Reklama

Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul

Diesely dnes bojují o přežití, v záplavě informací o jejich nedostatcích se ale trochu zapomíná na to, jak obrovský pokrok za posledních pár dekád učinily.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul

1.4.2018 | Petr Miler

Diesely dnes bojují o přežití, v záplavě informací o jejich nedostatcích se ale trochu zapomíná na to, jak obrovský pokrok za posledních pár dekád učinily.

Naftové motory se v těchto dnech znovu starají o palcové titulky novin, v poněkud negativních souvislostech. Zájem o ně po rozhodnutí německého soudu padá ke dnu a ceny ojetých vozů rekordním tempem klesají. Mezi všemi pro diesely nepříjemnými zprávami se ale trochu zapomíná, jak neuvěřitelnou evolucí tyto motory za pár dekád prošly. Když se dnes řekne nejrychlejší diesel světa, bavíme se o mnohasetkoňovém stroji s maximální rychlostí blížící se 300 km/h. Ještě docela nedávno ale bylo všechno jinak.

Dnes se vrátíme to 70. let minulého století k dnes veteránu, který svého času fascinoval svět revoluční technikou. Jde o Mercedes řady W114/115, stuttgartskou novinku z roku 1968 navrženou Paulem Bracqem. Vyznačovala se například zadní úhlovou nápravou s odpruženými vinutými pružinami, kterým napomáhaly speciální pryžové bloky a příčný zkrutný stabilizátor. Jednalo se o další evoluční krok vývoje kyvné nápravy s jednoduchým závěsem. O pět let později se tento model, pro jehož rozměry bychom ho dnes řadili mezi nejkratší vozy nižší střední třídy, dočkal pověstných zubatých zadních svítilen, jejichž úkolem bylo zabránit jejich znečištění. Pozdější modely trojcípé hvězdy se jimi kasaly ještě v devadesátých letech. Ale to stále nebylo to nejzajímavější.

Vůz - u nás přezdívaný jako žralok - se také stal základem pro sérii konceptů, na nichž byly testovány bezpečnostní prvky blízké budoucnosti, airbagy a propracované deformační zóny. Nejpůsobivější vynález si žralok přivezl pod přední kapotou v červenci roku 1974. Jedním z řady technických prvenství pro Mercedes se stal jeho nový pětiválcový naftový motor, který do té doby žádné jiné sériově vyráběné osobní auto v útrobách nemělo. Co víc, model 240 D 3,0 s ním byl vůbec nejrychlejším osobním naftovým vozem své doby.

Budeme-li přesnější, musíme dodat, že se jednalo o jednotku OM 617, a tedy klasický předkomůrkový agregát uložený podélně. Jeho 3 005 centimetrů krychlových spolu s pěti písty stačilo na vyprodukování 80 koní. Směsné stádo? Dnes jistě a tehdy vlastně také, ale ne v dieselové lize. Tehdy šlo o jeden z nejsilnějších ropáků vůbec, který dostačoval k tomu, aby se s ním žralok rozjel na stokilometrovou rychlost za 19,9 sekundy a dosáhl maximálně 148 km/h. Ve srovnání s dynamikou nejsilnějšího naftového „Medvěda” je to znovu komicky málo, tehdy šlo ale o technicky nejdokonalejší automobil se vznětovým motorem. Byl prý i bezkonkurenčně hospodárný a také spolehlivý, což mohou potvrdit jeho stávající majitelé. Oproti menšímu sourozenci se třílitr chlubil lepší dynamikou a zátahem ve středních a vyšších otáčkách, přesto benzinovým protějškům konkurovat nemohl a vládcem Autobahnu nepochybně nebyl.

Za důvod vzniku nové jednotky je dodnes považován fakt, že výrobce v tehdejších dobách dosáhl s naftovým čtyřválcem OM 616 limitů, za které už nebylo zdrávo zacházet. Mercedes uvažoval o zástavbě šestiválce, jenomže ten byl nejen příliš dlouhý, ale také proklatě těžký a hlavně drahý. Nová jednotka ze čtyřválce o objemu 2,4 litru nevznikala zvětšováním zdvihu ani vrtání, jak bývalo obvyklé, ale rovnou přidáním jednoho válce. Pětiválec byl údajně ideálním kompromisem mezi hmotností, výkonem a kultivovaností při udržení skousnutelných nákladů na vývoj.

Do vínku dostal vstřikovací čerpadlo Bosch, mechanický regulátor otáček a hlavně pneumatický mechanismus, kterým bylo možné motor zastavit otočením klíčku v zapalování. Za poslední zmíněnou finesu patří Mercedesu další prvenství, jelikož tím jiné vozy nedisponovaly. Navíc bylo možné agregát klíčkem i startovat, čímž u Mercedesu nahradili řešení s dřívějším táhlem (pákou). Jakmile řidič otočil klíčkem ve spínací skřínce, motor začal žhavit a tento proces byl indikován kontrolkou na přístrojovém štítu. Po krátké době kontrolka zhasnula a řidič mohl bez obav startovat. Přesně takovou proceduru dnes už znají všichni majitelé naftových aut.

Revoluční verze 240 D 3,0 vzniklo mezi roky 1974 až 1976 přesně 53 690 kusů, zatímco celkový objem produkce modelu W115 ve vznětových verzích dosáhl na sklonku kariéry celkem 945 206 jednotek. Dodnes můžete tyto auta potkávat na silnici, protože byla opravdu spolehlivá. U zachovalých sběratelských kusů se cena pohybuje poměrně vysoko. Jak moc dobrý a revoluční byl dávný předchůdce dnešní třídy E, se můžete přesvědčit v přiloženém dokumentu. Vzhledem a zvukem legendárního třílitru v nejrychlejším vznětovém voze roku 1974 se můžete pokochat ve fotogalerii i na videu.

Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul - 1 - Mercedes 240 D 30 1974 01Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul - 2 - Mercedes 240 D 30 1974 02Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul - 3 - Mercedes 240 D 30 1974 03Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul - 4 - Mercedes 240 D 30 1974 04Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul - 5 - Mercedes 240 D 30 1974 05Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul - 6 - Mercedes 240 D 30 1974 06Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul - 7 - Mercedes 240 D 30 1974 07Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul - 8 - Mercedes 240 D 30 1974 08Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul - 9 - Mercedes 240 D 30 1974 09Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul - 10 - Mercedes 240 D 30 1974 10Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul - 11 - Mercedes 240 D 30 1974 11Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul - 12 - Mercedes 240 D 30 1974 12Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul - 13 - Mercedes 240 D 30 1974 13Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul - 14 - Mercedes 240 D 30 1974 14Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul - 15 - Mercedes 240 D 30 1974 15Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul - 16 - Mercedes 240 D 30 1974 16Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul - 17 - Mercedes 240 D 30 1974 17Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul - 18 - Mercedes 240 D 30 1974 18Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul - 19 - Mercedes 240 D 30 1974 19Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul - 20 - Mercedes 240 D 30 1974 20Tohle byl nejrychlejší diesel světa v roce 1974. Neuvěříte, jak málo mu stačilo na titul - 21 - Mercedes 240 D 30 1974 21
Mercedes 240 D s třílitrovým pětiválcem z roku 1974 přinesl řadu inovací, které používají i nejmodernější automobily současnosti. Stuttgartu za ně patří naše poklona

Mercedes W115 240 D 3,0 v akci

Zajímavý dokument o Mercedesu W114/W115

Petr Miler

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama

Reklama