Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Triky, které rallyový šampion učí policisty, může někdy v provozu využít každý řidič
5.5.2019 | Mirek Mazal
Situací, v nichž se některé dramatické manévry budou hodit, nebude v každodenním provozu mnoho, stát se lepším řidičem ale nikdy není na škodu. Povolaný expert předvádí základní triky.
Policisté musí v USA absolvovat kurzy pokročilého řízení. Nejde o trefování apexů, hledání vhodných brzdných bodů nebo školu smyku jako u nás, hlavní náplní bývá třeba zastavování aut v provozu. Instruktor učí příslušníky i další triky, jako jsou rychlé otočky na zpátečku nebo jízdu v kontrolovaném smyku. Takové školení zajišťuje řidičská škola Tima O'Neila, pětinásobného amerického rallyového šampiona, ve které pracuje i další řidičské eso, Wyatt Knox.
Knox tentokrát techniky, které učí právě policisty, osvětlil přes magazín Wired i široké veřejnosti, neboť se podle něj mohou hodit i běžným lidem za volantem klasického vozu bez majáků. První je otočka o 180 stupňů při couvání. Blesková změna směru známá snad ze všech akčních filmů, je relativně jednoduchá souhra postupných úkonů. Nejdřív je nutné rozjet auto na zpátečku, poté stačí prudce zatočit volantem současně s uvolněním plynu a mírným ťuknutím do brzdy. Během otočky zbývá zařadit první rychlost a znovu sešlápnout pravý pedál.
Další fintou od rallyového jezdce je zastaveni pronásledovaného vozidla, jež spočívá v zatlačení předním rohem karoserie do jeho zadního rohu. Jen lehké ťuknutí do místa mezi zadním kolem a nárazníkem vyvolá rotaci, kterou zvládne zachytit jen velice schopný a zkušený řidič. Ostatní skončí v hodinách.
Americký pilot také ukázal techniku převzetí automobilu po kolapsu řidiče. Pokud člověk za volantem z nějakého důvodu omdlí je potřeba veškerou pozornost směřovat k pravé noze na plynu a zároveň nekompromisně převzít řízení. Podmínkou je okamžité odepnutí pásu, aby se tělo snadněji dostalo blíž k pozici provizorního šoféra.
Poslední zajímavostí je již často opakované osahání si vozidla ve smyku, které řidiči vždy prozradí více o jeho skutečných limitech. Knox se Subaru WRX s pohonem 4x4 předvedl mistrovské vedení smyku na kluzkém povrchu. Chování auta s rozevlátou zádí by si měl vyzkoušet každý kdekoliv na otevřeném prostranství, protože smyk bude potřeba zvládnout častěji než narážení do pronásledovaných vozidel či dokonce ohromování otočkou o 180 stupňů. Preventivní klouzání po ledovém parkovišti může časem zachránit plechy, nebo zdraví.
















Tyto věci řidičská škoda Tima O'Neila běžně učí jen policisty, teď si je může osvojit kdokoli
Zdroj: WIRED@Youtube
Bleskovky
Mechanik rozebral legendární výkonný motor Toyoty po najetí 668 tisíc km a ukázal, jak vypadá zevnitř
včeraŠéf Bugatti ukázal svou soukromou sbírku aut. Je to smečka k pohledání, závidět mu budete jedno každé z nich
30.9.2025Vorsprung durch nesmysl: Dealer ukázal, jak u nového Audi A5 otevřete dveře, když se vám vybije baterka
29.9.2025
Nejnovější články
Nizozemská elektrická revoluce narazila na problém, majitelé karavanů se elektromobilům ve velkém vyhýbají
před 2 hodinamiVW se v nouzi zbavuje zaměstnanců, jak to jen jde. Letos pro pochybení ukončil poměr 548 lidem, další tisíce jsou „v podmínce”
před 4 hodinamiZámožný manželský pár koupil svému psovi vlastní Rolls-Royce, jeho podobizna uvnitř vznikala déle než zbytek auta
před 5 hodinamiUž i odboráři chápou, že nařizování elektromobilů nebude fungovat, šéf odborů v Boschi po masivním propouštění volá po změně
před 7 hodinamiAutům Kie hrozí požár z bizarních důvodů. Stačí špatná kombinace nastavení ventilace interiéru
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 10.03. 18:41 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 10.02. 17:20 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.02. 15:50 - řidičBOB
- Onboard videa 10.01. 21:22 - Truck Daškam
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.01. 20:12 - řidičBOB
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 10.01. 15:59 - mlunovozík
- Kodování Mercedes aut. AMG Menu atd. 10.01. 14:19 - HAD87
- Škoda Auto obecně 10.01. 12:57 - jerry