Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii
11.12.2019 | Mirek Mazal
Technický unikát vznikl v Japonsku, posloužil ale Američanům ke stavbě tunelu donedávna nemyslitelných parametrů. Svým způsobem okouzlující monstrum už dnes neexistuje.
Lidský druh se při řešení složitých životních situací už po tisíciletí inspiruje v přírodě. Lidé odnepaměti sledovali evolucí k dokonalosti vyvinuté mechanismy a používali je k urychlení vlastního pokroku. Inspirace biodiverzitou je dnes základem biomimetiky, vědního oboru, který se de facto zabývá opisováním přirozených přírodních mechanismů.
Když se tedy v Seattlu rozhodovali o stavbě náhrady za nad zemí vedoucí dálnici Alaskan Way Viaduct, jež byla poškozena při zemětřesení, volba tamního resortu dopravy padla na vybudování obrovského tunelu podobného červí díře pod zemí.
Na základě požadavků neobvykle náročné operace představitelé města Seattle dojednali objednávku největšího razicího stroje světa nazvaného Big Bertha podle první senátorky Seattlu, Berthě Knight Landes. Vrtací mašina o výkonu přesahující 25 000 koní byla za 80 milionů dolarů (dnes 1,8 mld. Kč) zkonstruována výlučně pro potřeby jediného amerického projektu. Zařízení vzniklo u japonské společnosti Hitachi Zosen a konečná montáž proběhla přímo na místě ražby.
Proces tunelování asi 60 metrů pod základy mrakodrapů byl zahájen 30. července 2013 s plánem dokončení během dvou let. Jedinečný mechanický červ dokázal za sebou zanechávat otvor o průměru 17,5 metru s neobyčejnou lehkostí, ovšem v prosinci prvního roku příprav byly práce zastaveny vlivem neočekávané překážky ve formě ocelové trubky zhruba 330 metrů od začátku trasy dlouhé 2 830 metrů. Bylo potřeba vykopat hlubokou revizní šachtu a vyměnit poškozené segmenty kopacího mechanismu. Po dvouleté odmlce se vrtací červ znovu rozpohyboval.
Big Bertha každý den postupovala asi o 10 metrů. Vepředu se do skály zakusovala hlava plně vybavena speciálními tryskami zvlhčující usazeniny. Napodobenina slinných orgánů podzemních zvířat přeměňovala vyvrtaný odpad na hmotu s konzistencí podobné pastě, která dále putovala ven odvodním systémem. Na přepravní pás se vešly až metrové kameny a vývod zeminy mechanizovaným zařízením usnadnil odklízení nakopaného materiálu. Bez postupného prodlužování odpadního kanálu by musely práci převzít nákladní dumpery s nakladači, což by zdrželo předem nalajnované etapy složité práce.
Vrtání bylo dokončeno 4. dubna 2017. Na denním světle se po dlouhé době objevila hlava těla dlouhého 99 metrů o váze přes šest tisíc tun. Za razícím čelem zůstal průchodný úsek vyztužený betonovými panely po stranách. Po dvou letech od dokončení vrtání byl tunel otevřen veřejnosti a dnes jako jeden z divů inženýrských řešení pod Seattlem obsluhuje čtyřproudá komunikace zhruba půl milionů řidičů týdně.
Big Bertha svůj úkol splnila. Neskutečná mise dopadla na výbornou, přesto byl technický unikát podobný žížale rozmontován a postupně odvezen. Některé součástky odkoupil zpět japonský výrobce, zbytek ocelových komponentů putoval do místní slévárny.
Technický div vytvořil místo, kam přesměrovat auta z povrchu zemského
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 9 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024 - A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 23:34 - Lachende Bestien
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry