Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Francie truchlí, zemřel autor skoro všech hezkých Peugeotů posledních dekád
5.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Neskutečných 47 let pracoval pro jednu jedinou automobilku Gérard Welter. Za tu dobu se podepsal pod design řady výjimečných Peugeotů, od 205 až po RCZ.
Jeden z nejúspěšnějších francouzských automobilových designérů všech dob je po smrti. Minulý týden ve věku 75 let zemřel Gérard Welter, který po neskutečných 47 let obohacoval svými nápady produkci Peugeotu i svět závodních aut. A na závěr své aktivní kariéry v letech 1998-2007 vedl i celé designové oddělení automobilky.
Příběh jeho života je příběhem oddanosti jediné značce. Pro francouzskou firmu začal pracovat již ve svých 17 letech v roce 1960. A do roku 2007, kdy se odebral do důchodu, své působiště nezměnil, třebaže když jedné „bokovce” nemohl odolat. Byl totiž nejen nadaným designérem, ale i schopným konstruktérem a právě jeho porozumění vzhledu i technice vedlo k často brilantnímu skloubení těchto dvou jinak dost odlišných disciplín.
Pro značku se lvem ve znaku stvořil designy spousty dodnes ceněných aut. Podepsal se mimo jiné pod modely 304, 604, 205, 305, 405 nebo 406. Jeho posledním zářezem by model RCZ s povedenou dvojitě vyboulenou střechou, možná vůbec to nejhezčí, co Peugeot v poslední dekádě poslal do výroby.
Své kvality ale prokázal už podstatně dříve. Nesmazatelnou stopu do historie automobilismu otisk stvořením už zmíněného Peugeotu 205. Na scéně se kompaktní hatchback, nejikoničtější Welterovo dílo objevilo v roce 1983. Během 14 let výroby pak v 7 zemích světa vzniklo 5,3 milionu exemplářů. Úspěch dal vzniknout silnější verzi 205 GTi, která se proslavila hravostí a konkurenceschopností pro VW Golf GTi.
Kromě konvenčních projektů se zaměřoval na speciality. S kolegou Michelem Meunierem vytvořili sportovní závodní vůz WM-Peugeot. Měli v plánu zaujmout a jako výbornou reklamu si vymysleli překonání rychlosti 400 km/h. Za podpory řady dobrovolníků, mechaniků na částečný úvazek a drobné pomoci zaměstnavatele v Peugeotu se pokus vydařil. Vůz dosahoval maximální rychlosti 405 km/h v sekci Les Hunaudières okruhu Le Sarthe a od roku 1988 zůstává nepřekonaným rychlostním rekordem zaznamenaným v Le Mans.
Svůj pohled na ideální způsob stavby rychlých vozů dokázal Gérard přenést i na závodní tratě mimo asfaltové okruhy. Stojí totiž za návrhem nejúspěšnějšího auta rallyové skupiny B - Peugeotu 205 T16. Malý hatchback tvářící se svým vzhledem jako sériová 205, měl motor uprostřed a pohon všech kol. Nízká hmotnost (okolo 900 kg) a různé výkonové verze (maximálně 530 koní) byly těmi správnými ingrediencemi, které na lopatky položily i ikonické Audi Quattro. Peugeot 205 T16 ve své době neměl konkurenci a vyhrával nejen skupinu B, ale navíc Rallye Paříž-Dakar a Pikes Peak. Tam nakonec uspěl i Ari Vatanen s Peugeotem 405 T16, dalším skvělým Welterovým dílem
Život tohoto muže byl protkán výjimečnými stroji a snad jen kniha by stačila na důkladné připomenutí všech. Tímto stručným ohlédnutím jsme Gérardu Welterovi chtěli věnovat alespoň krátkou vzpomínku a ve stručnosti připomenout dílo trochu opomíjeného muže. Bez jeho průkopnických myšlenek by Peugeot stěží kdy dosáhl svých největších komerčních i sportovních úspěchů posledních dekád.
Gérard Welter na vrcholu své kariéry u Peugeotu
Peugeot 205 vyšel z hlavy zesnulého Gérarda Weltera, kromě dalších modelů. Uměl vymýšlet i rychlá auta, která smetla ze stupně vítězů všechny protivníky. Placatý WM drží v Le Mans rychlostní rekord
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB