Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky

V době všeobjímajícího downsizingu si nedokážeme představit ani čtyřválec o objemu 2,84 litru, natož pak ještě desetkrát větší. Takový vznikl před 108 léty s jediným účelem, teď se prohání v Goodwoodu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky

5.7.2019 | Petr Miler

V době všeobjímajícího downsizingu si nedokážeme představit ani čtyřválec o objemu 2,84 litru, natož pak ještě desetkrát větší. Takový vznikl před 108 léty s jediným účelem, teď se prohání v Goodwoodu.

Letošní Festival rychlosti v Goodwoodu je v plném proudu a mezi spoustou zajímavých účastníků má i jednoho velmi neobvyklého účastníka - Fiat S76, nazvaný Turínská bestie. Tento vůz vznikl v roce 1911 za jediným účelem - sebrat rekord nejrychlejšího auta světa německému vozu Blitzen-Benz. Povedlo se, a to hlavně díky čtyřválci o objemu 28,4 litru, který na zadní kola řetězovým pohonem posílá asi 300 koní.

Auto je v podstatě jen velký motor na kolech a je obdivuhodné, že se s ním v roce 1911 někdo rozjel až na 187 km/h, což tedy stačilo na světové prvenství. Nebyl to konec evoluce, o dva roky později bylo vozu naměřeno nové maximum dokonce 213 km/h v belgickém Ostende. I to by tehdy stačilo na rekord, technická závada ale nedovolila vozu absolvovat druhou jízdu opačným směrem, a tak tento výkon v historických tabulkách nenajdete.

Sám motor je to na svou dobu - vznikl před první světovou válkou - vskutku moderní, je čtyřdobý, s vačkovou hřídelí v hlavě válců (rozvod OHC) a s dvěma svíčkami na válec. Není to apríl - tento vůz se u nás už objevil v souvislosti s prvním nastartování po zhruba 100 letech, které proběhlo koncem roku 2014. Předcházela mu 10 let trvající renovace, při které z pouhých dvou kusů S76 na světě vznikl tento jediný funkční.

Vůz se měl na Festivalu rychlosti ukázat už v roce 2014, ale z důvodu mechanického problému se nepovedlo nahodit motor. Na videu, na které se můžete podívat níže, se Bestie na tomtéž místě předvádí už v plné parádě a rovnou se vydala i na trať goodwoodského závodu do vrchu, kde ji její řidič a majitel v jedné osobě - Duncan Pittaway - příliš nešetří. V zájmu zachování dobrého spaní doufáme, že se letošního Goodwoodu neúčastní nikdo z bruselských úředníků - motor bez turba o objemu 28,4 litru by pro něj mohl být v dnešní době pořádnou noční můrou...


Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 1 - 1910 fiat s76 01Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 2 - 1910 fiat s76 02Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 3 - 1910 fiat s76 03Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 4 - fiat s76 jizda goodwood 01Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 5 - fiat s76 jizda goodwood 01aBrutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 6 - fiat s76 jizda goodwood 02Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 7 - fiat s76 jizda goodwood 03Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 8 - fiat s76 jizda goodwood 04Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 9 - fiat s76 jizda goodwood 05Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 10 - fiat s76 jizda goodwood 06Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 11 - fiat s76 jizda goodwood 07
Turínská Bestie se po kompletní renovaci ukázala v akci už dříve, teď řádí v Goodwoodu

Zdroj: Motor1

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama