Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

10 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit

6.9.2017 | Marek Bednář | 60 příspěvků

Každé auto má svůj životní cyklus. U některých je kratší, u některých delší, u těchto 10 vozů byl ale uměle prodlužován až za hranici únosnosti.

Jaká je životnost jedné generace určitého automobilu? Něco takového nelze paušalizovat, nelze to říci od zeleného stolu, nelze to odhadnout předem. Ačkoli v různých dobách vývoje automobilismu existují jisté konvence, kterých se výrobci snaží držet, platí pro každý vůz něco trochu jiného.

Existují auta, která se vyrábějí dlouhá léta, klidně i dekády a není důvod na nich mnoho měnit - pořád se těší zájmu zákazníků, který opadne až po velmi dlouhé době. Pak jsou tu auta, která přijdou na trh a zájemci mohou dealerům utrhnout ruce, o pár let později ale zájem o ně značně ochladne. Máme tu i vozy, o něj zájem postupem času lineárně klesá a také modely, o něž potenciální kupci od začátku nestojí a s přibývajícím časem poptávka po nich opadá.

Je celkem jedno, kolik rozličných křivek zájmu o určitý model automobilu vykreslíme, ze všech těchto aut se v jednu chvíli mohou stát stroje, které se vyrábí už příliš dlouho - déle, než se vyrábět měla. Důvody mohou být různé - některé zastarají designově, jiné technicky, dalším začne lámat vaz třeba pokrok palubní elektroniky a jiným prostě jen vyvstane nová, silnější konkurence. Cokoli z toho může představovat jejich smrt a automobilky by v takových momentech měly říci dost a přijít s něčím novým. Většinou to udělají, někdy ale ze svých plechových dětí stvoří automobilové zombie, které jsou už jsou spíše svou vlastní karikaturou a na trhu žijí navzdory minimálnímu zájmu o ně.

Vážně to nelze vztáhnout pouze k věku. Lamborghini Countach se vyrábělo 16 let a nevíme o nikom rozumném, kdo by tvrdil, že to s délkou pobytu na trhu přehnalo. Tak bylo progresivní a jeho postupná evoluce udělala z posledních vyráběných typů ty nejžádanější. Land Rover Defender vydržel ještě násobně déle a loňské ukončení výroby bylo vynucené spíše formálními než faktickými nedostatky. Také tu byla třeba Škoda Octavia první generace, která se i jako verze Tour dělala 14 let a ani tu zákazníci nezavrhli. Jenže pak je tu spousta jiných aut, která se vyráběla třeba i podstatně kratší dobu a přesto je jejich autoři drželi na trhu nesmyslně dlouho.

Pokusili jsme se najít právě takové případy a ukázat na nich, že paličatá snaha prodat neprodejné, pokusy vytřískat ještě poslední zbytky života z umírající dojné krávy nebo touha dát pouhým faceliftem starému zboží nový náboj nemusí končit úspěchem. Zákazníci většinou zastaralá auta nechtějí a chabé facelifty, když auto žije už deset let, na tom jen zřídka něco změní.

Dali jsme dohromady 10 modelů evropských značek určených pro evropské trhy (nebudeme tedy zpochybňovat ještě nedávnou výrobu Volkswagenu Brouk v Mexiku a podobné případy - to jsou jiné automobilové reálie), které měly skončit s výrobou několik let před tím, než skutečně skončily. A některá z nich se dokonce stále vyrábí, i když potřebují kompletně novou generaci jako sůl. Tady jsou.

1. Citroën C15

Hned první případ může vzbudit váš odpor. Však pro dodávky neplatí vždy to, co pro osobní auta, klademe na ně jiné požadavky a dobrý pracant za dobré peníze může žít velmi dlouho. Souhlasíme, však třeba takový VW Transporter se v rozličných generacích vyráběl mnoho let a není to zdaleka jediný případ. Jenže Citroën C15 je důkazem, že i tato praxe má své limity.

Spatřit tento vůz v katalogu Citroënu v roce 2004 bylo jako zjevení, jako tiskařský omyl, jako pokus naznačit dobrou tradici současných modelů. Jenže nic z toho nebyla pravda - stroj s názvem C15, který přišel prvně na svět v roce 1984, se o 20 let později stále prodával jako nový a po boku designově avantgardních modelů jako C3 nebo C4 byl prostě pěstí na oko.

Z historie Citroënu bychom mohli vyjmenovat více podobných případů, zejména v 90tých letech měla tato značka obecně problémy s příliš dlouhými výrobními cykly aut - také AX, BX a do jisté míry i XM (to bylo alespoň zajímavé) působily v předminulé dekádě tak, jako by právě vystoupily ze stroje času. Ale C15 je pro nás největší extrém, automobilka jej měl dávno nahradit něčím jiným, byť by takový vůz měl jen jinak vypadat.

10 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 1 - pretacyk citroen c15 0110 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 2 - pretacyk citroen c15 0210 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 3 - pretacyk citroen c15 03
Citroën C15 byl dobrý pracant, prodávat toto auto v roce 2004 ale byla vážně minela

2. Ferrari Testarossa (F110)

Paradoxně i ve světě špičkových sporťáků mohou být delší životní cykly snesitelné, však o jednom z více takových případů jsme zmiňovali už v úvodu. Není ale paušální omluvou pro vše a právě Ferrari Testarossa je spíše důkazem toho, že i nejlepší značky dělají chyby.

Tento vůz vznikl už v roce 1984 a vyráběl se až do roku 1996. Jeho první modernizace (512 TR) v roce 1991 byla ještě v pořádku, s koncem jejího života ale už Testarossa měla zmizet z trhu. Nezmizela, další dva roky se prodávala jako F512M a dostala se i na náš seznam nepovedených faceliftů. Podívejte se na fotky a bude vám jasné proč - byl to marný pokus vdechnout staré (a mimochodem pořád krásné) tváři mladší (a mimochodem dosti neatraktivní) rysy.

10 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 4 - 10nepofl ferrari F512M 0110 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 5 - 10nepofl ferrari F512M 0210 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 6 - 10nepofl ferrari F512M 03
Ferrari Testarossa bylo dobrým vozem, poslední pokud prodloužit jeho život byl ale spíše ostudou. Minimální zájem zákazníků odpovídal - i když se typ F110 prodal v 10 tisících exemplářů, 512M si koupilo jen asi 500 lidí

3. Fiat Punto

První generace Punta byla velmi oblíbená, dokonce tak moc, že se v 90tých letech úspěšně prala o pozici nejprodávanějšího auta v Evropě s Volkswagenem Golf a jako jedno z mála aut posledních dekád jej dokázala i porazit. Snad jako by Fiat chtěl za každou cenu čekat, až se dobré časy vrátí, zuby nehty drží na trhu generaci třetí, o kterou ale takový zájem nikdy nebyl a už dlouho není ani takový, aby si vůz zasloužil v této iteraci dále žít.

Třetí Punto si nejprve říkalo Grande a později zase jen Punto. Přišlo na svět v roce 2005 a už několikrát se spekulovalo o konci výroby. Ta ale neskončila dodnes - v nabídce Fiatu je Punto stále k dispozici a bez adekvátního zájmu potenciální klientely už několik let marně čeká na svůj pohřeb.

10 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 7 - pretacyk fiat punto 0110 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 8 - pretacyk fiat punto 0210 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 9 - pretacyk fiat punto 03
Fiat s třetím Puntem neudělal takové štěstí jako kdysi s tím prvním, na lepší chvíle ale čeká už deset let a jistě o několik roků déle, než by měl

4. Mitsubishi Lancer

Aktuální Lancer je na světě desátým rokem, což není tak moc v perspektivě některých vozů tohoto seznamu, ale na japonská auta, která většinou dostávají úplně nové generace po pěti, šesti letech, to je opravdu hodně. Navíc tento Lancer od začátku nebyl tím nejpovedenějším a roky jsou na něm pořádně vidět - je designově dost zastaralý, zejména v kabině.

Zevnějšek zatím ujde, bavíme-li se o sedanu, nikoliv o hatchbacku, ale celkově toto auto potřebuje novou generaci jako sůl. Žádná ale není v dohledu a Mitsubishi už nějakou chvíli otevřeně přiznává, že neví, co si s ním počít. My bychom jednu dobrou radu měli - už ho nevyrábět, pro vůz tak slavného jména je jeho dnešní živoření ostudou.

10 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 10 - pretacyk mitsubishi lancer 0110 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 11 - pretacyk mitsubishi lancer 0210 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 12 - pretacyk mitsubishi lancer 03
Současný Lancer je fakticky dávno po smrti, formálně jej ale Mitsubishi drží v nabídce. A ještě zřejmě dlouho bude

5. Mercedes třídy R

I Mercedes občas šlápne vedle, chyb se nevystříhají ani ti nejlepší. S třídou R ale chyboval hned dvakrát - poprvé, když ji uvedl na trh a podruhé, když ji nechával v prodeji navzdory dlouhodobému nezájmu. Trvalo to dlouhých 10 let.

Třída R jinak není nezajímavé auto, je velice komfortní, prostorné, luxusní, jenže zájemci o mix MPV, hatchbacku, kombíku, SUV a kdo ví čeho všeho ještě ale na trhu prakticky neexistovali a ve Stuttgartu to věděli. V Americe se Mercedes s eRkem stáhl z trhu po pěti létech, kdy zájem o něj klesl na méně než šestinu toho prvotního a nevzkřísila jej ani vskutku bizarní verze AMG. V Evropě to ale zkoušel ještě dalších pět let. Proč, nevíme, prodeje to neospravedlňovaly, život tohoto modelu fakticky skončil o mnoho let dříve.

10 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 13 - upr mercedes r 0210 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 14 - upr mercedes r 0410 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 15 - upr mercedes r 08
eRko není nezajímavé auto, zákazníci ale dávali přednost SUV

6. Opel Antara

Antara se dostala i na náš seznam aut, na která člověk zapomněl přesto, že se stále vyrábí. Teď už se nedělá, ale jen chvíli, ještě za loňský rok se propracovala mezi největší propadáky českého trhu s auty. Nikdy o ni nebyl velký zájem a Opel opravdu dlouho doufal, že rostoucí obliba SUV vlije tomuto modlu novou krev do žil. To se nestalo, přesto tento vůz v nabídce zůstával od roku 2006 až do roku 2016.

10 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 16 - 10zapom opel antara 0110 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 17 - 10zapom opel antara 0410 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 18 - 10zapom opel antara 05
Antara vlastně nevypadá zle, jenže trh ji dávno řekl ne. Opel k tomu zůstává hluchý

7. Peugeot 206 (+)

Peugeot 206 byl velmi oblíbeným malým hatchbackem, bylo to povedené auto, které umělo přitáhnout zákazníky, zejména z řad něžného pohlaví. Jenže bylo na světě od roku 1998 a pokoušet se znovu zapálit plamen pod chladnoucím kotlem poptávky po něm v roce 2009 bylo naivní od samého počátku.

Peugeot se o to přesto pokusil - faceliftem, který vozu přidal obří tlamu na přední nárazník a zadní světla, která se snaží tvářit moderně. Jméno přibralo +, znamenalo ale plus marné snahy vytřískat z této umírající dojné krávy ještě trochu peněz. Produkce skončila v roce 2012, měla ale být ukončena o tři roky dříve a 206+ už byl minimálně pro evropské trhy zbytečný. Ani my jsme v dobovém testu nebyli z verze Plus dvakrát „odvaření”.

10 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 19 - Peugeot_206_plus_test_exterier_0310 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 20 - Peugeot_206_plus_test_exterier_1310 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 21 - Peugeot_206_plus_test_interier_11
Peugeot 206 Plus už neměl být, předchozích 11 let života bylo na jeho možnosti tak akorát

8. Seat Altea

Altea je jedním z trojice Seatů Leon-Toledo-Altea, které vypadají všechny stejně, pokud jeden z nich nevlastníte a neznáte ho do detailu. Připomíná trochu MPV, ale sedm sedadel stejně nenabídne. Zatímco Toledo tohoto vzhledu bylo ve výrobě jen čtyři roky a Leon sedm let, Altea se držela ještě předloni, jedenáctý rok produkce.

Aktuální designový jazyk Seatu jí přitom byl zcela cizí, stejně jako elektronika v interiéru spousta dalších detailů, která odpovídala více než dekádě starému vozu. Španělé vůz drželi ve výrobě, prý kvůli tomu, že neměli jiné MPV podobné velikosti a první SUV tehdy mělo teprve přijít. Podle nás to neměli dělat, zájem o vůz byl dle drtivě klesajících registrací beztak minimální.

10 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 22 - pretacyk seat altea 0110 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 23 - pretacyk seat altea 0210 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 24 - pretacyk seat altea 03
Altea ještě v loňské nabídce Seatu působila jako zjevení

9. Tatra 613

Auta z té méně příjemné strany železné opony se držela na trhu dekády celkem běžně, protože nerozhodoval trh, ale strana. Přesto zrovna Tatra 613 stojí za zmínku, protože to je vůz z roku 1974, který se vyráběl ještě dlouho po revoluci, v roce 1995. A pak ještě dokonce dostal nástupce T700, který představoval jen velký facelift.

T613 a později i T700 byla po revoluci drahá a v „západní” konkurenci téměř neprodejná auta, navzdory jejich kouzlu a jedinečnému charakteru. V době konce výroby léta přesluhovala a naprostou většinu odbytu se snad ze soucitu staraly jen státní instituce a polostátní firmy.

10 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 25 - tatra t613-4 electronic origo 0110 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 26 - tatra t613-4 electronic origo 0210 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 27 - tatra t613-4 electronic origo 03
Tatra 613 měla a má své kouzlo, v roce 1994 ale byla prakticky neprodejná

10. Volkswagen Phaeton

Phaeton byl jedním z dítek Ferdinanda Piëcha a přišel na svět v roce 2002. Bylo to auto srovnatelné s Mercedesem třídy S, měl spoustu zajímavých vychytávek a rozhodně jej nebylo možné označit za fakticky nekonkurenceschopné. Kvůli logu na kapotě jej ale zákazníci odmítli, jeho výroba byla ztrátová a pokusy vzbudit zájem u potenciálních klientů marné.

A tak zatímco Mercedes třídy S dostal od doby zrodu Phaetonu tři generace, Volkswagen si vystačil jen s facelifty. Na autě to bylo znát a v záplavě nejmodernější Audi, BMW a třícípých hvězd byl jen jednou smutnou vzpomínkou na pokus VW dostat se do vyšší společnosti. Až loňské ukončení výroby už bylo jen ráno z milosti - měl skončit nejpozději v roce 2011, kdy z nabídky zmizel šestilitr W12 a unikátní V10 TDI byl už dávno pryč.

10 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 28 - vw phaeton v10 tdi 0210 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 29 - vw phaeton v10 tdi 0610 aut, která přetáhla svou životnost: tady automobilky nevěděly, kdy skončit - 30 - vw phaeton v10 tdi 10
Osud Phaetonu je smutný, snaha VW držet jej při životě zuby nehty ale byla ještě smutnější

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 60 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše