Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi RS5 TDI: prototyp prvního dieselového RS slibuje až 380 koní
28.5.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nový třílitr TDI dostal kromě dvou turbodmychadel i elektricky ovládaný kompresor a odlehčené vnitřnosti. Na váze ukáže jen 192 kilogramů.
Pokud dnes přijde řeč na modely spadající pod koncern VW Group, pak víceméně pokaždé zamíříme do blízkosti rakouského jezera Wörthersee, kde se koná již 33. ročník tuningového srazu GTI. Na něm se mimo jiné představí koncepční roadster Volkswagenu, o tomto voze jsme však již hovořili v předchozím článku. Nově se podíváme na zoubek speciálnímu prototypu Audi RS5, který kupodivu nemá s danou akcí pranic společného, i když nemůžeme vyloučit, že se v Rakousku také objeví. Velké šance tomu ovšem nedáváme.
Důvodem je fakt, že vůz má pod kapotou novou generaci třílitrového šestiválce TDI. Tato pohonná jednotka váží pouhých 192 kilogramů, přičemž dorazit by měla již letos v létě, kdy pod kapotami faceliftovaných modelů A6 a A7 nabídne 218 a 272 koní. Kromě toho se ovšem chystá i verze naladěná na přibližně 380 koní a 750 Nm, která dorazí v příštím roce. Stane se přitom prvním „naftožroutem“ v motorovém prostoru modelů RS.
Stejně jako mnoho moderních turbodieselů je i tato pohonná jednotka vybavena dvoufázovým přeplňováním, kdy v nižších rychlostech vstupuje do hry malé turbodmychadlo, ve vyšších pak to větší. Aby přitom Audi zaručilo patřičný „odpich“, asistuje tomu menšímu rovněž elektricky ovládaný kompresor. Ten se pak stará hlavně o vhánění čerstvého vzduchu do sání malého dmychadla.
Fungovat má v pásmu do 3 000 otáček, poté jej elektronika odpojí. Zapojovat se přitom má hlavně po předchozím brzdění resp. ve výjezdech ze zatáček, kdy otáčky klesají do nižších sfér. E-kompresor má v dané chvíli pořádně „napumpovat” sání, a tak zatímco řidič stále ještě brzdí, motor již bude moci pracovat veškerým plnícím tlakem, které by mu jinak zajišťovalo malé dmychadlo.
Zajímavé přitom je, že inženýři Audi původně koketovali s turbodmychadly, které by přímo poháněl elektromotor. Tento způsob však kupodivu vedl ke zpomalení jejich práce. Nakonec tak bylo přikročeno k výše zmíněnému řešení, se kterým přicházejí také hřídele, písty a ojnice odlehčené o 20 kg. Díky tomu prý příď auta poměrně efektivně redukuje nedotáčivost.
Mimo to automobilka dodává, že i přes vysoký výkon nový dieselový motor nadále slibuje nižší spotřebu než benzinové agregáty. Zároveň nabídne i vyšší dojezd, což je prý ten pravý důvod, proč by na tuto pohonnou jednotku měli řidiči běžně si kupující modely RS slyšet. Uvidíme samozřejmě, jaké budou reálné prodeje - již nyní je prý ovšem jisté, že daný agregát zamíří i do supersportovní R8.
Nový vrcholný třílitrový diesel je testován pod kapotou Audi RS5. Objevit by se ovšem měl i v motorovém prostoru supersportu R8
Zdroje: Audi, Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před hodinou - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 3 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 4 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22