Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Zaříznutý Ford Fiesta až krutě ztrácí hodnotu. Kdysi velmi drahé auto stojí už po pár letech pakatel
2.6.2023 | Petr Prokopec
Je až fascinující, jak levně lze dnes koupit auto, které u zákazníků ztratilo hlavně proto, že začalo být drahé. Důvody jsou ale vážné a týkají se motorů, dieselových i benzinových.
Tento měsíc skončí výroba jednoho z nejvýznamnějších Fordů historie. Fiesta první generace dorazila na trh již v roce 1976 a od té doby byla prodána ve více než 22 milionech exemplářů. Po modelech Escort a sérii F tak jde o nejúspěšnější vůz značky. O to překvapivější je, že jej značka posílá do důchodu bez jakéhokoli nástupce. Její strategie je o to podivnější, že Fiestu v podstatě zabilo vysoké sebevědomí značky, která se u šesté generace rozhodla vypustit základní úrovně výbavy a ty nahradit luxusními.
Automobilka se nicméně nepoučila a doufá, že zaboduje s ještě dražšími a daleko méně použitelnými elektromobily. Jak ovšem tento krok dopadne, je ve hvězdách. Budoucnost proto nyní necháme spát. Místo toho se na šestou generaci zaměříme pohledem zákazníků, kteří se místo nových aut zaměřují na ojetiny. V tomto ohledu mohou počítat s dobrými i špatnými zprávami. K těm prvním rozhodně patří cena, auta z počátku výroby lze pořídit již za nějakých 100 tisíc korun.
Vezmeme-li do úvahy, že Fiesta dorazila v roce 2017 a většina produkce stála přes 500 tisíc Kč, máme tu opravdu krutý propad hodnoty. Ten je z jedné části zapříčiněn vysokým nájezdem, kterého se snadno můžete vyvarovat úpravou mantinelů, v nichž se budete pohybovat. I vozy s méně než 100 tisíci kilometry pak nejsou příliš drahé, postačí vám na ně zhruba 130 tisíc Kč. Je tu nicméně ještě druhá okolnost onoho pádu hodnoty, jež je spojena s levnějšími i dražšími kousky.
Pokud v tuto chvíli sázíte na spolehlivost, trefili jste jackpot. Jak prozrazuje třeba německý TÜV Report, v případě dvou- a tříletých vozů lze počítat s ještě přijatelnou 5,1procentní mírou poruchovosti, kdy průměr pro tuto kategorii činí 5,3 %. Jakmile pak Fiestě začnou naskakovat další léta, je třeba počítat s výrazným pádem do podprůměru. V případě čtyř- a pětiletých aut totiž vůz již zaujímá 97. příčku, u šesti- a sedmiletých pak 91. V případě zájmu tedy rozhodně platí „nedůvěřuj, hlavně prověřuj“.
Nač si přitom dát pozor? Primárně na důsledek tlaků Evropské unie. Dieselová jedna-pětka totiž musela být osazena filtrem pevných částic. Něco takového lze po stránce ekologické kvitovat, nicméně Fiesta je spíše městským vozem. To znamená, že nemuselo ani dojít na spálení usazenin při delších trasách. Vyčištění filtru tak již nemusí být možné, jeho výměna pak není levná. Ještě horší však je, pokud byl motor vypnut během regenerace, což mohlo vést k jeho poškození.
Problémy jsou spojené také s tříválcovými jednotkami, které nezřídka nevydrží dlouhodobý provoz. Nakonec je skoro nezapomenutelné, že i kolegům z Auto Bildu v dlouhodobém testu litrového EcoBoostu právě od Fordu se ještě před najetím 100 tisíc kilometrů zadřel motor. To se stává opravdu zřídka.
U vozů vyrobených mezi květnem a červnem 2019 je třeba dát pozor na sloupek řízení, který možná bude potřebovat kompletní výměnu. U aut ze září 2019 pak pro změnu nemusely být řádně dotažené šrouby zadních pásů. Auta z prosince 2017 pak trápí selhání posilovače brzd, což může snadno vést k haváriím. Množství obecných závad tak sice není velké, s výjimkou oněch šroubů však jde o náročnější opravy, které jdou navíc na konto vaší peněženky.
Poklesu hodnoty se tedy nelze divit. Jak přitom dodávají kolegové z Německa, spojeny jsou s ním i novější exempláře. Jeden takový najdete v Bautzenu - modře lakovaný hatchback s výbavou Titanium X totiž původně stál zhruba 630 tisíc korun. Po najetí 15 253 kilometrů si však prodejce za tři roky staré auto účtuje 391 tisíc korun. Pokud ovšem budete chvíli smlouvat, jistě se dostanete ještě níže. Dostupných a levnějších kusů je totiž opravdu požehnaně.
Fiesta vypadá stále šik, se spolehlivostí je však hodně na štíru. To vede k opravdu razantnímu propadu hodnoty, auta z roku 2017 lze totiž pořídit již od nějakých 100 tisíc korun. Foto: Ford
Zdroj: Auto Bild, TÜV
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 49 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 4 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22