Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejčastější poruchy moderních aut. Srovnání s těmi staršími potvrzuje obavy
16.1.2019 | Petr Prokopec
Moderní auta jsou stále komplikovanější a zlí jazykové tvrdí, že znát to bude hlavně v autoservisech. Nejčastější závady moderních vozů naznačují, že úrodnou půdu neminuli.
Když Horacio Pagani v roce 2007 navštívil Prahu, uvedl, že pohled do motorových prostorů jej začíná rmoutit. Již v té době agregáty ztrácely kouzlo své jednoduchosti a stávaly se postupně stále složitějšími. To na jednu jednu stranu může pomoci jejich efektivitě či výkonu, na straně druhé je to ale zesložiťuje a činí dražšími i náchylnějšími k dříve neznámým poruchám. Od té doby jde vývoj přesně tím směrem, ze kterého Pagani příliš nadšený není a který pohonné jednotky od jejich původní podoby stále více vzdaluje.
Studie dvou německých pojišťoven naznačují, že právě stále vyšší komplexita dnešních aut - nejen jejich motorů - vede ke stále vyšším účtům za jejich opravy. Společnost CarGarantie, která patří k největším evropským nezávislým pojistitelům, ve své studii uvádí, že průměrná cena oprav loni narostla o 12 Eur (cca 306 Kč) na 514 Eur (13 130 Kč). Jde přitom o největší meziroční nárůst za posledních několik let.
Další studie, která pro změnu pochází od firmy GDV, hledí na věc z větší perspektivy. Z její strany byla zkoumána data spojená s 20 různými typy aut, mezi něž patří i malé vozy, stejně jako supersporty. Kromě toho bylo u každého modelu sledováno 12 komponentů, které při haváriích doznávají největšího a nejčastějšího poškození. Zatímco v roce 2013 u takové skupiny průměrná cena oprav činila 2 400 Eur (61 300 Kč), loni to již bylo 2 700 Eur (69 000 Kč).
Z analýz vyplývá, že 20,3 % financí vyplacených autoservisům připadá na opravu hnacího ústrojí, jež zahrnuje i turbo. To odpovídá stesku Horacia Paganiho, neboť právě tato oblast doznala největšího nárůstu ve složitosti. Kvůli papírovému snížení spotřeby je třeba více komponentů, jež je třeba roztáčet, a to logicky navyšuje riziko poruchy. Není tedy překvapivé, že za hnací ústrojí u nových aut utrácí motoristé nejvíce. U starších aut jsou náklady na opravy poruch těchto komponentů relativně menší (17,7 %).
V případě starších vozů pro změnu nejvíce peněz (24,2 %) vydáte za poruchy motoru, ačkoliv v rámci četnosti oprav připadá na pohonné jednotky až desáté místo. U moderních automobilů je to méně, což jen potvrzuje, že ačkoli samotné motory lze vyrobit stále kvalitněji, dílčí komponenty jako turbodmychadla je činí k zranitelnějšími.
Třetí nejvyšší výdaje jsou spojené s převodovkami, zejména těmi automatickými se dvěma spojkami, čtvrté s elektrickým systémem a šesté s palubní elektronikou. Tato oblast totiž dříve nebyla na takové úrovni, jako je nyní, proto je nepřekvapivě hodně poruchová. Moderní auta se ale příliš nezlepšila, v jejich případě jsou výsledky obdobné.
GDV dodává, že do budoucna nelze očekávat úlevu. Zejména Evropská unie apeluje na stále nižší spotřebu paliva a větší množství asistenčních systémů, což logicky povede k ještě vyšším účtům za opravy. Také je třeba dodat, že auta nejsou opravdu složitá zase tak dlouho a teprve přijdou roky, kdy servisy začnou navštěvovat vozy s těmi dnes nejmodernějšími systémy, které tou dobou budou třeba 10 let staré.
Pokud vás tedy netěší dosavadní vývoj, na lepší zítřky se netěšte. Podle německých pojišťoven bude jen hůř - auta se budou zejména pod tlakem EU stávat stále složitějšími, aniž by to mělo avizovaný vliv na jejich reálnou spotřebu. Jejich servis a opravy ale mají být stále dražší zcela nesporně.
Srovnání nejčastějších poruch moderních aut a jejich starších předchůdců


Stále komplexnější technika moderních aut znamená, že udržet tyto vozy při životě je finančně stále náročnější
Zdroje: CarGarantie, VCD
Bleskovky
Poslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
před 3 hodinamiBMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
včeraMax Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
2.8.2025
Nejčtenější články
Vědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
6.7.2025Dnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
6.7.2025Nová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
6.7.2025Prodeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
6.7.2025Ford upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
6.7.2025
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 08.05. 09:07 - řidičBOB
- Politický koutek 08.04. 19:59 - M.Z.
- Onboard videa 08.04. 19:44 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 08.04. 18:16 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 08.04. 15:36 - jerry
- Bellet J 12 RS 08.03. 21:39 - M.Z.
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 08.03. 20:27 - řidičBOB
- Nový C3: vzhled na jedničku 08.03. 11:17 - pavproch