Tatra 625: zapomenutý nástupce 613 měl i pohon 4x4, zařízla ho revoluce

23.6.2017 | Marek Bednář | 31 příspěvků

Na nástupci Tatry 613 se pracovalo už v 80. letech, projekt ale skončil u ledu ještě před skončením vývoje. Designu přispěl slavný Václav Král.

Na Tatru 613 si jistě vzpomenete - velké a na svou dobu a místo vzniku luxusní auto, kterým ale jezdili povětšinou jen státní představitelé. Vznikla v 70. letech, vyráběla se od roku 1974, takže po deseti letech výroby beze změny i tehdejší optikou čas na změnu, nejlépe úplně nový vůz. Tak se v 80. letech začaly rodit plány na nástupce, Tatru 625.

Tenhle stroj měl najít širší využití než 613, které se vyrobilo jen asi 500 kusů ročně. Tatra 625 měla jezdit i jako taxíky a roční produkce měla být v okolí dvou tisíc kusů. S tímhle se v roce 1983 začal projektovat vůz, který měl mít rozvor 285 cm a délku 490 cm. Měl být poháněn zcela novým motorem, umístěným vpředu a posílajícím výkon nejprve na zadní kola.

Nový osmiválec dostal také jméno T625 a třebaže má stejné vrtání a zdvih jako vzduchem chlazená tatrovácká V8, je to úplně jiný motor. Objem zůstal na 3,5 litru s kapacitou pro zvětšování zdvihového objemu až na 4,3 litru. Rozvod však byl DOHC a výkon vzrostl na 197 koní a 320 Nm. Motor také pro nižší hmotnost a tišší provoz dostal kapalinové chlazení místo vzduchového. Také měl čtyři ventily na válec, chlazení oleje a variabilní sání.

Původně vskutku měl být umístěn vpředu a hnát zadní kola. Později se však zjistilo, že by vůz neměl dostatečnou trakci, takže se začalo pracovat na čtyřkolce. Ani toto řešení nicméně nemělo zůstat při životě dlouho, zejména kvůli nákladům na vývoj. Pro jejich snížení tak konstruktéři uvažovali i o návratu k dlouho používané koncepci motoru vzadu a pohonu zadní nápravy, stejně jako v případě 613.

Ani takové auto nicméně na silnicích nepotkáte. Důvod to má relativně jednoduchý - tahle idea byla uložena k ledu několik měsíců před zlomovým listopadem 1989 a vývoj auta nebyl dokončen, později už měla Tatra jiné starosti. Byly ovšem hotové nákresy a makety v měřítku 1:5, existovalo dokonce několik návrhů typů karoserie a za některými z nich stál guru českého automobilového designu Václav Král.

„To bylo tak, on tehdy pracoval na supersportu Tatra a já na T625. Mnoho konstrukčních problémů bylo pro oba vozy společných, a tak jsme si navzájem pomáhali s jejich řešením. Já jsem ve spolupráci s Ústavem pro výzkum motorových vozidel řešil chlazení motoru. Na oplátku jsem ho požádal, aby nakreslil design karoserie vozu Tatra 625 s motorem vzadu,“ vzpomíná Jiří Drvota, jeden z kopřivnických konstruktérů Tatry 625.

Ukončení vývoje T625 může být smutné, nicméně na volném trhu by tohle auto nejspíš nemělo velkou šanci. Standardní výbava konkurence, ke které patřily např. značky BMW nebo Mercedes-Benz, obsahovala spoustu luxusních a bezpečnostních prvků, naopak Tatra 625 chtěla zákazníkům takových aut nabízet výdechy klimatizace z Favoritu, například, jak dále uvádí Drvota. Byla tu inovativní řešení, např. palivová nádrž pod předními sedadly pro lepší rozložení hmotnosti, ale to by jen stěží stačilo.

Nástupcem Tatry 613 se tak stal až v roce 1995 model Tatra 700, jenže to nebylo úplně nové auto, velký facelift šestsettřináctky. A ten pochopitelně mohl dosáhnout valných úspěchů ještě méně, a tak jich ani nedosáhl. Konkurence v té době nabízela už mnohem víc...

Tatra 625: zapomenutý nástupce 613 měl i pohon 4x4, zařízla ho revoluce - 1 - tatra 625 01aTatra 625: zapomenutý nástupce 613 měl i pohon 4x4, zařízla ho revoluce - 2 - tatra 625 02Tatra 625: zapomenutý nástupce 613 měl i pohon 4x4, zařízla ho revoluce - 3 - tatra 625 03Tatra 625: zapomenutý nástupce 613 měl i pohon 4x4, zařízla ho revoluce - 4 - tatra 625 04Tatra 625: zapomenutý nástupce 613 měl i pohon 4x4, zařízla ho revoluce - 5 - tatra 625 01Tatra 625: zapomenutý nástupce 613 měl i pohon 4x4, zařízla ho revoluce - 6 - tatra 625 05Tatra 625: zapomenutý nástupce 613 měl i pohon 4x4, zařízla ho revoluce - 7 - tatra 625 07Tatra 625: zapomenutý nástupce 613 měl i pohon 4x4, zařízla ho revoluce - 8 - tatra 625 06
Tatra 625 měla mít původně motor vpředu - osmiválcový, pochopitelně, přesto úplně nový

Tatra 625: zapomenutý nástupce 613 měl i pohon 4x4, zařízla ho revoluce - 9 - tatra 625 kral 01Tatra 625: zapomenutý nástupce 613 měl i pohon 4x4, zařízla ho revoluce - 10 - tatra 625 kral 02Tatra 625: zapomenutý nástupce 613 měl i pohon 4x4, zařízla ho revoluce - 11 - tatra 625 kral 03Tatra 625: zapomenutý nástupce 613 měl i pohon 4x4, zařízla ho revoluce - 12 - tatra 625 kral 04Tatra 625: zapomenutý nástupce 613 měl i pohon 4x4, zařízla ho revoluce - 13 - tatra 625 kral 05
Návrhy Václava Krále počítaly s motorem vzadu

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 31 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama