Reklama

Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč?

Tohle auto má dnes statut veteránu, pokud jde ale o takto obyčejnou verzi, víc než pár set tisíc obvykle nestojí. Tento exemplář se ale brzy prodá za spoustu milionů a stával ještě víc.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč?

17.6.2018 | Petr Miler | 8 příspěvků

Tohle auto má dnes statut veteránu, pokud jde ale o takto obyčejnou verzi, víc než pár set tisíc obvykle nestojí. Tento exemplář se ale brzy prodá za spoustu milionů a stával ještě víc.

Co se stará o cenu auta? Jeho výkon, komfort, výbava? Všechno špatně, cenu určuje jen to, kolik peněz je za něj někdo ochoten zaplatit a na to mívají vliv lecjaké svérázné faktory. V minulosti jsme byli svědky třeba i toho, kdy bylo docela obyčejné auto ceněné sběrateli kvůli „překlepu” v označení modelů první série. Obvyklejší je, když po nějakém autě sběratelé pasou kvůli výjimečnosti někdejšího majitele a přesně takový případ dnes máme před sebou.

Na první pohled je tohle auto jen obyčejný starý Ford Escort 1100 GL z roku 1976. Sice v relativně pěkném stavu, ale žádné zánovní auto - jsou tu některé pomačkané plechy a různé další šrámy, ošoupaný interiér s neoriginálními potahy sedadel a rohožkami vystřiženými snad ze starého koberce. A na pětimístném tachometru svítí cifra přes 20 tisíc km - ale může to být i 120 tisíc, kdo ví, o konkrétní kilometráži nikdo nemluví.

Tyto Escorty se v přes své stáří v prodeji vyskytují celkem běžně a v Evropě jsou jich k mání minimálně desítky. Pokud to není verze RS, už za 100 tisíc Kč koupíte auto i v lepším stavu, dokonce i s lepším motorem, neboť toto je verze s 1,1litrovým čtyřválcem. Přesto se tento konkrétní vůz má na podzimní aukci RM Sotheby's v Auburnu prodat až za 300 tisíc dolarů, tedy více jak 6,6 milionu Kč, což z něj bezpečně dělá daleko nejdražší Escort této generace na světě, možná i obecně. Však za takové peníze koupíte úplně nové Ferrari.

Důvodem je, že jeho prvním majitelem se v roce 1976 stal Karol Józef Wojtyła, kterého svět o dva roky později poznal jako papeže Jana Pavla II. Můžeme se divit, že zrovna kardinál Wojtyła sáhl v komunistickém Polsku 70. let zrovna po takovém autě, ale prostě se to stalo a jezdil s ním až do roku 1978, kdy se stal papežem. To už je dnes 40 let a je pozoruhodné, že i po takové době má být auto ve stavu blízkém tomu, v jakém jej Jan Pavel II. opustil.

Bavíme se o autě služebníka božího, a tak nepřekvapí, že jeho specifikace je velmi skromná. O motoru už byla řeč, z výbavy tu není prakticky nic - ani rádio, natož pak klimatizace nebo kola z lehkých slitin. Přesto se v roce 2005, krátce po papežově smrti, prodalo za neskutečných 690 tisíc dolarů, dnešním kurzem 15,3 milionu Kč. Tentokrát má stát méně, ale kdo ví - třeba budou při tomto autě stát všichni svatí a cenu znovu vyženou do nebeských výšin...

Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 1 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 01Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 2 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 02Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 3 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 03Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 4 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 04Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 5 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 05Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 6 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 06Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 7 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 07Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 8 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 08Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 9 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 09Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 10 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 10Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 11 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 11Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 12 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 12Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 13 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 13Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 14 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 14Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 15 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 15
Tohle auto kdysi patřilo člověku, kterého si svět pamatuje jako Jana Pavla II. Právě proto je extrémně ceněným sběratelským artiklem

Zdroj: RM Sotheby's

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 8 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama