Zklamání Škody jménem Scala je stále více vidět v bazarech, jako ojetina umí okouzlit

Tohle auto rozhodně nenaplnilo očekávání značky z hlediska prodejů nových vozů, jenže z hlediska spolehlivosti nemá větších slabin. Za nižší, ač pořád docela vysoké ceny se tak v bazarech profiluje jako citelně atraktivnější volba.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Zklamání Škody jménem Scala je stále více vidět v bazarech, jako ojetina umí okouzlit

20.11.2021 | Petr Prokopec

Zklamání Škody jménem Scala je stále více vidět v bazarech, jako ojetina umí okouzlit

/

Foto: Škoda Auto

Tohle auto rozhodně nenaplnilo očekávání značky z hlediska prodejů nových vozů, jenže z hlediska spolehlivosti nemá větších slabin. Za nižší, ač pořád docela vysoké ceny se tak v bazarech profiluje jako citelně atraktivnější volba.

Škodu Scala má většina lidí stále zafixovanou tak trochu jako novinku. Není to až tak překvapivé, neboť její prodej odstartoval teprve v květnu 2019. Kromě toho hatchback nenaplnil očekávání mladoboleslavské automobilky. Ta doufala, že s tímto modelem odstane prodeje na úroveň, kterých předchozí Rapid nikdy nedosáhl. Jenže když se zadíváme na celoevropské prodeje, zjistíme, že nastal pravý opak - Scala loni dosáhla na 53 156 exemplářů, což je pro tento model vrchol. Rapid přitom měl na kontě hned v pěti letech registrace vyšší než 60 tisíc kusů.

I tak Scala začíná být častým hostem nejen v showroomech s novými vozy, ale také v autobazarech. S ohledem na nepříliš vysoké stáří je třeba počítat s poněkud vyššími cenami, oproti cifrám placeném za nové kusy jsou ale pořád zajímavé. Verze osazené litrovým tříválcem naladěným na 95 koní a základní výbavou Active jsou k mání od 300 tisíc korun, za lepší specifikace je třeba připlácet. Přesto je možné za ceny okolo 400 tisíc Kč vybrat perspektivní kusy s malými nájezdy, vyšší výbavou i slušnými čtyřválcovými motory, z nichž kupříkladu již neprodávaný diesel umí ohromit extrémní efektivitou.

Stojí tedy Scala za nemalou investici odpovídající minimálně osmi průměrným českým platům? Naše zkušenosti právě s jedním ojetým dieselem jsou velmi pozitivní, další informace vycházející z dlouhodobých zkušeností přidávají kolegové z britského Autocaru. Ti varují hlavně před systémem start-stop, který má často problémy pohonnou jednotku opětovně nahodit. Na druhou stranu nicméně dodávají, že daný nešvar lze snadno „opravit“ deaktivací systému. O poznání náročnější již bude náprava zpětné kamery, jejímž obraz často zamrzá, stejně jako mají multimédia občas potíže rozpoznat váš mobilní telefon.

Řada majitelů poukazuje rovněž na problémy s automatickou převodovkou, která v nízkých rychlostech nereaguje adekvátně. Testovací jízda vyhlédnutého exempláře před koupí je tak nutností. Stejně jako je třeba zkontrolovat, zda u DSG došlo k pravidelné výměně oleje po čtyřech letech nebo 65 tisících kilometrech. Nejde totiž o součást předepsaných servisních kontrol, nýbrž o pouhé doporučení. Kdo se jej ovšem nedrží, ten riskuje kompletní selhání převodovky.

Další potíže aktuálně nejsou známé, Scala je pořád relativně jednoduché auto počítající spíše s osvědčenou než hypermoderní technikou. Nicméně i když je Scala na trhu necelé tři roky, již se zúčastnila dvou svolávacích akcí. V prvním případě se řešil systém automatického nouzového volání, ve druhém pak konektivita. Obojí pochopitelně na provoz vozu nemá vliv, nicméně i tak se jedná o nepříjemnost, hlavně v rámci multimédií.

Problémy technického rázu jsou tím u konce, nicméně na jednu oblast ještě musíme poukázat. Scala má totiž poměrně měkce naladěný podvozek, kvůli čemuž sice neproniknou k vašemu pozadí ani výraznější nerovnosti, ovšem zároveň se vůz při dynamičtější jízdě více naklání. Zavěšení je navíc poněkud hlučnější, přesto je jízda po dálnici i v rychlostech okolo 200 km/h příjemná. A o moc více ani nejvýkonnější Scaly nejedou.

Zásadní pozitiva souvisí hlavně s prostorem, ať již pro posádku či její zavazadla. Kromě toho tu máme pohledný zevnějšek, zvláště pak u verzí s prodlouženým zadním sklem, což je doplněk, který u konkurence budete hledat marně. Je pak sice smutné, že výkony pohonných jednotek vrcholí na 150 koních, ovšem i s těmi lze stovku zvládnout za 8,2 sekundy.

Suma sumárum se tak ojetá Scala jeví jako velmi dobrá koupě, zvláště v době, kdy na nové škodovky musí zákazníci kvůli nedostatku čipů čekat i několik měsíců a v případě Scaly jako ne až tak žádaného vozu je z čeho vybírat. Pokud byste chtěli opravdu nejvíce, takové provedení Monte Carlo s motorem 1,5 TSI a oněma 150 koňmi za méně než půl milionu korun nekoupíte, to už ale půjde nejen o velmi univerzální, ale i zánovní auto.


Zklamání Škody jménem Scala je stále více vidět v bazarech, jako ojetina umí okouzlit - 1 - Skoda Scala Monte Carlo 2021 ilustracni foto 01Zklamání Škody jménem Scala je stále více vidět v bazarech, jako ojetina umí okouzlit - 2 - Skoda Scala Monte Carlo 2021 ilustracni foto 02Zklamání Škody jménem Scala je stále více vidět v bazarech, jako ojetina umí okouzlit - 3 - Skoda Scala Monte Carlo 2021 ilustracni foto 03
Ve verzi Monte Carlo může Škoda Scala stát i jako ojetina přes půl milionu korun, zvláště s motorem 1,5 TSI pod kapotou. I tak se jako ojetina jeví atraktivněji než jako nový vůz, s minimálními nájezdy ji pořídíte přece jen levněji. Foto: Škoda Auto

Inspirace: Autocar

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.