Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
V Německu začali snižovat rychlost ve městech na úroveň, kterou nezvládne ani tempomat, je to naprostá absurdita
16.11.2023 | Petr Prokopec
Když dojde na snižování či vymáhání nejvyšší povolené rychlosti, někteří řeknou, že prostě zapnou tempomat a jedou. Ani něco takového ale od 1. prosince v centru Frankfurtu nebude možné, limity ve stylu dvacítky nebo třicítky přitom neschvaluje ani policie.
Před pár dny aktivisté z hnutí Poslední generace uvedli, že se jejich dosavadní protesty neshledaly s adekvátní odezvou, a proto prý hodlají přitvrdit. Od blokád silnic je neodradilo ani neštěstí, na které prakticky ve stejný moment došlo v latinskoamerické Panamě - starší řidič tam přímo před zraky a kamerami novinářů zastřelil dva aktivisty právě proto, že blokovali silnici. Nálady nejen v Evropě tak aktuálně začíná definovat jediné slovo, a to frustrace.
Frankfurtští radní se nicméně i tak rozhodli, že ještě přilijí olej do ohně. V září totiž bylo rozhodnuto, že se v centru metropole sníží maximální povolená rychlost na 20 (dvacet, čtete správně) km/h. Nově Wolfgang Siefert, který má dopravu ve městě na povel, zveřejnil podrobnosti. Víme tedy, že opatření začne platit již 1. prosince letošního roku a bude se týkat všech ulic sousedících s náměstím Börseplatz, kde se - nepřekvapivě - nachází frankfurtská burza. Hlavních tahů, jako je třeba Berliner Strasse, se však již snížení rychlosti netýká.
Podle Sieferta prý tento krok není primárně zaměřen proti autům jako takovým. Jen má vést k navýšení bezpečnosti, snížení emisí a zatraktivnění daného místa. Z toho důvodu dojde také na redukci parkovacích míst, z nichž mnohé budou přeměněny na nástupní a výstupní místa taxíků a firem nabízejících přepravní služby. Zároveň mají vzniknout i nová parkovací místa pro handicapované řidiče. A aby toho nebylo málo, mají být po obou stranách silnic vybudovány cyklopruhy.
S posledním zmíněným Frankfurt již začal, což vedlo k většímu výskytu dopravních zácp. Kvůli tomu lze zcela zapomenout na vytoužené snížení emisí, neboť něco takového se soustavným vypínáním a startováním motorů či pomalou jízdou nikterak nekoresponduje. A ze hry je vlastně i ona vyšší bezpečnost, neboť lidé se budou více soustředit na tachometr než na své okolí - pomoci jim pak nemohou ani tempomaty, neboť ve 20 km/h nefunguje skoro žádný, většinu je možné použít až od rychlosti 30 km/h.
Mimo to je třeba frankfurtským radním připomenout, k jak neblahému vývoji došlo na poli lidského soustředění. V průměru se totiž dnes člověk zvládne na tu kterou věc koncentrovat jen po dobu 8,25 sekundy. To je o 4,25 sekundy méně než v roce 2000. A především je to méně než u akvarijních rybek, jenž mají mít na kontě 9 sekund. Za 8,25 sekundy přitom rychlostí 20 km/h ujedete pouhých 46 metrů, poté již vaše pozornost začíná klesat.
Vědci zmiňují, že soustředění se snižuje v závislosti na tom, nač se koncentrujeme. Jízda dvacítkou je ovšem extrémně nudná, Frankfurt se tak skutečně stane místem, kde se bude had dráždit bosou nohou. Není v tom sám, bohužel, stejně tak ale ani my nejsme sami, kdo se takovým krokům diví. Například v australském Melbourne nově rozšiřují oblasti, kde platí třicítka, což je obvykle též absurdně málo. A je to takový nesmysl, že jej „nedává” ani jindy aktivistická policie: „Myslím si, že je to prostě směšné, 30 kilometrů v hodině. (...) 30 km/h není řešení,” uvedl k věci šéf policie státu Victoria Shane Patton. Když už i policie označuje třicítky za směšné, co si rozumný člověk může myslet o frankfurtské dvacítce?



V takovém Frankfurtu možná ještě budou pražským řidičům závidět, až hnutí Poslední generace prosadí svou a magistrát zavede plošnou třicítku. V německé metropoli totiž v centru poblíž tamní burzy začne od 1. prosince letošního roku platit dokonce jen dvacítka. Při takovém tempu přitom ani nefungují tempomaty moderních aut. Ilustrační foto: Škoda Auto
Bleskovky
Dánskému géniovi shořel jeho elektromobil přímo doma poté, co v zimě zahříval baterie toustovačem
před 6 hodinamiŘidiče Jaguaru poslal aquaplaning na dálnici do smyku a přímo pod kamion, jak to vybral, dodnes asi sám nechápe
včeraMožná poslední pravověrné Ferrari se v běžném provozu rozjelo až na 331 km/h, zní u toho jako Pavarotti
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Britský novinář zkusil žít s elektrickou Škodou Enyaq bez domu s garáží. Nejde to, navíc to leze do peněz
6.11.2023Audi nechá své zákazníky opakovaně platit i za auta, která jsou dávno jejich, prý to sami chtějí
6.11.2023Fiktivní ekologií nejsou jen elektromobily a plug-in hybridy, manipuluje se i s emisemi vznikajícími při výrobě
6.11.2023Ferrari začalo při vývoji používat revoluční metodu známou z IT, auta značky má zbavit italského šlendriánu
6.11.2023Spotřeba elektřiny v Německu klesla na rekordně nízkou úroveň. Může to znít jako dobrá zpráva, je to ale přesně naopak
6.11.2023
Živá témata na fóru
- Nekdo zkušený na radu o provozních nákladech? VW Arteon, 110kw FWD vs 176kw 4motion. Vyplatí se čtyřkolka? 12.05. 13:30 - Nyl88
- Škoda Auto obecně 12.05. 13:28 - pavproch
- střídání natural 95 s vysokooktanovým benzinem 12.05. 12:44 - jerry
- Správní řízení 12.05. 12:08 - Předseda
- Politický koutek 12.05. 10:01 - Stepan
- Jak otevřít dveře bez klíčku? 12.05. 08:52 - spooon
- Kuna v motoru - vaše zážitky 12.05. 07:02 - Jaggie
- Chlubítko univerzální 12.05. 06:30 - Arkis