Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vaše auto vás může špehovat, jak se vyhnout ztrátě svého soukromí?
9.1.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Někteří výrobci aut a satelitních navigací prý mohou shromažďovat data o vašem pohybu a poskytovat je dál. Aniž byste o tom věděli.
Dle amerického Úřadu vládní odpovědnosti (Government Accountability Office, GAO) je možné, že některé satelitní navigace v autech shromažďují a odesílají data o pohybu tohoto vozu. Výrobce, ať už vozu nebo satelitní navigační jednotky, tato data poskytuje dál, aniž by o tom byla kdekoliv varovná zmínka.
Jak ze zpráv posledních měsíců víme, americká vláda a špehování nejsou nespojitelné pojmy. GAO však provedlo tento výzkum údajně proto, že se množily obavy o to, že rostoucí počet služeb pracujících s aktuální polohou auta může „monitorovat spotřebitele bez jejich vědomí, sledovat jejich pohyb a posléze jim snáze ukrást identitu”.
Jedná se zejména o služby, které ve spolupráci s internetem zjišťují polohu vozu a tak poskytují řidiči data o dopravní situaci před ním. Nemá však jít jen o lecjaká data - má být podle nich identifikovatelné jak konkrétní auto, tak v některých případech i konkrétní řidič. V současné době jsou leckteré navigační jednotky nebo i jen rádia spárované jen s jedním konkrétním vozem; v jiném, a to i ve stejném modelu, fungovat nebudou. Vůz má VIN a registrační značku a je registrován na nějaké jméno, popř. se spojuje s mobilním telefonem konkrétního člověka, nebo je propojen s online-službami přes jednoznačná uživatelská jména náležící znovu konkrétní osobě.
Studie GAO také hovoří o tom, že přestože navigace dovolují uživatelům rozhodovat o některých získaných datech, ne všechny dovolují tato data zničit - a právě tohle GAO označila za doporučenou praxi. Jsou prý také velké rozdíly v tom, jak dlouho automobilky nebo výrobci navigací „uchovávají data, specifická ať už pro jednotlivá vozidla, nebo pro jednotlivé osoby”.
Otázkou je, nakolik byla předmětem výzkumu i americká služba OnStar, která je u spousty vozů prodávaných ve Státech dokonce ve standardní výbavě. Tato služba je non-stop asistencí, která detekuje nehody prostřednictvím senzoru odstředivých sil (ale některé vozy umí hlásit nehodu i při plné akceleraci, stačí několik stovek koní), spolu s možností vysledování ukradeného vozu a možností na dálku vypnout motor. GPS je nutností, součástí však je i kamera sledující vnitřek vozu.
OnStar však není do aut instalován povinně, na rozdíl od evropského systému eCall, který povinný být má, a tak štěnici připomíná výrazně více. My předem konstatujeme jediné - zárukou svobody a soukromí je v dnešní době pouze anonymita, v nejširším smyslu tohoto slova. Pokud si svým soukromým chcete být jisti, spoléhejte pouze sami na sebe a snažte se zůstat při používání všemožných online-služeb v autě co možná nejobtížněji identifikovatelní. Jinak se jednou možná budete divit, co všechno o vás vědí ti, s nimiž jste žádné citlivé informace o sobě a svém životě sdílet nechtěli...


















Palubní systémy, satelitní navigace a dopravní služby s ní spojené umí řidiči ulehčit život, mohou jej však také špehovat. Zcela bez asistence majitele či uživatele to ale nezvládnou, povinně se „svlékat” před jinými zatím nemusíte.
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace 08:38
- Kalendář MS-Superbike 2026 včera 10:28
- O víkendu se koná Suzuka Eight Hours včera 08:36
Nejnovější články
Šéf Jaguaru Land Roveru náhle skončil uprostřed změny zaměření celé firmy, co se teď bude dít?
před 2 hodinamiMechanik ukázal, jak se v elektrickém propadáku VW mění pylový filtr, musíte rozebrat skoro půlku auta
před 4 hodinamiNový šéf Stellantisu řádí jako černá ruka, nařídil rychlý návrat dalšího výdělečného osmiválcového stroje
před 5 hodinami„Americkej kýbl” si na nejnáročnějším okruhu světa namazal na chleba téměř všechny a všechno hned v několika verzích
před 7 hodinamiNa severu Itálie vypnuli všechny stacionární radary, s novými pravidly se nevyplatí. Ministr říká, že přesně to byl účel
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 07.31. 19:16 - Vrooom
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub
- Další zajímavá autovidea 07.30. 13:48 - Vrooom