Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Už i u nás. Stát vezme vaše peníze a dá je jiným na elektromobil, dost podezřele
14.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Velké elektrické přerozdělování se nám dosud vyhýbalo. Už to neplatí, český způsob řešení této věci má ale tradičně daleko k transparentnímu.
Stát rozdá na dotacích na elektromobily 80 milionů korun. Jenže ne všem a ne na jakékoliv elektromobily - luxusní a terénní vozy jsou z programu předem vyloučeny. Dotace mají mířit na nákup aut nižší střední třídy a dodávek, tedy očekávejme něco jako Nissan Leaf nebo možná Volkswagen e-Golf mezi auty vozícími spíš lidi než náklad.
Dotace mají být dostupné malým a středním firmám a má pokrýt až 70 % z ceny auta. Celková částka 80 milionů korun má být rozdělena na kousky ne menší než 70 tisíc korun na jedno auto a ne větší než 3 miliony korun na jednu firmu. Nepodnikající fyzické osoby se nekvalifikují a stejně tak jsou předem vyloučeny firmy v Praze; naopak zvýhodněné mají být firmy z oblastí s vysokou nezaměstnaností.
Konkrétní důvody zavedení takových podmínek nejsou známy, víme ale, že žádosti o dotace bude možné podávat od dubna do konce července. A že posuzování bude probíhat formou soutěže, tj. až po podání všech žádostí budou všechny vyhodnocovány a porovnávány mezi sebou. Kolik peněz a zda vůbec nějaké firma dostane, se bude řídit také její velikostí.
Druhá část tohoto dotačního programu nabídne balík 180 milionů a má být určena „na pilotní projekty k zavádění technologií akumulace energie a technologií k získávání druhotných surovin v kvalitě vhodné pro další využití v průmyslové výrobě”, píše ČTK. Co si pod těmito slovy představit, je otázkou. Víme ale, že firmy mají mít možnost také získat dotace v minimální výši 50 tisíc korun na vybudování dobíjecí stanice - ovšem neveřejné.
Pokud vás udivuje složitost systému, nejste sami - vše předem působí dojmem, jako by to bylo někomu ušito až příliš na míru. Dotace, nikoliv zvýhodnění, nesmí být přidělena subjektu z Prahy, musí to být firma, zadotovaná nabíječka nesmí být zpřístupněna veřejnosti a otázkou je i to, jak souvisí dotace na elektromobil se zaměstnaností. Důvody pro daný konstrukt jistě existují, otázkou ovšem je, nakolik se ty skutečné dozvíme.
Pozoruhodná je i ona dotace na neveřejnou nabíječku. Pokud má být zvýhodněna firma z oblasti s vyšší nezaměstnaností, tu nabíječku si dost pravděpodobně bude muset postavit, protože dostupnost nabíjecích míst s dost velkou rychlostí nabíjení je v ČR nevalná. Ve velkých městech nabíječky jsou, v Praze jich mapa ukáže docela dost - ovšem firma z hlavního města je předem vyřazena. I to je zvláštní - tam, kde by bylo možné elektromobil alespoň trochu smysluplně používat, není program k dispozici.
Jeden z komentujících na webu iDnes.cz, který tuto zprávu zveřejnil též, měl údajně o dotaci zájem, ale zanechal toho, když naznal horu papírování - včetně např. nutnosti projektu, na pořízení auta - a fakt, že z auta z cenou 750 tisíc korun může jako malá firma dostat jen třetinu a zároveň jen 210 tisíc korun. Jako ověřenou informaci to neberte, ale nedivili bychom se, kdyby to tak skutečně bylo.
Zmíněných 80, resp. 260 milionů korun pochází dle dostupných údajů z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Nevíme, jak moc v těchto částkách figurují evropské dotace, ale to je celkem nepodstatné - peníze nás všech jsou to tak jako tak, ať cestou do této kasičky putovaly kudykoli. Více nejistoty nás trápí v souvislosti s tím, zda si nakonec pár menších firem Agrofertu sídlících mimo Prahu, nepořídí Nissany Leaf jako služební auta. Třebaže dotační program má na svědomí ministerstvo průmyslu a obchodu, které je v současné době v režii ČSSD...





























Podle dostupných informací by se třeba Nissan Leaf měl dát pořídit s novou dotací
Zdroje: ČTK, iDnes.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 12 minutami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před hodinou
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 4 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
