Lada 111 2,0 GTi 4x4 byla ostrá „ladovka”, o které jste nejspíš nikdy neslyšeli

25.2.2017 | Marek Bednář | 9 příspěvků

Osobní auto Lady původem z 90. let s motorem 2,0i s výkonem přes 150 k a pohonem 4x4? Tohle se vážně vyrábělo a prodávalo. A upadlo v zapomnění.

Připomínat automobilku Lada nemá smysl a model 111, kombi-verzi sedanu 110 vyráběnou do roku 2009, si většina z vás jistě též vybaví. Byl to relativně moderní kombík - normální, byť levné auto pro evropské země ne úplně líbivého designu. S čím si ho ale většina lidí nespojí, je rychlost. Původní základní motor, se kterým VAZ-21111 přišel v roce 1998 na trh, byla patnáctistovka s karburátorem a ani pozdější verze se nedočkaly ničeho podstatně lepšího nanejvýš 89koňové jedna-šestky. Až na pár výjimek.

Postupně totiž vzniklo několik zvláštních verzí tohoto vozu včetně crossoveru zvaného Tarzan-2, označeného VAZ-2111-90. Ten měl šasí Lady Niva, takže dostal i její tehdejší benzinový motor 1,8 s výkonem nanejvýš 85 koní, nebyla to ale jediná čtyřkolka v nabídce Lady 111. O pár let později se ale objevil VAZ-21116, obchodním označením Lada 111 2,0 GTi 4x4. A je to skoro to, na co to vypadá.

AvtoVAZ vzal Ladu 111 a pod přední kapotu namontoval dvoulitrový řadový čtyřválec C20XE od Opelu. Tenhle motor je poměrně slavný, jeho různé verze byly hojně používány v motorsportu, ovšem ve VAZu-21116 byla jeho standardní verze se vstřikováním paliva Bosch Motronic a katalyzátorem. Přesto nabízela na poměry Lady ohromných 152 koní a 196 Nm a Opel ji rád dal k dispozici - v jeho vozech se přestala používat o několik let dříve.

Vůz nicméně neměl konkurovat ničemu jako Golf GTI, měl být spíš konkurencí pro Subaru Impreza Combi, takže pohon všech kol tu byl relativně důležitý. Převodovka a přední diferenciál s rozvodovkou pocházely také od Opelu, dál už však byly díly Lady.

O připojení zadní nápravy se starala viskózní spojka, která posílala výkon hliníkovou kardanovou hřídelí na zadní diferenciál z Lady Niva. Kvůli zástavbě pohonu všech kol bylo nutno upravit přední nápravu a vyvinout novou, víceprvkovou zadní nápravu s kompletně nastavitelnou geometrií.

Brzdy jsou od Lancie a některé klíčové prvky podvozku mají hliníkové ochranné plechy. A jsou tu i nové pružiny a tlumiče pro mírné zvýšení světlé výšky na 185 mm; koneckonců, tohle auto měl být trochu crossover, navzdory označení GTi. V roce 2001, kdy se 111 GTi objevilo, byly věci jako BMW X5 M ještě "na houbách".

Interiér byl ve velké většině shodný s tím v běžných Ladách 111. Největší změnou byla sedadla a hlavice řadicí páky od Opelu a také výrazně vyšší středový tunel, do kterého se kromě výfuku musel vejít i pohon zadní nápravy. Ubíral prostor zejména prostřednímu pasažérovi vzadu, ale na tomto místě je jízda utrpením ve spoustě menších aut.

Informací o téhle verzi není příliš, na něco jako počet vyrobených kusů můžeme bohužel zapomenout. VAZ-21116 se ale vyráběl jen v roce jeho motor od Opelu měl být jen provizoriem a Lada vyvíjela pro tuhle verzi vlastní. Než ale vše stačila dokončit, zjistila, že o vůz s cenou v přepočtu okolo 550 tisíc Kč není takový zájem - kdo už tyto peníze mél, raději si koupil něco jiného než Ladu.

Nemusíme asi dodávat, že Lada 111 2,0 GTi 4x4 nezapočala tradici rychlých crossoverů značky Lada, protože dnes nic takového v její nabídce není. Nová Vesta možná nějakou ostřejší verzi dostane, ale téměř jistě nebude mít pohon všech kol. Tato vrcholná „stojedenáctka” tak zůstává raritou nedávné historie a také trochu průkopníkem - dnes jsou podobně laděné vozy o mnoho běžnější. A také o mnoho žádanější...

Lada 111 2,0 GTi 4x4 byla ostrá „ladovka”, o které jste nejspíš nikdy neslyšeli - 1 - lada 111 20 gti 4x4 00Lada 111 2,0 GTi 4x4 byla ostrá „ladovka”, o které jste nejspíš nikdy neslyšeli - 2 - Lada 111 20 GTI 4x4 historie dalsi 01Lada 111 2,0 GTi 4x4 byla ostrá „ladovka”, o které jste nejspíš nikdy neslyšeli - 3 - Lada 111 20 GTI 4x4 historie dalsi 02Lada 111 2,0 GTi 4x4 byla ostrá „ladovka”, o které jste nejspíš nikdy neslyšeli - 4 - Lada 111 20 GTI 4x4 historie dalsi 03Lada 111 2,0 GTi 4x4 byla ostrá „ladovka”, o které jste nejspíš nikdy neslyšeli - 5 - lada 111 20 gti 4x4 01Lada 111 2,0 GTi 4x4 byla ostrá „ladovka”, o které jste nejspíš nikdy neslyšeli - 6 - lada 111 20 gti 4x4 02Lada 111 2,0 GTi 4x4 byla ostrá „ladovka”, o které jste nejspíš nikdy neslyšeli - 7 - lada 111 20 gti 4x4 01aLada 111 2,0 GTi 4x4 byla ostrá „ladovka”, o které jste nejspíš nikdy neslyšeli - 8 - lada 111 20 gti 4x4 03Lada 111 2,0 GTi 4x4 byla ostrá „ladovka”, o které jste nejspíš nikdy neslyšeli - 9 - lada 111 20 gti 4x4 04Lada 111 2,0 GTi 4x4 byla ostrá „ladovka”, o které jste nejspíš nikdy neslyšeli - 10 - lada 111 20 gti 4x4 05Lada 111 2,0 GTi 4x4 byla ostrá „ladovka”, o které jste nejspíš nikdy neslyšeli - 11 - lada 111 20 gti 4x4 06Lada 111 2,0 GTi 4x4 byla ostrá „ladovka”, o které jste nejspíš nikdy neslyšeli - 12 - lada 111 20 gti 4x4 07Lada 111 2,0 GTi 4x4 byla ostrá „ladovka”, o které jste nejspíš nikdy neslyšeli - 13 - lada 111 20 gti 4x4 08Lada 111 2,0 GTi 4x4 byla ostrá „ladovka”, o které jste nejspíš nikdy neslyšeli - 14 - Lada 111 20 GTI 4x4 historie dalsi 04
Lada 111 2,0 GTi 4x4 je dnes téměř zapomenutá, ale nemusela být úplně marná

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 9 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše