Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
V poměru cena-spolehlivost-prestiž stěží koupíte lepší auto než ojeté Audi A3, je překvapivě levné
14.7.2023 | Petr Prokopec
A nebavíme se o žádných „vypelichaných” ojetinách z konce 90. let, ale klidně jednotky let starých exemplářích posledních generací. Lidé k ojetým A3 prostě moc netíhnou, přitom jde o absolutní špičku spolehlivosti a obecně kvalitní vůz.
Představovat Audi A3 by bylo něco jako nosit dříví do lesa. Jeho první generace se odhalila už v roce 1996, přičemž pro německou automobilku šlo o návrat k menším vozům po takřka dvaceti letech. Ten byl přes mnohé skeptické hlasy nepochybně úspěšný, neboť o rok později už značka slavila překonání hranice 100 tisíc prodaných exemplářů. Stejnou metu za jediný kalendářní rok pak Audi A3 v Evropě nezvládlo pokořit pouze v letech 2020 a 2021, kdy výrobu i registrace narušily nejprve koronavirus a posléze nedostatek čipů. Loni se vůz prodejně znovu vyšvihl za 100tisícovou hranici, za což je třeba mu zatleskat. Ve světě, kde dominanci začínají přebírat SUV všeho druhu, je to na drahý kompakt obdivuhodný výsledek, který téměř vyrovnává odbyt Škody Octavia.
A3 Sportback momentálně startuje již na 711 900 Kč, což opravdu není nízká suma, třebaže vedle zmíněné Octavie zase tak dramaticky nepůsobí. Když ale místo showroomů s novými vozy vezmete ztečí autobazary, můžete se dostat k úplně jiným sumám. Třetí generace A3 zvaná 8V v nich totiž startuje okolo 150 tisíc korun, zatímco tu druhou s označením 8P seženete pojízdnou dokonce už od 30 tisíc Kč. To je docela překvapivé, zvláště v kontextu s hodnocením německých techniků. V jejich TÜV Reportu se totiž Audi A3 objevuje vždy na čelních příčkách - mezi vozy do tří let stáří je 16., do pěti let 17., do sedmi let 20., do devíti let 13. a do jedenácti let 16. To je fascinující konzistence, která z A3 dělá napříč generacemi jeden z absolutně nejspolehlivějších vozů, který si můžete koupit. V poměru cena-spolehlivost-prestiž stěží koupíte něco lepšího.
Neznamená to nicméně, že byste mohli čapnout jakýkoli vůz, který vám přijde pod ruku. Asi největší slabinou druhé i třetí generace jsou pružiny, které mohou být prasklé. Samotné zavěšení je pak u novějších aut výrazně lepší, slovo koroze však znají nanejvýš majitelé první generace, u jejích nástupců je krajně neobvyklá. Kde ovšem již na kritiku dochází, to jsou brzdové kotouče, které odchází rychleji, než by bylo zdrávo. Ovšem znovu hlavně u druhé generace.
Ojedinělý je rovněž únik oleje, nicméně motor 2,0 TDI byl ve verzi BKD vyráběné do roku 2008 spojen s praskáním hlav válců. Pokud tedy můžete, sáhněte raději v případě druhé generace po exemplářích z konce výroby. U té třetí se pak raději vyhněte vozům s magnetickým podvozkem, který se projevuje nemalou hlučností. Výtky pak míří rovněž k dvouspojkovému automatu, za tím by ovšem měl stát nevhodně zvolený olej. Kontrola servisní historie před koupí se tedy rozhodně vyplatí.
Vlastně největší potenciální slabinu A3 tak představuje servis, neboť originální komponenty mohou být často dražší než celý vůz, a to přesto, že jich budete potřebovat jen pár. Možná proto nejprve zkontaktujte lokální mechanicky specializující se na koncernová auta. Díky tomu bude levné nejen jeho pořízení, ale i údržba, kterou lze obvykle obstarat s díly určenými pro Škody a Volkswageny.
Na závěr dodejme zkušenost kolegů z německého Auto Bildu, kteří na internetu „vyhrábli” sotva jetou (42 430 km) A3 druhé generace 8P po prvním majiteli s motorem 1,4 TFSI pod kapotou. Ano, je to morálně starší alternativa, podle Němců ale auto prakticky nerozeznatelné od nového, i když přijde na 8 999 Eur. Nějakých 213 tisíc Kč je na A3 8P hodně, ale na zánovní A3 8P s historicky tak ověřenou spolehlivostí? To skutečně vypadá na zajímavou nabídku. A není zdaleka jediná, na kterou byste v případě tohoto široce dostupného modelu Audi v bazarech narazili.


Audi A3 druhé generace lze pořídit již od 30 tisíc korun, nicméně u raných exemplářů se vyhněte dvoulitrovému turbodieselu. Foto: Audi


Stěžejním nešvarem té třetí jsou pak stejně jako u předchůdce praskající pružiny, výtky mají majitelé také k magnetickému podvozku. Jsou to ale drobnosti, za ceny od 150 tisíc Kč je dnes tohle auto terno. Foto: Audi
Zdroje: TÜV, Auto Bild
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
dnes
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
před 6 hodinami
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
před 7 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací totálně zhroutily, i když zlevnily až pod úroveň dotovaných cen
před 9 hodinami
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
před 9 hodinami
Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.04. 19:37 - Truck Daškam
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- BMW Divize 11.04. 13:56 - pavproch
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
