Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Už i u nás. Stát vezme vaše peníze a dá je jiným na elektromobil, dost podezřele
14.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Velké elektrické přerozdělování se nám dosud vyhýbalo. Už to neplatí, český způsob řešení této věci má ale tradičně daleko k transparentnímu.
Stát rozdá na dotacích na elektromobily 80 milionů korun. Jenže ne všem a ne na jakékoliv elektromobily - luxusní a terénní vozy jsou z programu předem vyloučeny. Dotace mají mířit na nákup aut nižší střední třídy a dodávek, tedy očekávejme něco jako Nissan Leaf nebo možná Volkswagen e-Golf mezi auty vozícími spíš lidi než náklad.
Dotace mají být dostupné malým a středním firmám a má pokrýt až 70 % z ceny auta. Celková částka 80 milionů korun má být rozdělena na kousky ne menší než 70 tisíc korun na jedno auto a ne větší než 3 miliony korun na jednu firmu. Nepodnikající fyzické osoby se nekvalifikují a stejně tak jsou předem vyloučeny firmy v Praze; naopak zvýhodněné mají být firmy z oblastí s vysokou nezaměstnaností.
Konkrétní důvody zavedení takových podmínek nejsou známy, víme ale, že žádosti o dotace bude možné podávat od dubna do konce července. A že posuzování bude probíhat formou soutěže, tj. až po podání všech žádostí budou všechny vyhodnocovány a porovnávány mezi sebou. Kolik peněz a zda vůbec nějaké firma dostane, se bude řídit také její velikostí.
Druhá část tohoto dotačního programu nabídne balík 180 milionů a má být určena „na pilotní projekty k zavádění technologií akumulace energie a technologií k získávání druhotných surovin v kvalitě vhodné pro další využití v průmyslové výrobě”, píše ČTK. Co si pod těmito slovy představit, je otázkou. Víme ale, že firmy mají mít možnost také získat dotace v minimální výši 50 tisíc korun na vybudování dobíjecí stanice - ovšem neveřejné.
Pokud vás udivuje složitost systému, nejste sami - vše předem působí dojmem, jako by to bylo někomu ušito až příliš na míru. Dotace, nikoliv zvýhodnění, nesmí být přidělena subjektu z Prahy, musí to být firma, zadotovaná nabíječka nesmí být zpřístupněna veřejnosti a otázkou je i to, jak souvisí dotace na elektromobil se zaměstnaností. Důvody pro daný konstrukt jistě existují, otázkou ovšem je, nakolik se ty skutečné dozvíme.
Pozoruhodná je i ona dotace na neveřejnou nabíječku. Pokud má být zvýhodněna firma z oblasti s vyšší nezaměstnaností, tu nabíječku si dost pravděpodobně bude muset postavit, protože dostupnost nabíjecích míst s dost velkou rychlostí nabíjení je v ČR nevalná. Ve velkých městech nabíječky jsou, v Praze jich mapa ukáže docela dost - ovšem firma z hlavního města je předem vyřazena. I to je zvláštní - tam, kde by bylo možné elektromobil alespoň trochu smysluplně používat, není program k dispozici.
Jeden z komentujících na webu iDnes.cz, který tuto zprávu zveřejnil též, měl údajně o dotaci zájem, ale zanechal toho, když naznal horu papírování - včetně např. nutnosti projektu, na pořízení auta - a fakt, že z auta z cenou 750 tisíc korun může jako malá firma dostat jen třetinu a zároveň jen 210 tisíc korun. Jako ověřenou informaci to neberte, ale nedivili bychom se, kdyby to tak skutečně bylo.
Zmíněných 80, resp. 260 milionů korun pochází dle dostupných údajů z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Nevíme, jak moc v těchto částkách figurují evropské dotace, ale to je celkem nepodstatné - peníze nás všech jsou to tak jako tak, ať cestou do této kasičky putovaly kudykoli. Více nejistoty nás trápí v souvislosti s tím, zda si nakonec pár menších firem Agrofertu sídlících mimo Prahu, nepořídí Nissany Leaf jako služební auta. Třebaže dotační program má na svědomí ministerstvo průmyslu a obchodu, které je v současné době v režii ČSSD...





























Podle dostupných informací by se třeba Nissan Leaf měl dát pořídit s novou dotací
Zdroje: ČTK, iDnes.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Šéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
včeraVW poslal k ledu další dvě elektrické novinky včetně nového Golfu, jednoduše mu na ně došly peníze
včeraPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
včeraSázka Fordu na elektromobily nese své ovoce, v Kolíně firma propouští dalších tisíc lidí
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.17. 23:55 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch