Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Toto jsou nejnebezpečnější silnice ČR. Kde si dát extra pozor?
11.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Opatrnost je třeba na každé silnici, existují ale takové, kde je riziko potíží přirozeně vyšší a pozor je třeba dávat dvojnásob. Toto jsou ony.
Mapa nebezpečnosti silnic, vypracovaná pro Českou republiku organizacemi ÚAMK a AF-Cityplan v rámci programu EuroRAP (European Road Assessment Programme), ukazuje od loňského roku na řadě míst zlepšení. Cenu za přínos ke zvýšení bezpečnosti získala silnice I/20 mezi Pískem a Vodňany, která byla od roku 2014 modernizována. Dostala nový povrch, byly upraveny křižovatky a značení je nyní výraznější.
Dostupné zprávy opět říkají, že dálnice jsou nejbezpečnějšími typy silnic v ČR. Při započtení hustoty provozu na ně vychází několikanásobně menší riziko nehody, než na silnicích prvních tříd. Přesto se za peníze řidičů pořizují neoznačená policejní auta k měření rychlosti, místo aby byly upravovány silnice pro zlepšení bezpečnosti. A velká část plánovaných dálnic také zůstává jen na papíře.
Statistika EuroRAP ovšem necílí na dálnici do každé vesnice, nýbrž poukazuje na to, že i za relativně málo peněz, řádově desítky až stovky tisíc korun, je možné bezpečnost zlepšit. „Silnice není možné vždy stavebně upravovat, i drobné zásahy ale mohou bezpečnost provozu výrazně zvýšit,” uvádí Roman Turza z ÚAMK. Má na mysli věci jako lepší značení nebo svodidla.
„Ideální silnice má řidiče navádět. Značení nemá šoféra mást, ale naopak mu včas signalizovat, kam se bude zatáčet či jestli hrozí nějaké nebezpečí. Pokud už ale řízení nezvládne a vyjede z vozovky, neměly by jej tam očekávat překážky, jakou jsou kmeny stromů, sloupy či billboardy,” vysvětluje Pavel Suntych ze společnosti AF-CityPlan. Právě proti vyjetí z vozovky svodidla pomůžou, doplníme my, ovšem neměla by být příliš těsně u jízdního pruhu, aby bylo kam se v případě potřeby vyhnout.
Data na této čerstvé mapě pocházejí z let 2013 - 2015 a metodika výzkumu byla stejná jako v minulosti - pracuje se s úseky o průměrné délce okolo 20 km a s relativní nehodovostí, ve které jsou započítány pouze nehody s vážným zraněním či úmrtím. Úsek, který projede za den 10 tisíc aut a stane se tam 10 nehod, je desetkrát nebezpečnější, než úsek, kde se stane také 10 nehod, ale projede tam za den 100 tisíc automobilů. Mapa tím ukazuje pravděpodobnost, že se na dané silnici stane nehoda. Celkově na ní je přes 6 500 km dálnic, rychlostních silnic a silnic první třídy. Výsledek zahrnuje data za poslední tři roky, aby se eliminoval vliv nahodilých extrémů.
Za dotčenou dobu byla jako nejnebezpečnější ohodnocena silnice I/11 mezi Žamberkem a Červenou Vodou, kde bylo od loňska zaznamenáno zhoršení, jak ukáže mapa. Stačí na ni u Červené Vody najet a k prvnímu kritickému místu je to asi kilometr. Najdete tu náhle se utahující pravotočivou zatáčku bez značek indikujících prudkou změnu (Z3). Zajímavé je, že v opačném směru umístěny jsou. Rizikové jsou také úseky I/16 u Mladé Boleslavi a I/17 u Čáslavi. Z mapy vidíme také zhoršení na některých úsecích I/13, I/46 a I/60, mimo jiné. Stabilně špatně na tom jsou silnice I/7 a I/8 přes Krušné hory.
Zlepšení naopak vidíme na silnici I/9 severně od Mělníka, na I/24 a I/34 v Jihočeském kraji, I/45 jižně od Bruntálu, D8, D11 a D1 u Hranic a Bělotína, mimo jiné. Dálnice obecně, až na kousek D7 (na mapě stále jako R7) u Chomutova, jsou hodnoceny jen zelenou a žlutou barvou, což znamená nízké a středně nízké riziko.
Celou mapu najdete níže, kde jsme ji pro lepší zobrazení detailů rozkouskovali na několik částí. Získáte-li při jejím prohlížení názor, že dobudovat dálniční síť by bylo pro bezpečnost na silnicích nejlepší, nebudete sami.




Mapa ukazuje, že dálnice jsou na tom obecně nejlépe s rizikem nehody

Celkový pohled pro základní přehled

A toto je „vítězný” úsek pro letošní rok
Zdroj: EuroRAP
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejčtenější články
Prodeje Mercedesu se dál propadají hrozivým tempem, zoufalému obratu vedení se nelze divit
8.10.2025
73 tisíc jen za nové pneu? A každých 10 tisíc km znovu? Ženu zaskočilo, jak moc „žere gumy” její těžké ošklivé BMW
8.10.2025
Tesla odhalila své nové levné modely. Za docela malou slevu jim toho chybí víc, než by vám bylo milé
8.10.2025
Ferrari si postavilo zbrusu nový soukromý testovací okruh, fanoušky tím nejspíš ani trochu nepotěší
8.10.2025
Čínský elektromobil shořel na parkovišti po ujetí pouhých 1 000 km. Žár byl tak silný, že zapálil dalších sedm aut okolo
8.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
