Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety

(+ videa) Andy Green bude mít při pokusu o rekord před sebou sklo tlustší než ve stíhacím letounu, titanový volant na míru či budíky Rolex.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety

16.6.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Andy Green bude mít při pokusu o rekord před sebou sklo tlustší než ve stíhacím letounu, titanový volant na míru či budíky Rolex.

Britský projekt s názvem Bloodhound SSC už krystalizuje do podoby 13,4 metru dlouhého projektilu s hmotností 7,8 tun, který se bude schopný rozjet na 1 610 kilometrů v hodině. Poháněn má být kombinací dvanáctiválcového motoru Cosworth F1, hybridním tryskovým motorem na tuhá paliva a proudového motoru Rolls-Royce EJ200 původem ze stíhacího letounu Eurofighter Typhoon. Konvenční jednotka ale neslouží přímo ke zvyšování rychlosti, jejím úkolem je pohánět vysokotlaké čerpadlo dodávající peroxidové okysličovadlo tryskovému motoru.

Naposledy jsme se o této pozemní nadzvukové raketě usilující o přepsání Guinessovy knihy rekordů zmiňovali v souvislosti se speciální brzdovou soustavou, avšak tentokrát se podíváme na pracoviště řidiče, do kterého usedne zkušený britský stíhací pilot Andy Green. Bude to taková jeho pojízdná kancelář, ze které bude muset obsluhovat celý vůz v takové rychlosti, na kterou se ještě nikdo v historii po zemském povrchu nedostal. Podle toho bude muset vypadat.

Interiér jednomístné rakety zabral konstruktérům více než deset tisíc hodin práce. Ve výsledku váží údajně jen 200 kilogramů a je instalován napevno do kovového šasi. Útroby vozu jsou pokryty pěti vrstvami kompozitů, který je nejen lehký, ale zároveň zajistí potřebnou tuhost. Zpět dovnitř. Před Andym bude v kokpitu titanový volant navrhovaný technologií 3D kreslení přímo na míru. Pilot by tak měl mít vše doslova na dosah prstů, zároveň bude ale obklopen informačními displeji, které mu poskytnou nezbytné informace.

Samozřejmostí je rychlost v mílích za hodinu, stejně jako speciální budík zaznamenávající pokořené Machy. Kromě toho zde bude řada analogových budíků indikujících další nezbytné informace, jejichž autorem je známý výrobce hodinek Rolex. Při návrhu musely být brány v potaz vibrace i teplota, kterým bude vůz při vysokorychlostním pokusu vystaven. Pro lepší ochranu pilota bylo instalováno speciální přední okno, jehož tloušťka je větší než u bojových letounů. Podle tvůrců odolá i jednokilovému opeřenci, který by se nachomýtl před pilota v rychlosti 900 mil v hodině (téměř při 1 450 km/h).

Celý interiér je také obehnán balistickým brněním, které zabrání kontaktu pilota s kamením, které by mohlo odletovat od kol. Bloodhound SSC je vybaven také pedály jako z běžného vozu, avšak ty jsou Greenovi také přizpůsobeny na míru. Pravým z nich bude modulovat výkon proudového motoru při rozjezdu, levým pak následně brzdit a to od rychlosti 321 kilometrů v hodině, čímž pohltí méně než jedno procento kinetické energie z té, kterou bude mít vůz při maximální rychlosti.

Stejně jako volantu a pedálů bude pilot využívat také karbonového sedadla upečeného jeho tělu přesně podle požadavků. Helma, která bude při pokusu o rekord na jeho hlavě, dostane připojení na systém ventilace tak, aby mohl dýchat zcela normálně. Nadzvukový automobil se s Greenem pokusí o zdolání rekordu z roku 1997 nastoleným vozem Thrust SSC, který měl hodnotu 763 mil v hodině (cca 1 228 km/h), a to v roce 2016 v jihoafrické poušti Hakskeen Pan. Celý vůz si můžete prohlédnout podrobně na videu i ve fotogalerii.


Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 1 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 01Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 2 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 02Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 3 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 03Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 4 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 04Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 5 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 05Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 6 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 06Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 7 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 07Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 8 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 08Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 9 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 09Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 10 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 10Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 11 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 11Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 12 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 12Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 13 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 13Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 14 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 14Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 15 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 15Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 16 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 16Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 17 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 17Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 18 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 18Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 19 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 19Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 20 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 20Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 21 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 21Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 22 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 22Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 23 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 23Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 24 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 24Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 25 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 25Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 26 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 26Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety - 27 - Bloodhound SSC 2014 Andy Green 27
Bloodhound SCC zamíří na svojí misi v roce 2016, máme se na co těšit

Kokpit Bloodhoundu SSC

Představení vozu pilotem Andym Greenem

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.