Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Toto jsou nejnebezpečnější silnice ČR. Kde si dát extra pozor?
11.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Opatrnost je třeba na každé silnici, existují ale takové, kde je riziko potíží přirozeně vyšší a pozor je třeba dávat dvojnásob. Toto jsou ony.
Mapa nebezpečnosti silnic, vypracovaná pro Českou republiku organizacemi ÚAMK a AF-Cityplan v rámci programu EuroRAP (European Road Assessment Programme), ukazuje od loňského roku na řadě míst zlepšení. Cenu za přínos ke zvýšení bezpečnosti získala silnice I/20 mezi Pískem a Vodňany, která byla od roku 2014 modernizována. Dostala nový povrch, byly upraveny křižovatky a značení je nyní výraznější.
Dostupné zprávy opět říkají, že dálnice jsou nejbezpečnějšími typy silnic v ČR. Při započtení hustoty provozu na ně vychází několikanásobně menší riziko nehody, než na silnicích prvních tříd. Přesto se za peníze řidičů pořizují neoznačená policejní auta k měření rychlosti, místo aby byly upravovány silnice pro zlepšení bezpečnosti. A velká část plánovaných dálnic také zůstává jen na papíře.
Statistika EuroRAP ovšem necílí na dálnici do každé vesnice, nýbrž poukazuje na to, že i za relativně málo peněz, řádově desítky až stovky tisíc korun, je možné bezpečnost zlepšit. „Silnice není možné vždy stavebně upravovat, i drobné zásahy ale mohou bezpečnost provozu výrazně zvýšit,” uvádí Roman Turza z ÚAMK. Má na mysli věci jako lepší značení nebo svodidla.
„Ideální silnice má řidiče navádět. Značení nemá šoféra mást, ale naopak mu včas signalizovat, kam se bude zatáčet či jestli hrozí nějaké nebezpečí. Pokud už ale řízení nezvládne a vyjede z vozovky, neměly by jej tam očekávat překážky, jakou jsou kmeny stromů, sloupy či billboardy,” vysvětluje Pavel Suntych ze společnosti AF-CityPlan. Právě proti vyjetí z vozovky svodidla pomůžou, doplníme my, ovšem neměla by být příliš těsně u jízdního pruhu, aby bylo kam se v případě potřeby vyhnout.
Data na této čerstvé mapě pocházejí z let 2013 - 2015 a metodika výzkumu byla stejná jako v minulosti - pracuje se s úseky o průměrné délce okolo 20 km a s relativní nehodovostí, ve které jsou započítány pouze nehody s vážným zraněním či úmrtím. Úsek, který projede za den 10 tisíc aut a stane se tam 10 nehod, je desetkrát nebezpečnější, než úsek, kde se stane také 10 nehod, ale projede tam za den 100 tisíc automobilů. Mapa tím ukazuje pravděpodobnost, že se na dané silnici stane nehoda. Celkově na ní je přes 6 500 km dálnic, rychlostních silnic a silnic první třídy. Výsledek zahrnuje data za poslední tři roky, aby se eliminoval vliv nahodilých extrémů.
Za dotčenou dobu byla jako nejnebezpečnější ohodnocena silnice I/11 mezi Žamberkem a Červenou Vodou, kde bylo od loňska zaznamenáno zhoršení, jak ukáže mapa. Stačí na ni u Červené Vody najet a k prvnímu kritickému místu je to asi kilometr. Najdete tu náhle se utahující pravotočivou zatáčku bez značek indikujících prudkou změnu (Z3). Zajímavé je, že v opačném směru umístěny jsou. Rizikové jsou také úseky I/16 u Mladé Boleslavi a I/17 u Čáslavi. Z mapy vidíme také zhoršení na některých úsecích I/13, I/46 a I/60, mimo jiné. Stabilně špatně na tom jsou silnice I/7 a I/8 přes Krušné hory.
Zlepšení naopak vidíme na silnici I/9 severně od Mělníka, na I/24 a I/34 v Jihočeském kraji, I/45 jižně od Bruntálu, D8, D11 a D1 u Hranic a Bělotína, mimo jiné. Dálnice obecně, až na kousek D7 (na mapě stále jako R7) u Chomutova, jsou hodnoceny jen zelenou a žlutou barvou, což znamená nízké a středně nízké riziko.
Celou mapu najdete níže, kde jsme ji pro lepší zobrazení detailů rozkouskovali na několik částí. Získáte-li při jejím prohlížení názor, že dobudovat dálniční síť by bylo pro bezpečnost na silnicích nejlepší, nebudete sami.




Mapa ukazuje, že dálnice jsou na tom obecně nejlépe s rizikem nehody
Celkový pohled pro základní přehled
A toto je „vítězný” úsek pro letošní rok
Zdroj: EuroRAP
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejčtenější články
Hezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
2.4.2025Čerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
2.4.2025S čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
2.4.2025Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
2.4.2025Německé automobilky čeká podle analytiků doba temna. Můžou si za to hlavně samy
3.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva