Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Varovné signály křičící, že byste od vyhlédnuté ojetiny měli dát ruce pryč
28.11.2020 | Mirek Mazal
Snad nikdo rozumný si nechce pořídit problémové ojeté auto. Některé potíže vám zůstanou přes veškerou péči skryty, jiné lze ale rozpoznat docela snadno.
Pořízení ojetého auta přináší určitá rizika, ať už se je snažíte eliminovat sebevíc. Je to trochu sázka do loterie - rozdíl mezi cenou srovnatelného nového a ojetého auta se může stát úsporou, která bude na jeho užitných vlastnostech a spolehlivosti pramálo znát, ušetřené peníze se ale stejně dobře mohou v mžiku proměnit v nezbytnou investici do neodkladných oprav.
Volba dobré ojetiny ale není jen otázkou štěstí, třebaže oněch rizik se nikdy nelze zcela zbavit. Pokud se zaměříte na ty správné ukazatele, většinu zásadních problémů vyloučíte předem a právě o takových dnes bude řeč. Nechceme vás zatěžovat dlouhými technickými rozbory, a tak se zaměříme na varovné signály pěti rozdílných typů, které by vás měly spolehlivě odradit od koupě vyhlédnuté ojetiny.
Nezdravý kouř z výfuku
Výfukový systém dokáže poskytnout hodně důležitých informací o stavu motoru. Pára ze studeného potrubí ničemu nevadí, ale po zahřátí by se z koncovky neměl linout žádný závadný dým. Bílý kouř může upozornit na prasklé těsnění hlavy válců, modrá barva je symbolem přítomnosti oleje ve spalování, černé nebo šedé zbarvení signalizuje spalování extrémně bohaté směsi, která kompletně neshoří ve spalovací komoře a putuje ven výfukem. Příčin může být více, každá je ale dostatečným důvodem se vyhlédnutý vůz dále nezajímat.
Únik provozních kapalin
Druhým varovným signálem je viditelný únik provozních náplní. Čistý prostor pod autem a suché kabely v motorovém prostoru potvrzují dobrý stav, v opačném případě je potřeba zvýšit pozornost. Doporučujeme po dlouhé zkušební jízdě prohlédnout okolí výfuku kvůli usazeninám a hned pokračovat pod kapotu. Nikde by se neměly vyskytovat olejové stopy nebo vlhká místa - pokud jsou vidět, ruce pryč.
Zakalený motorový olej
Divný olej s mléčným zbarvením značí pronikání chladicí kapaliny do mazací složky motoru. Jakékoliv nesrovnalosti jednoduše ukáže spodní strana víčka plnícího hrdla motoru anebo čistý hadřík, na který se kápne olej z měrky. Lepším řešením je odebrat vzorek do skleničky a zamíchat. Na stěnách se utvoří tenký film, který odhalí čistotu náplně. Zakalení je typické pro starý olej nebo přespříliš opotřebovaný agregát.
Koroze
Čtvrtý bod si zaslouží zvedák nebo montážní jámu. Běžná koroze je viditelná bez zvedání vozu, ale problémový zásah rzi do konstrukce automobilu odhalí až pohled zespodu. Jako pomoc se nabízí moderní telefon s kamerou, jímž lze nahrál místa, kam oko nedohlédne. Podvozek by měl být čistý, hlavně zavěšení a pružení bez rezavých fleků ukazuje na dobrou ojetinu. Menší povrchová koroze podvozkových dílů nemusí být důvodem auto nechtít, jakékoliv závažnější zasažení karoserie je ale vždy velký a drahý problém. A neutěšujte se tím, že jde o pár let staré, moderní, pozinkované auto. Před pár dny jsme viděli docela závažnou počínající korozi na čtyři roky starém Audi s originálním lakem.
Chybné kódy řídící jednotky
Výhodný kup se neobejde bez kontroly počítačem nebo chytrým telefonem. Prodávají se levné adaptéry (stojí stovky Kč) do standardizované zásuvky automobilu (OBD II), které umí přečíst kódy řídících jednotek a odeslat je do aplikace v mobilu. I za tu je dobré pár stovek zaplatit, má-li za něco stát. Uložené chyby je možné zobrazit a podle toho nahlédnout do útrob systémů. Není nutné hned ztrácet naději při první hlášce, některé kódy mohou být banalitou, ale vážnější identifikované poruchy jsou pádným důvodem k otočení se na podpatku.
Ojetin se u nás prodává obrovská spousta. Vyhlédnutý vůz byste si měli pořádně prohlédnout, soustředit se na výše zmíněné signály a v případě jakýchkoli pochybností ji prostě nechat být. Alternativ existuje obvykle dost na to, abyste nemuseli přijímat nesmyslně vysoké riziko. Ilustrační foto: Škoda Auto
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 47 minutami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 11 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 05:27 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis