Reklama

Jak vypadá skutečná spojka v akci? Podívejte se na to přímo dírou v karteru

Jak funguje spojka, se běžně můžeme podívat leda na animaci, spatřit ji při práci ve skutečném autě je nemožné. Ale když se do karteru udělá díra...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Jak vypadá skutečná spojka v akci? Podívejte se na to přímo dírou v karteru

15.12.2017 | Petr Miler | 22 příspěvků

Jak funguje spojka, se běžně můžeme podívat leda na animaci, spatřit ji při práci ve skutečném autě je nemožné. Ale když se do karteru udělá díra...

Nemusíte být až tak technicky zdatní, abyste měli představu o tom, jak funguje spojka v autě s manuální převodovkou. Princip je, že sešlápnutí spojkového pedálu přitiskne ložisko na pružiny přítlačného talíře, čímž uvolní jeho tlak na spojku a ta tak ztratí tření vůči setrvačníku a přítlačnému talíři. Efektem je, že se setrvačník, tj. výstup z motoru, a vstupní hřídel převodovky můžou otáčet jinou rychlostí. Účel je jasný - abyste se mohli s autem plynule rozjet a přeřadit.

Nákresy a animace, které tohle všechno ukazují, najdete velmi snadno, jednu takovou přikládáme i níže. Vidět něco takového skutečně v činnosti je ale téměř nemožné - spojka je běžně uzavřená v neprůhledném obalu a skromně pracuje beze snahy ucházet se o pozornost okolí. Jedna poněkud drastická cesta, jak všechno zmíněné vidět na vlastní oči, ale existuje - vyříznou díru v karteru a prostě se podívat. A na obrázcích a videu níže můžete vidět přesně to.

Jestli padl jeden karter jen za oběť tomu snímku, nevíme, v každém případě můžeme krásně vidět, jak funguje skutečná spojka ve skutečném autě, a to s běžícím i se stojícím motorem. Konkrétně se díváme na převodovku ZF310 v BMW 325is z roku 1998. A také na pozoruhodně velké vibrace přítlačné páky, o kterých si nejsme jisti, jestli jsou projevem standardního stavu nebo spíše závady.

Přikládáme ještě třetí video, které na 25 minutách ukáže funkci manuální převodovky zbavené vnější skříně - to kdyby vás zajímalo, co se děje „za spojkou”. Tahle převodovka je určena pro auto se zadním náhonem, konkrétně pochází z Toyoty Tacoma, ale princip je u všech manuálů stejný, i vstupní hřídel je na jedné straně a výstupní na druhé, máme-li před sebou převodovku pro zadokolku s motorem vpředu podélně.

Jak vypadá skutečná spojka v akci? Podívejte se na to přímo dírou v karteru - 1 - skutecna spojka funkce video 01Jak vypadá skutečná spojka v akci? Podívejte se na to přímo dírou v karteru - 2 - skutecna spojka funkce video 02Jak vypadá skutečná spojka v akci? Podívejte se na to přímo dírou v karteru - 3 - skutecna spojka funkce video 03Jak vypadá skutečná spojka v akci? Podívejte se na to přímo dírou v karteru - 4 - skutecna spojka funkce video 04
Chtěli jste někdy vidět spojku při práci? Tady máte vcelku unikátní možnost

Zdroj: Ovalbore@Youtube

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 22 příspěvků

Reklama

Autobazar

zobrazit vše

Reklama