Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Studie provalila, že dobíjecí hybridy jsou jedna velká lež. Ještě aby to tak prasklo na elektromobily
30.12.2022 | Petr Miler
Skutečně si někdo myslel, že Škoda Octavia RS iV bude po silnicích jezdit za 1,2 litru benzinu na 100 km? Na rozeznání přetvářky dobíjecích hybridů stačí zdravý rozum, jiní na to potřebují studii. U čistě elektrických aut je to velmi podobný příběh.
O reálné efektivitě aut se už léta hrubě lže. Údaje o účinnosti jednotlivých řešení neodpovídají technické realitě, ale politickému zadání. Platí to také u dobíjecích hybridů, u nichž výrobci argumentují extrémně nízkou spotřebou, o níž léta říkáme, že v reálném světě není dosažitelná. Plug-in hybridní auta nejsou perpetuum mobile, hřeší jen na ignoraci dobité elektřiny coby zdroje energie. A po jejím vyčerpání se elektromotor s baterií mění především na mrtvou zátěž, se kterou spotřeba zbylého zdroje (tedy paliva) jen roste.
Aspoň papírově by to pro plug-in hybridy mohlo vycházet, kdyby lidé každý den po dojetí kamkoli příkladně dobíjeli relativně malé baterie těchto vozů, ale proč by to dělali, když nemusí? Auto jezdí i na samotný benzin (a zřídka i naftu) tak, že celé plug-in hybridní ústrojí tahá s sebou téměř jen jako mrtvou zátěž, to je pak škoda obtěžovat se hledáním dobíječek. Firmy, které tyto vozy kupují především, se mohou chlubit nižšími papírovými emisemi CO2 svých flotil, o to tu jde. A že jsou v reálu jen vyšší? Za to se přece nestřílí, ne?
Že nejde jen o náš skeptický (třebaže zkušenostmi podložený) pohled na věc, dokládá i nová studie ICCT, tzv. Mezinárodní rady pro čistou dopravu, což není nic jiného než zájmová organizace tlačící to či ono. Skoro bychom se vsadili, že v minulosti pro ni byly dobíjecí hybridy vítaným řešením, teď ale působí jako zbytečná překážka na cestě k čistě elektrické budoucnosti, tak proč je neodstřelit.
Její studie srovnávající udávanou spotřebu paliva podle americké EPA s reálnou spotřebou paliva nahlášenou uživateli webu Fuelly.com a ujetou vzdáleností shromážděnou Kalifornským úřadem pro opravy automobilů (BAR) ukazuje, že skutečný podíl elektrického pohonu při využití těchto vozů je o 26 až 56 % nižší, než papírová data očekávají, a reálná spotřeba resp. emise CO2 se tak liší o 42 až 67 %. A to je třeba říci, že EPA netahá z rukávu taková nesmyslná čísla jako evropské organizace, takže podobné rozdíly jsou v USA ekvivalentem klidně stovek procent v Evropě. Proč se údaje tak moc liší? Lidé hybridy nedobíjí, vozí s sebou baterky a elektromotory pro nic a ani papírová efektivita rázem není dosažitelná. Překvapení, že?
ICCT se ve své studii odvolává i na širší zjištění Fraunhoferova institutu pro výzkum systémů a inovací, který analyzoval data nejen ze Spojených států, ale i z Kanady, Číny, Německa, Nizozemska a Norska, jenž jsou spojena se spotřebou a nájezdem více než 100 tisíc plug-in hybridů. Většina z nich má dle dat výrobců emitovat méně než 50 gramů CO2 na kilometr, nicméně dle studie se pod tuto hodnotu reálně nedostalo jediné auto. Ani jeden ze 100 tisíc zkoumaných vozů.
Místo toho plug-in hybridní vozy produkují v průměru 50 až 300 gramů CO2 na kilometr a jejich skutečná spotřeba je až čtyřikrát vyšší než ta udávaná evropskými normami. ICCT tak konstatuje, že jsou ve skutečném světě méně efektivní než vozy s čistě benzinovým a především dieselovým motorem. Přesto právě ty jsou dnes zašlapávány jako škodlivé. Není to absurdní?
Někteří řeknou: „Dobře, to je ale skutečně jen důvod navíc, proč urychlit přechod na plnou elektromobilitu!”. Ale to je omyl, i efektivita elektromobility je jedna velká přetvářka pramenící z toho, že udávaná spotřeba těchto aut přepočítaná na emise CO2 je vždy na oko nulová, i když reálně není. Prostě není, je to absolutní nesmysl - ani ta nejzelenější ze zelených energií nevzniká s nulovými emisemi a ignorován je tu ještě větší energetický vstup při výrobě.
Ještě aby tak jednou prasklo i to... Ale počkat, ono už to prasklo, i Škoda Octavia TDI je dokonce podle testu organizace podřízené EU čistší než elektromobily. Už se to zkrátka ví, nikdo to ale nechce vidět. Snad o tom ICCT za pár let udělá studii...



Plug-in hybridy samozřejmě nejsou tak efektivní, jak jejich strůjci tvrdí, nebo snad někdo věřil tomu, že Škoda Octavia RS iV jezdí za 1,2 - 1,3 l/100 km při emisích 27,1 - 29,6 g/km? ICCT kvůli tomu udělalo studii a zřejmě tím horuje za elektromobily, jejich lež je to samé v bledě modré. Foto: Škoda Auto
Zdroje: ICCT, Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- V Misanu zemřel traťový komisař včera 22:18
- Toprakův misanský hattrick včera 16:10
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný včera 15:55
- Po chybě a pádu Manziho vyhrál Can Öncü, 17. Vostatek včera 13:30
- Toprak vyhrál Sprint Superpole, Bulega crash včera 11:17
Nejnovější články
Drahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
včeraPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
včeraFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
včeraFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
včeraVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.15. 18:41 - řidičBOB
- IT poradna 06.15. 11:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.15. 10:23 - řidičBOB
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1