Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost

Vyvinout nové nejpokrokovější auto z podstaty nemohlo být jednoduché. Detaily z vývoje ale ukazují, s čím vším se tvůrci Bugatti Chiron museli potýkat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost

5.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Vyvinout nové nejpokrokovější auto z podstaty nemohlo být jednoduché. Detaily z vývoje ale ukazují, s čím vším se tvůrci Bugatti Chiron museli potýkat.

Jaké to je, když máte podruhé za sebou postavit nejlepší auto na světě? Troufáme si říci, že si nikdo z běžných smrtelníků nedovede představit obrovské množství práce, inovací, slepých uliček a probdělých nocí, které nutně muselo provázet vývoj nástupce ikony jménem Bugatti Veyron. Tedy, pokud nepracujete pro Bugatti, samozřejmě.

V každém případě, podařilo se a Chiron je na světě. Představil se vloni na ženevském autosalonu, ale už drahně měsíců, ba let od něj měli fanoušci i potenciální zákazníci obrovská očekávání. Musel být luxusnější, rychlejší, silnější, zkrátka ve všem lepší než Veyron. A Bugatti samo si dalo za cíl, aby enormní provozní náklady byly ve srovnání s Veyronem nižší.

Pochopitelně, i my jsme novému potenciálně nejrychlejšímu autu světa věnovali spoustu prostoru. Nemíníme s tím přestat - je to úchvatný kus techniky, stejně jako byl v roce 2005 Veyron. Chiron nikdy nebude prvním silničním autem s maximálkou přes 400 km/h, tenhle titul Veyronu sebrat nejde, ale může být prvním silničním autem, které se dostane přes 450 km/h.

Jeho samotná výroba je fascinující proces. Částečně jsme se jí věnovali před několika týdny, dnes tu ovšem máme rozsáhlý dokument National Geographic, který se jí zabývá o poznání detailněji. Shrnuje ji věta Wolfganga Dürheimera, šéfa Bugatti: „Měli jsme v podstatě jedno pravidlo - dělat všechno o poznání lépe než minule,” slyšíme z jeho úst.

Ze začátku je jasný cíl, ovšem nikoliv cesta k němu. „Kdybyste už ze začátku věděli, jak všechno udělat, bylo by to snadné. Tak to ale není,” říká Jachin Schwalbe, šéf oddělení vývoje podvozku. Jen zlepšit podvozek nicméně pochopitelně nestačilo - aby Chiron překonal Veyron, bylo nutné zvýšit výkon motoru.

Po rozhodnutí, že tým bude stavět na prověřeném šestnáctiválci Veyronu, bylo spočítáno, o kolik víc výkonu musí motor pro Chiron dávat oproti nejsilnější verzi motoru Veyronu, aby byl vůz rychlejší. Ono číslo je 25 %, tedy z 1 200 koní rovných 300. A proto má šestnáctiválec v Chironu přesně 1 500 koní. Jen tak mimochodem to je nejsilnější motor, který se kdy do sériového silničního auta montoval.

Ovšem, takhle extrémně výkonný motor s sebou přináší také problémy, a to nikoliv jen jak ho uchladit apod., těm jsme se věnovali už v minulosti. „Když jsme připevnili motor na první brzdu, přehřála se a porouchala se,” říká Hartmut Schnell z oddělení kalibrace motoru. Bylo tedy nutné vyvinout vlastní brzdu, která by ustála tehdy dosud přesně neznámý výkon motoru.

Velmi náročné bylo také usměrnění proudění vzduchu kolem karoserie a zároveň zachování krásného vzhledu. Výsledek je ale vynikající - vzduch obtékající horní půlku karoserie ztratí mezi jejím nosem a vstupem do nasávacích otvorů jen 5 % energie. „Je to svým způsobem 'Heuréka-moment', když si uvědomíte, že technické potřeby vás v designu vedou k vytváření unikátních řešení,” říká v dokumentu Sasha Selipanov, jeden z designérů, který v mezičase zběhl ke Korejcům.

Podobně je useknutá záď s tenoučkým páskem světel řešením, které si vyžádala potřeba co nejefektivnějšího vytahování horkého vzduchu z motorového prostoru. Tvar zádě vytváří za autem oblast podtlaku, která je dlouhá asi metr a půl. Ta doslova vycucává horký vzduch z chladičů.

Dokument dále hovoří o chlazení brzd, o pneumatikách, že bylo potřeba letět je testovat do centra Michelinu pro vývoj leteckých pneumatik do USA, o vývoji karbonového monokokového šasi u světoznámé italské firmy Dallara, o jeho testování na stolcích nebo o testování celého vozu v Nardu. Dokument má 44 minut a leckdy je až zbytečně dramatický, zejména pokud o Chironu víte jako fanoušci docela dost, ale opravdu stojí za to si ho pustit. Říká toho i víc, než jsme si kdy představili, že na toto téma zazní...

Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 1 - bugatti chiron dokument ng 01Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 2 - bugatti chiron dokument ng 02Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 3 - bugatti chiron dokument ng 03Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 4 - bugatti chiron dokument ng 04Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 5 - bugatti chiron dokument ng 05Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 6 - bugatti chiron dokument ng 06Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 7 - bugatti chiron dokument ng 07Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 8 - bugatti chiron dokument ng 08Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 9 - bugatti chiron dokument ng 09Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 10 - bugatti chiron dokument ng 10Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 11 - bugatti chiron dokument ng 11Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 12 - bugatti chiron dokument ng 12Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 13 - bugatti chiron dokument ng 13Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 14 - bugatti chiron dokument ng 14Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 15 - bugatti chiron dokument ng 15Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 16 - bugatti chiron dokument ng 16Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 17 - bugatti chiron dokument ng 17Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 18 - bugatti chiron dokument ng 18Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 19 - bugatti chiron dokument ng 19Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 20 - bugatti chiron dokument ng 20Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 21 - bugatti chiron dokument ng 21Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 22 - bugatti chiron dokument ng 22Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 23 - bugatti chiron dokument ng 23Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 24 - bugatti chiron dokument ng 24Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 25 - bugatti chiron dokument ng 25Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 26 - bugatti chiron dokument ng 26Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 27 - bugatti chiron dokument ng 27Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 28 - bugatti chiron dokument ng 28Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 29 - bugatti chiron dokument ng 29Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 30 - bugatti chiron dokument ng 30Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 31 - bugatti chiron dokument ng 31Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 32 - bugatti chiron dokument ng 32Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 33 - bugatti chiron dokument ng 33Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 34 - bugatti chiron dokument ng 34Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 35 - bugatti chiron dokument ng 35Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 36 - bugatti chiron dokument ng 36Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 37 - bugatti chiron dokument ng 37Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 38 - bugatti chiron dokument ng 38Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 39 - bugatti chiron dokument ng 39Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 40 - bugatti chiron dokument ng 40Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 41 - bugatti chiron dokument ng 41Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 42 - bugatti chiron dokument ng 42Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 43 - bugatti chiron dokument ng 43Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 44 - bugatti chiron dokument ng 44Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 45 - bugatti chiron dokument ng 45Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 46 - bugatti chiron dokument ng 46Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 47 - bugatti chiron dokument ng 47Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 48 - bugatti chiron dokument ng 48Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 49 - bugatti chiron dokument ng 49
Dokument přibližuje ohromnou náročnost vývoje Bugatti Chiron, ve všech jeho aspektech

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze Přidat příspěvek

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše