Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Už jen 16 aut nabízí kombinaci více jak 300 koní a manuální převodovky, v EU jich koupíte jen zlomek
1.8.2022 | Petr Prokopec
Ideální kombinace pro nadšené řidiče se stává stále více nedostupným zbožím. Už jen o trochu více než prsty dvou rukou vám budou stačit ke spočítání všech takových aut, v EU už nevyužijete ani ty.
Ještě poměrně nedávno byly automatické převodovky výsadou hlavně luxusních komfortních aut, u nichž jízdní dynamika nehrála významnou roli. Místo toho byl důraz kladen na pohodlí umocňované téměř nepostřehnutelnou změnou rychlostních stupňů. Další vývoj ale přinesl automaty schopné řadit dostatečně rychle, aby bezpečně překonaly průměrné řidiče, což přineslo rychlejší akceleraci i lepší časy ze závodních okruhů. A některé převodovky se staly opravdu velmi rychlými.
Ty manuální se tak začaly stávat druhem na vymření, což je patrné hlavně ve sportovním segmentu. Tedy u vozů, u kterých jste ve spojení s třemi pedály mnohem více součástí hry. Rovněž se za jejich volantem také daleko více zabavíte. Nicméně lidí, kteří po něčem takovém touží, je stále méně. Na to zareagovali i výrobci, kteří zavětřili možnost, jak osekat náklady. Vyvinout a následně homologovat vůz s jedinou dostupnou převodovkou je totiž vždy levnější a rychlejší, než když chce zákazníkům nabídnout jak automat, tak manuál. Do hry navíc vstoupily nižší papírová spotřeba resp. emise CO2 i méně patálií se záručními opravami. To vše nutí výrobce manuály opouštět.
Výsledkem je dnes situace, ze které se nadšencům musí hrnout slzy do očí. Momentálně totiž již neexistuje mnoho aut, u nichž je možné spárovat trojici pedálů s vyšším výkonem. Naprosto tristní je pak v tomto ohledu situace v Evropě, kde do hry nejvíce vstoupily zmíněné regulace, v tomto případě ze strany EU. Automaty obvykle nejsou efektivnější z hlediska přenosu výkonu, když ale mají 7, 8 nebo 9 rychlostních stupňů, papírovou spotřebou snadno pokoří manuální šesti- či nanejvýš sedmikvalt.
My dnes ale začneme na druhé straně Atlantiku, kde kolegové z Carscoops dali dohromady seznam všech aut dostupných s manuálem a výkonem přinejmenším 300 koní. V takovém případě se výsledná skupina scvrkává na pouhých 16 vozů. Tři zástupce v ní má BMW, stejně jako Porsche. U Toyoty a Cadillacu je pak nabídka dvoučlenná, u Dodge, Fordu, Hondy, Chevroletu, Nissanu a Volkswagenu ovšem už jen jednočlenná.
Kompletní seznam najdete níže, i takto omezená nabídka ale v Evropanovi musí vzbuzovat závist. U nás můžete počítat jen s BMW, Porsche, jednou Hondou a jedním Fordem, to je všechno. Třeba nové „Zetko“ od Nissanu na starém kontinentu již nekoupíte, v případě Cadillacu je zde pak oficiálně nabízeno pouze SUV XT4. To však dané parametry nesplňuje, stejně jako Corvette, která je pro změnu jediným evropským zástupcem Chevroletu.
Až absurdní je pak situace v případě VW, neboť Golf R je sice evropské auto vyráběné v Evropě, s manuálem ale lze objednat pouze v USA. Manuál je tak v Evropě opravdu druhem na vymření, a to přesto, že výrobci na něm vydělávají daleko více než kdy dříve. Zatímco dříve byly automatické verze výrazně dražší, dnes se situace buď vyrovnala, nebo dokonce zcela obrátila. Fandové za této situace prodají klidně ledvinu, aby nový vůz s ručním řazením měli.
Lze pak už jen dodat, že v potaz nebereme auta jako T.50 od Gordona Murraye, dvanáctiválcový sporťák je totiž vyprodaný stejně jako o něco dostupnější model T.33. A ani to, že některé značky - jako třeba Pagani - vám klidně postaví nový vůz s ručním řazením, i když ho běžně nenabízí. Taková legrace vás snadno vyjde na 100 nebo více milionů Kč.
Posledních 16 současných aut s manuálem a alespoň 300 koňmi
(tučným fontem jsou zvýrazněny vozy, které lze koupit i v Evropě)
BMW M2
BMW M3
BMW M4
Cadillac CT4-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing
Dodge Challenger
Ford Mustang
Honda Civic Type-R
Chevrolet Camaro
Nissan Z
Porsche 718 Boxster
Porsche 718 Cayman
Porsche 911
Toyota Corolla GR
Toyota Supra GR
Volkswagen Golf R



Manuální převodovka je dnes výsadou hlavně BMW M... Foto: BMW
...a Porsche GT, všechno ostatní jsou popelky. Foto: Porsche
Mezi ty patří i nová Toyota Supra GR, ... Foto: Toyota
...takový VW Golf R se nicméně třeba v Evropě nabízí pouze s automatem, i když v USA je k dispozici i s ručním řazením. Foto: Volkswagen
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
Milionový ťukanec: Bugatti slavného rappera schytalo ránu zezadu od 650koňového Lamborghini
dnesNové superauto katarského prince za 145 milionů je taková vzácnost, že způsobilo poprask i v Monaku
včeraJediný kdy vzniklý sportovní diesel Mercedesu se ukázal v akci na Autobahnu, pořád má čím okouzlit
16.8.2022
Nejčtenější články
Konec-nekonec Renaultu Mégane ukazuje, co brzy čeká zavedené modely i co s nimi bude poté
19.7.2022K mání je dodnes nejeté Bugatti vyrobené ještě před převzetím VW, nejrychlejší auto světa to bylo i bez Němců
19.7.2022Renault přidal své předražené a nepoužitelné elektrické dodávce o 68 procent větší dojezd, nevyřešil tím vůbec nic
19.7.2022Bugatti začalo prodávat exkluzivní značkovou kávu, cena malého espressa vás dostane do kolen
19.7.2022Na prodej je legendární Škoda 110 R stále po prvním majiteli, něco takového už se nevidí
19.7.2022
Tiskové zprávy
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva - Nová autokamera Mio MiVue 846 WIFI 60fps nabízí zdaleka nejlepší záběry nejen v noci
tisková zpráva