Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ukrajinská Tesla s benzinovým generátorem na zádi je smutný pohled do budoucnosti automobilové Evropy
5.1.2023 | Petr Miler
A nejde jen generátor nepříliš vkusně přidělaný na zadní partie vozu, místečko se našlo i na kanystr po jeho boku. Dá se pochopit, že v daném případě si to vyžádaly okolnosti, ale dovolí v budoucnu něco jiného?
Ponechme nyní stranou ideologii, názory na budoucí vývoj klimatu a představy o tom, jak tomu či onomu pomoci. Vnímání podobných aspektů se může různit a bude se zrcadlit v názorech jednotlivých lidí na elektrická auta, bez ohledu na to se ale vždy budeme muset vypořádat se spolehlivým zajištěním mobility lidí a věcí. Neboť bez ní moderní společnost není schopna fungovat.
Lidé jistě absolvují spoustu cest, které mnozí označí za zbytné, pro řadu činností je ale spolehlivě fungující auto věcí zcela nezbytnou. Můžeme začít u docela obyčejné nutnosti dopravovat se za prací ze zapomenutých koutů země, přejít přes ušlechtileji znějící zásobování potravinami či se dostat k poskytování lékařské pomoci. Vždy skončíme u toho, že potřebujete automobil, který musí bez ohledu na tisíc okolních faktorů pokud možno vždy a všude fungovat. A pro něco takového bude bateriová elektromobilita nevhodná ještě dlouho, pokud ne vždy.
Jsme nekonečně vzdáleni od chvíle, kdy by baterie mohla v pár kilech pojmout desítky kilowatthodin, jsme tedy nekonečně vzdáleni i od chvíle, kdy by takové množství elektřiny bylo možné v malém a lehkém balení přemístit. A aktuálně se jevíme být i hodně vzdáleni od chvíle, kdy bychom dokázali nezbytnou elektřinu vždy a v dostatečném množství vyrábět. Kouzlo fosilních paliv je vedle toho v ohromné energetické hustotě, stálosti a přemístitelnosti. Můžete si koupit pár plastových kanystrů za peníze, které vám zbyly z oběda, naplnit je benzinem nebo naftou a pomalu v ruce s sebou přenášet množství energie, které doplníte do spalovacího auta a přejedete s ním půl Evropy. To je něco, o čem se elektrickým autům ani nezdá.
Jistě, když je dobře, nemusí to být třeba, ale co když není? Na Ukrajině teď moc dobře není, válčí se tam a země má problémy s výrobou i distribucí elektřiny. Také tam přitom jezdí elektrická auta a pokud je někdo chce dál spolehlivě provozovat, v jejich standardním modu operandi nenajde zastání přesně z výše zmíněných důvodů. Řešení? No podívejte se na fotku níže.
Někdo si upravil svou Teslu Model 3 tak, aby na zádi permanentně převážela benzinový generátor, podle všeho Konner & Sohnen BASIC KS 2800 C s kapacitou 15 litrů benzinu a výkonem až 2,8 kW. A ještě si vedle něj udělal místo pro kanystr navíc. Na permanentní pohyb s jeho pomocí to nebude, na více nebo méně neustálé dobíjení za pomoci zjevně stále dostupnějšího benzinu ale ano. Však ekvivalentem celé mnohasetkilové baterky Tesly je asi 20litrový kanystr vážící plný přibližně 20 kilo. A prázdný skoro nic.
Je to smutný pohled, ale nejen kvůli současnému dění Ukrajině. Je to něco, co se velmi snadno může stát realitou v celé Evropě, pokud tu bude pokračovat tlak na zavádění nepraktických a fakticky neudržitelných řešení. Někteří se poučí ze zkušeností jiných, ostatní si sáhnou do ohně sami. Co my?



Zřejmě přímo tento generátor si dost nevkusně přidělal na záď svého vozu jeden ukrajinský majitel Tesly Model 3. Vzhledem k okolnostem to chápeme, ale kdo říká, že takové či jiné obdobné okolnosti se budou vyhýbat zbytku Evropy, až tu nuceně vsadíme na stejné řešení mobility? Ilustrační foto: Könner und Söhnen, tiskové materiály
#Ukraine: Tesla that runs on electricity from a gasoline generator in #Kyiv. Here seen carrying its power supply. pic.twitter.com/MADESSQ6tz
— Igor Sushko (@igorsushko) December 28, 2022
Zdroj: Igor Sushko@Twitter
Bleskovky
Mechanik zbavil výfuky VW s motorem W12 veškerého tlumení. Auto zní tak dobře, že si tuhle legendární „kasičku” možná i risknete koupit
před 4 hodinamiTesla dokončila svou první vlastní restauraci postavenou okolo Superchargerů, tady jsou první skutečné fotky
včeraFirma dostala na značky brutální Lamborghini s podtunovou hmotností, stvořila silniční bestii s božským zvukem
15.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Do Brna se vrací MotoGP - po 5 letech včera 12:50
- Pol Espargaro v Brně místo Mavericka Viňalese včera 12:41
- Triumph Scrambler 400 XC: anglická klasika 15.7.2025
- Jake Dixon přechází z Moto2 do MS-Superbike 15.7.2025
- Comeback Jorge Martina na Masecu 15.7.2025
Nejnovější články
Rusové začali prodávat lidové auto do terénu za 134 tisíc Kč. Vidíte ho celé, na fotkách nic nechybí
před 2 hodinamiBritové znovu zavádí dotace na elektrická auta. Nic neříká víc o tom, jak nekonkurenceschopným řešením jsou
před 3 hodinamiMechanik zbavil výfuky VW s motorem W12 veškerého tlumení. Auto zní tak dobře, že si tuhle legendární „kasičku” možná i risknete koupit
před 4 hodinamiLamborghini připouští, že z Temeraria vykopne nesmyslný hybrid i v sériové verzi, přesto říká, že spalovací motory už se na silnice nehodí
před 5 hodinamiTragický výsledek Volkswagenu ID v dlouhodobém testu: Baterie ztratila skoro desetinu kapacity za pouhé 4 roky
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva