejdražšími mechanickými opravami roku. A jejich význam pro „pohyblivost” auta je úplně stejný.
Převodovek existuje několik druhů a je třeba s nimi zacházet adekvátním způsobem. Jízda se stále nejrozšířenějším manuálem má své zákonitosti, a to samé platí o klasických automatech, dvouspojkových převodovkách a bezestupňových převodovkách CVT. Už kvůli výše zmíněnému se vyplatí se k nim chovat ohleduplně, ani to nejlepší zacházení ale nemusí znamenat, že se neporouchají. Pokud se tak stane v záruce, není to až takový problém - auto sice nepojede, ale aspoň vás nebude stát peníze navíc. Když se to ovšem stane u vozu provozovaném po záruční lhůtě, což je v České republice naprostá většina aut, je to velký průšvih.
Jak se mu vyhnout? Ideálně zvolit vůz výrobce, jehož převodovky vydrží. Běžné statistiky spolehlivosti vám o tom neřeknou nic, neboť obvykle nerozlišují mezi nefunkčním světlem a nefunkčním motorem. Stejně tak nerozlišují mezi auty v záruce a po ní, britský Reliability Index (Index spolehlivosti) je ale jednou z výjimek.
Vzniká na základě dat z pojištění proti poruchám ojetých vozů se skončenou zárukou, což u nás to není příliš obvyklá služba. Představte si pod tím ale něco jako prodlouženou záruku zajišťovanou jiným subjektem, než je automobilka. Vy tedy platíte stanovené pojistné a pokud se během doby jeho platnosti kdekoliv na voze vyskytne nějaká závada, pojišťovna hradí opravu.
Pojištěna jsou tedy obvykle spíše novější auta, obvykle právě ta po skončení tovární záruky. Takto pojistit lze vůz, který má najeto méně než 160 tisíc kilometrů, pojištění pak může trvat nanejvýš do najetí 209 tisíc km. Průměrný věk aut je kolem 6 let (je to ale jen průměr, pojištěná jsou někdy i auta z konce 90. let) a něco jako převodovka by se na nich nemělo příliš porouchávat. Jenže ona se porouchává a právě Reliability Index o tom umí dát komplexní zprávu.
Obvykle se takto věnujeme poruchovosti motorů, dnes si ale posvítíme právě na převodovky. Britský index sleduje pouze jejich závažné mechanické poruchy, za závadu zde tedy není evidováno ještě relativně snadno řešitelné selhání elektroniky (to má vlastní index). Poruchy čehokoli jako hřídele, spojky, hydraulická čerpadla, tlaková potrubí či sestavy ozubnic a pastorků ale evidovány jsou a jak uvidíte níže, u jednotlivých aut se vyskytují v zásadně odlišné míře.
Kompletní výsledky vám nejlépe shrnou přiložené tabulky. Ukazatel u převodovek se jmenuje index poruchovosti, ne index spolehlivosti, a je uveden v procentech. Tedy, čím nižší procento, tím menší je pravděpodobnost, že se s převodovkou auta dané značky něco stane. Pochopitelně, auta různých značek najíždějí různé porce kilometrů, takže pokud si chcete udělat představu o tom, kolik mají pojištěné vozy té které značky najeto, uvádíme i tento údaj. A protože index sleduje také celkovou spolehlivost, přidáváme rovněž zmínku o něm jako nejlepší důkaz, že spolehlivý vůz automaticky neznamená spolehlivou převodovku. A naopak.
Značky aut s nejvíce a nejméně poruchovými převodovkami dle Reliabiity Indexu 2018


Některé výsledky překvapí, jiné méně. Obecně zarážející je, že problémy s převodovkami se v některých případech týkají i více jak 10 procent pojištěných aut. Jde o docela smutné zjištění, pokud uvážíme, že u naopak nejúspěšnějších značek se problémy objevují v minimálním množství případů, pokud vůbec v nějakém. Samotný chvost tabulky ale překvapí méně.
Jsou tu zejména typické „průšvihové značky”, jako ty italské a francouzské. Úplně nejhorší je ovšem Kia a o mnoho lépe na tom není ani Hyundai, což naznačuje, že ani cestou do Koreje není radno se nevydat, pokud toužíte po voze s převodovkou, která něco vydrží. Zarazit mohou některé japonské značky, konkrétně Subaru a Honda, obě jsou na tom s převodovkami rovněž dost mizerně.
Německé automobilky se soustřeďují okolo průměru, velmi dobře je na tom jen BMW, které je v tomto ohledu 7. nejlepší. Naopak Porsche, Audi a Mercedes jsou spíše pod průměrem. Vysoko je také několik Japonců, hlavně Mazda, Lexus, Nissan a Mitsubishi. Škoda s Volkswagenem jsou nadprůměrné a jen o málo horší pozice Renaultu spolu s jeho velmi dobrými výsledky spolehlivosti motorů naznačuje, že pokud někde hledat mechanicky spolehlivé francouzské auto (v případě elektroniky je to úplně jiná písnička), pak je to pod kosočtvercem na přídi.
Absolutní špičkou je Daihatsu, jeho auta si v Reliability Indexu vedou celkově velice dobře. Ovšem, auto od Daihatsu si spíše nekoupíte než koupíte, což lze (z jiných důvodů) říci také o druhém Bentley, jehož automaty stavěné na spolupráci s velmi výkonnými motory jsou evidentně skoro nezdolné. Z běžných značek je pak jasně nejlepší Mazda, jejíž auta jsou navíc ve srovnání s Daihatsu a Bentley o poznání více ježděná.
Podívejte se ale sami na kompletní pořadí a najděte si v něm „svou” značku. Hodnocení vzniká na základě desítek tisíc platných pojistných smluv a vzhledem k dlouhodobé konzistenci výsledků některých značek nelze pořadí v této tabulce označit za náhodné. Jakkoli některé automobilky (hádejte, které...) rády tvrdí opak.
Mechanické problémy s převodovkou jsou jednou z nejdražších a nejnepříjemnějších závad, které se na autě mohou vyskytnout. Britský Reliability Index naznačuje, kterých značek aut se týkají nejvíce
Zdroj: Reliability Index
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nejnovější články
Němci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
včeraLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva