Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů

V šibeničním termínu vzniklá Tatra 603X měla být novým vrcholem, nástupcem slavné 603. Nakonec z ní v nové 613 použili jen jediný díl.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů

12.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V šibeničním termínu vzniklá Tatra 603X měla být novým vrcholem, nástupcem slavné 603. Nakonec z ní v nové 613 použili jen jediný díl.

Přípravy nástupce slavné Tatry 603 vyráběné od roku 1956 nebyly jednostranné, jak to při prvním pohledu na někdejší nabídku kopřivnické automobilky může vypadat. Začátkem roku 1963 dostalo bratislavské studio české automobilky na starost právě práci na voze, který by již pomalu stárnoucí „šestsettrojku” nahradil.

Zadání bylo jasné - zachovat velkorysý prostor pro posádku a koncepci motoru vzadu a pohonu zadní nápravy, jako v případě modelu 603. Vůz měl mít dále aerodynamicky příhodné, ale jinak nové a nezaměnitelné tvary. Odstranit ale měl známé neduhy šestsettrojky, tedy zejména nedokonalé jízdní vlastnosti dané koncepci s motorem za zadní nápravou a výkyvnými hnacími polonápravami - vůz byl až příliš přetáčivý a citlivý na boční vítr. Výsledkem mělo být doslova nové auto snů a to nejen v lokálních podmínkách tehdejšího Československa, však se pořád pohybujeme v polovině šedesátých let minulého století.

V letech 1963 - 1964 tak vznikly až desítky ideových návrhů, z nichž se jen pět dostalo do užšího výběru. Z těchto pěti kusů vznikly makety označené X-1 až X-5. Každá byla jiná, ale všechny byly zajímavé - například X-1 byla hranatá, podle některých možná až moc, a měla výklopné přední světlomety, za nimiž stál brněnský designér Otakar Diblík, který pracoval už na modernizaci modelu 603. Dostalo se jí ale kritiky právě kvůli vyklápěcím světlům, kde by mohla být problémem spolehlivost, a také přístup ke vzadu umístěnému motoru byl údajně špatný.

Právě poslední varianta X-5 byla vybrána jako ta, na základě které se postaví funkční prototyp. Jistě i proto také existuje nejvíce fotografií právě této varianty. Design byl vpravdě kulatý, ale nepůsobil tak baculatě, jako v případě modelu 603. Možná za tím stály i trochu jiné proporce - vůz měl rozvor 2,9 metru, o 15 cm více než u 603, ale byl o 85 mm kratší i užší a o celých 120 mm nižší. To znamenalo menší čelní plochu karoserie a také nižší hmotnost, zhruba 1,3 tuny.

Technicky měla X-5 vycházet ze stávající 603, s prodloužením rozvoru se však dostalo úprav 2,5litrovému vidlicovému osmiválci T 603 H. Vzduchové chlazení i objem zůstaly, karburátory a svody se však přesunuly na strany motoru, což znamenalo, že se montážní výška motoru zmenšila o 27 cm, tedy téměř o třetinu. Úpravy také přinesly zvýšení výkonu ze 105 na 122 koní, což ve spojení s lepší aerodynamikou a nižší hmotnosti mělo znamenat citelně lepší dynamiku jízdy.

Také zadní náprava byla vyvinuta nově; kola byla nezávisle zavěšena pomocí vlečených trojúhelníkových ramen a kotoučové brzdy byly umístěny u převodovky, nikoliv u kol, aby se uspořila neodpružená hmotnost. Zadní náprava také údajně byla při testech velmi chválena a v trochu jiné verzi se nakonec objevila na modelu 613. Přední kola byla zavěšena systémem McPherson, který je dnes u spousty aut běžný; testování však odhalilo potřebu tvrdších pružin a tlumičů.

Prototyp byl z drtivé většiny hotov na Silvestra roku 1966, jen drobné dodělávky bylo nutno provést v lednu 1967. V březnu stejného roku byl vůz prezentován odborníkům automobilového průmyslu, od kterých si vysloužil téměř samou chválu - kritika mířila kromě již zmíněných předních tlumičů také na adresu plexisklových bočních oken a některých drobností v interiéru. Obojí však bylo zapříčiněno šibeničními termíny a do produkce by se nedostalo; prototyp byl hotový za skoro neuvěřitelné čtyři měsíce.

Byly v plánu dokonce tři karosářské varianty 603X, či jak by se vůz v produkční variantě jmenoval. Kromě čtyřdveřové karoserie měla být k mání ještě verze kombi, třebaže to s motorem vzadu moc smysl nedává, a také dvoudveřový grand tourer. Nakonec byl však projekt 603X ukončen bez výsledku v podobě produkčního vozu. Klíčovým důvodem měly být až příliš malé rozměry vozu, které zapříčinily citelné omezení prostorového komfortu posádky - pro limuzínu Tatry klíčové vlastnosti.

Nástupcem 603 se tak později stala až hranatá a dobře známá Tatra 613, která ale přišla na trh až za dalších sedm let později jako sice stále výjimečný, ale postupem času v globálním měřítku také jako stále méně konkurenceschopný stroj. Jediný postavený prototyp 603X se však naštěstí podařilo zachovat a dnes stojí v kopřivnickém muzeu Tatry, kde si jej můžete sami prohlédnout...


Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 1 - tatra 603x 01Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 2 - tatra 603x 01aTatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 3 - tatra 603x 02Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 4 - tatra 603x 09Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 5 - tatra 603x 10Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 6 - tatra 603x 03Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 7 - tatra 603x 11Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 8 - tatra 603x 12Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 9 - tatra 603x 13Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 10 - tatra 603x 04Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 11 - tatra 603x 04bTatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 12 - tatra 603x 05Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 13 - tatra 603x 06Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 14 - tatra 603x 07Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 15 - tatra 603x 08
Jediný prototyp Tatry 603X dnes stojí v muzeu Tatry v Kopřivnici

Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 16 - tatra 603x maketa x5 01Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 17 - tatra 603x maketa x5 02Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 18 - tatra 603x maketa x5 03Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 19 - tatra 603x maketa x5 04Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 20 - tatra 603x maketa x5 05Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 21 - tatra 603x maketa x5 06Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 22 - tatra 603x maketa x5 07
Maketa X-5 při fotografování na bratislavském Slavíně

Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 23 - tatra 603x maketa x1 01Tatra 603X: zapomenutý nástupce 603 měl být nové auto snů - 24 - tatra 603x maketa x2 01
Maketa X-1 při výrobě, vpravo hotová maketa X-2

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše