Australané si založili vlastní F1, bez downsizingu. Tento stroj má pětilitrovou V8

11.6.2017 | Petr Prokopec | 1 příspěvek

Přirovnání k F1 je možná přehnané, formulové závody to ale jsou. A oné F1 dají minimálně charakterem použitých motorů hodně na frak.

Pokud vám místo krve koluje v žilách benzin, pak by vaší zemí zaslíbenou mohla být Austrálie. Pravda, v loňském roce sice došlo k opětovnému zavedení rychlostních limitů a tamní automobilový průmysl se již bude muset spolehnout pouze na přeznačkovaná auta vyvinutá někde jinde, nicméně sportovním modelům se zde daří lépe než kdekoliv jinde na světě. Kromě toho zde najdete nadšence, kteří jsou ochotni vrazit miliony do stavby vlastního okruhu i vozu.

Ve výčtu pozitiv ovšem nekončíme. Zatímco v Evropě se stále častěji mluví o závodech „vysavačů“, jak se v kuloárech elektrickým monopostům Formule E přezdívá, Australané si stále hýčkají svoji sérii Supercars. V té soutěží modifikované cestovní vozy s pětilitrovým osmiválcem pod kapotou. Tedy pohonná jednotka, z níž v Bruselu musejí dostávat osypky už jen při pomyšlení na fakt, že takový motor stále ještě existuje.

Nyní čeká na „ekologisty“ další rána. Zmíněný agregát, který má daleko k přeplňovaným hybridním jedna-šestkám ze současné Formule 1, bude totiž pohánět také další závodní vozy. Konkrétně pak nový šampionát Super5000, ve kterém se střetnou monoposty ne nepodobné těm, jaké ve Formuli 1 soutěžily před několika málo desítkami let. Jejich motory nabídnou výkon zhruba 600 koní, což vůči přeplňovaným a elektrifikovaným šestiválcům z F1 není zrovna dechberoucí výkon. Je tu ovšem velké „ale“.

Pětilitrové osmiválce budou díky atmosférickému plnění slyšet opravdu do daleka. A přestože budou jen o něco málo silnější než monoposty Formule 2, ve srovnání s nimi budou budou disponovat lineárnějším průběhem výkonu. Ten zamíří na mnohem širší pneumatiky, což by mohlo vést k dosahování vyšších rychlostí zejména v pomalých zatáčkách. Jelikož agregáty navíc zamíří do unifikovaného šasí od Supashock Racing, lze čekat vyrovnané pole.

Celá série je prozatím v plenkách, neboť ačkoliv došlo k odhalení samotného monopostu, první závody jsou naplánovány až na příští rok. Budou součástí závodních víkendů, kde hlavní pozornost publika se soustředí na již zmiňované vozy kategorie Supercars. Kromě toho lze očekávat ještě dvě další doprovodné série, z nichž Dunlop Super2 cestovních vozů je již známa, nováčkem na trati ale budou super pick-upy.

Jak jsme tedy řekli, Australanům lze stále závidět. Organizátoři nového šampionátu přitom dodávají, že sami diváci rozhodnou, zda Formule Super5000 má budoucnost či nikoliv a zda po úvodní sezóně odstartují monoposty i do těch dalších. Už jen kvůli nemalému počtu talentovaných protinožců bychom ale rozhodně byli pro.

Australané si založili vlastní F1, bez downsizingu. Tento stroj má pětilitrovou V8 - 1 - Formule Super5000 prvni foto 01Australané si založili vlastní F1, bez downsizingu. Tento stroj má pětilitrovou V8 - 2 - Formule Super5000 prvni foto 02Australané si založili vlastní F1, bez downsizingu. Tento stroj má pětilitrovou V8 - 3 - Formule Super5000 prvni foto 03Australané si založili vlastní F1, bez downsizingu. Tento stroj má pětilitrovou V8 - 4 - Formule Super5000 prvni foto 04Australané si založili vlastní F1, bez downsizingu. Tento stroj má pětilitrovou V8 - 5 - Formule Super5000 prvni foto 05Australané si založili vlastní F1, bez downsizingu. Tento stroj má pětilitrovou V8 - 6 - Formule Super5000 prvni foto 06
Nová závodní série Super5000 počítá s monoposty, jenž budou poháněny pětilitrovými osmiválci. Ty ale budou burácet pouze v Austrálii

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 1 příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše