Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Víte, proč svítí pouliční osvětlení oranžově?
24.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Bezpečnost za tím kupodivu hledat nelze, LED v tomto směru poslouží lépe. Racionální vysvětlení ale oranžová barva má.
Denní světlo je bílé, ale v noci města a vsi osvětlují své ulice ponejvíce oranžovou barvou. Pro zastavěné oblasti je to dnes tak charakteristické, že když vidíme bíle nasvětlenou silnici, přijde nám, že něco není, jak má být. Oranžová barva pouličního osvětlení má svůj důvod, leč ne takový, jaký by člověk možná očekával.
Leckdo si myslí, že tento stav má své základy v bezpečnosti, jako ostatně v silničním provozu kde co. Že oranžové světlo mohou oči řidičů a dalších účastníků vnímat jako příjemnější, že není tak intenzivní, a tak neoslní, popř. v dnešní době nehrozí záměna s auty, cyklisty či dalšími elementy městské dopravy, neboť podobné zbarvení dnes nemají světla téměř žádného dopravního prostředku. Zní to všechno rozumně, důvod je ale mnohem prostší a podobně vykalkulovaný není ani trochu.
Oranžovou barvu světlům dodává sodík. Sodíkové výbojky jsou v současnosti nejrozšířenějším typem veřejného osvětlení nejen u nás, ale i ve světě, a to proto, že mají vysokou světelnou účinnost, mnohem vyšší než v případě dříve používaných rtuťových výbojek. Ty se používaly v minulosti a dnes už jsou vidět povětšinou jen na vesnicích, kde ještě nebyly vyměněny za modernější. Poznáte je podle bílého, ale nazelenalého či namodralého světla.
Výhody sodíkové výbojky ale nekončí u světelné účinnosti. Také jsou relativně levné, mají velmi dlouhou životnost - až 16 tisíc hodin - a jsou vcelku malé. Proto jsou nejrozšířenější. Typická oranžová barva ale patří k jejich nevýhodám. Totiž, v takovém světle lidské oko hůře rozlišuje barvy - všimněte si, že zatímco ve dne poznáte barvu auta hned, v noci pod pouličním osvětlením to nemusí být tak snadné.
Údajně lidé vnímají ulici nasvětlenou oranžově jako tmavší než nasvětlenou bíle, a to i v případě, že intenzita světla je stejná. Oproti tomu bílé pouliční světlo znamená prý až dvakrát lepší periferní vidění než u oranžového světla a doba potřebná k zabrždění auta je údajně kratší o čtvrtinu. Nevýhody tedy nejsou zas tak malicherné.
V posledních letech se pomalu, ale jistě dostávají na scénu také LEDkové pouliční lampy. Jejich velkému rozmachu brání zejména jejich cena a také to, že přeci nebudete vyměňovat sodíkové výbojky, pokud fungují či pokud jejich životnost ještě neskončila. Cena LEDek se postupně snižuje, i když docela pomalu; jejich ohromnou výhodou je bílé světlo a proč je to lepší než oranžové, jsme probrali výše. Kromě toho působí tenhle typ osvětlení menší „světelné znečištění”.
Některá města i u nás již mají některé ulice nasvícené LEDkami, nicméně než tahle technologie nahradí všechny sodíkové výbojky, bude to ještě dost dlouho trvat. Můžeme se ale ptát, zda nejsou některé úseky obchvatů a průtahů nasvíceny zbytečně, automobily přeci jen mají svá světla a řidiče mohou opakované přechody mezi lépe a hůře osvětlenou silnicí spíše mást, i když samotná lépe osvětlená silnice je sama o sobě jistě přehlednější...



Zřejmě ještě dlouhá léta budeme jezdit městy osvětlenými sodíkovými výbojkami
Zdroj: CarThrottle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 57 minutami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 2 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 5 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
