Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi

(+ videa) Říká si Saker GT V8 TDI a je to výjimečný dieselový soutěžák. Teď nabízí 418 koní a „jen” 863 Nm, kvůli převodovce. Kořeny má i v ČR.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi

24.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Říká si Saker GT V8 TDI a je to výjimečný dieselový soutěžák. Teď nabízí 418 koní a „jen” 863 Nm, kvůli převodovce. Kořeny má i v ČR.

Pokud jste nikdy neslyšeli o automobilce Saker, nevěšte hlavu, ani my ne. To ale neznamená, že by nedělala zajímavá auta. Její kořeny sahají do roku 1989 na Nový Zéland, kde vozy se jménem Saker stavěl Bruce Turnbull, člověk se zkušenostmi z Formule Ford, mimo jiné. Jeho sporťáky byly lehké, rychlé a především mohly na silnice.

Modelů bylo několik a auta byla úspěšná natolik, že se v Nizozemsku zrodila snaha je také vyrábět. V roce 2002 tedy vznikla nizozemská odnož firmy Saker a mimo jiné vyráběla model SV1. Montovaly se do něj různé šesti- a osmiválce, pochopitelně všechny uprostřed s pohonem zadních kol. Vozy se postupně vyvíjely, ale vyrábí se dodnes, z velké části právě v Nizozemsku.

Od roku 2004 mají dokonce svůj vlastní závodní šampionát, který se podle oficiálního webu může pochlubit nižšími náklady oproti srovnatelným podnikům jedné značky. Postupný vývoj zahrnoval i úpravu šasi tak, aby pojala ploché čtyř- a šestiválce, jejichž zdroj byl ve značce Subaru, a tyhle závodní stroje mají právě dvoulitrové čtyřválcové boxery z Japonska. O nich ale mluvit nechceme.

Nejnovějšími verzemi jsou Saker RapX a Saker Sniper, ovšem od původního SV1 a pozdějších GT se liší jen vzhledem, vnitřnosti zůstávají stále stejné - základ je v ocelovém prostorovém rámu, na který je namontovaná laminátová karoserie. Červené závodní GT, které máme před sebou, začalo svůj život jako „standardní” verze s dvoulitrovým boxerem Subaru a manuálním pětikvaltem, jehož 785 kg hmotnosti pohánělo 275 koní a 350 Nm.

Už nějaký pátek je v něm ale osmiválcové TDI o objemu 4,2 litru. V Saker Sportscar Cupu tedy samozřejmě nejezdí, závodí jinde. A na jeho vývoji se podílí česká firma Dieselpower, která nám v minulosti změřila výkon Škody Rapid či Octavie RS a upravila spoustu aut, mimo jiné tuhle Octavii 1,9 TDI se 188 koňmi. Červený Saker u ní byl dvakrát - poprvé zhruba v loni, kdy bylo ze sériových 326 koní a 760 Nm změnou řídící jednotky a jistě pár dalšími úpravami vymáčknuto 380 koní a neznámý točivý moment.

To ale není aktuální stav. Vůz na fotkách níže vypadá jako verze RapX, patrně dostal její přední a zadní nárazník. A zkraje letošního roku se opět podíval do Dieselpoweru, kde z jeho osmiválce dostali další výkon navíc. Aktuální stav je již hodně slušný - 418 koní a 960 Nm. Pak ale bylo zjištěno, že takovou porci nevydrží převodovka, proto musel být točivý moment přiškrcen na 863 Nm.

Jistě, leckteré osmiválce zvládnou mnohem víc, ale také třeba mají o dva a půl litru větší objem. Zde je také podstatný průběh točivého momentu - je ho stolová hora, v rozsahu 1 700 - 3 600 otáček neklesá jeho hodnota pod 825 Nm. Maximum přichází v 1 821 otáčkách, jak vidno i z grafu mezi obrázky níže.

Tato úprava už dnes funguje několik měsíců a je vidno, že limitujícím prvkem je převodovka. Je tedy možné, že vůz dostane novou, odolnější skříň a že půjde s výkonem ještě dál. Kolik vůz s tímhle motorem váží, nám aktuálně není známo, ale srovnání s benzínovou verzí vyhnanou na podobný výkon by mohlo být zajímavé. Celé auto je ovšem zajímavé i bez této informace, však se na něj podívejte na fotkách i videích...


Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 1 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 01Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 2 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 02Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 3 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 03Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 4 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 04Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 5 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 05Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 6 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 06Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 7 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 07Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 8 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 08Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 9 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 09Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 10 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 10Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 11 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 11Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 12 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 12Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 13 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 12aTento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 14 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 13Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 15 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 14Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 16 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 15Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 17 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 16Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 18 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 17Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 19 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 18Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 20 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 19Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 21 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 20Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 22 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 21Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 23 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 22Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 24 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 24
Dieselový Saker GT je podle všeho na světě jen jeden. V ČR částečně vznikal...

Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 25 - saker gt v8 tdi dieselpower 01Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 26 - saker gt v8 tdi dieselpower 02Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 27 - saker gt v8 tdi dieselpower 03Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 28 - saker gt v8 tdi dieselpower 04Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 29 - saker gt v8 tdi dieselpower 05Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 30 - saker gt v8 tdi dieselpower 06Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 31 - saker gt v8 tdi dieselpower 07Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 32 - saker gt v8 tdi dieselpower 08Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 33 - saker gt v8 tdi dieselpower 09Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 34 - saker gt v8 tdi dieselpower 10Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 35 - saker gt v8 tdi dieselpower 11
...byl laděn...

Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 36 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 25Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 37 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 26Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 38 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 27Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 39 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 28Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 40 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 29Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 41 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 30Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 42 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 31Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 43 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 32Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 44 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 33Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 45 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 34Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 46 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 35Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 47 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 36Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 48 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 37Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 49 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 38Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 50 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 39Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 51 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 40Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 52 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 41Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 53 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 42Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi - 54 - Saker GT V8 TDI Dieselpower dalsi 43
...a také tu občas jezdí


Saker GT V8 TDI s 380 PS při testování


Stejný vůz na okruhu Zandvoort


Měření na brzdě po poslední úpravě

Zdroj: Dieselpower

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.