BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat

(+ video) BMW cítí, že vymezení přesného místa divize M Performance nebude snadné. Pokusil se o to šéf vývoje nové M135i.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat

15.5.2012 | Miro Mihálik | 3 příspěvky

(+ video) BMW cítí, že vymezení přesného místa divize M Performance nebude snadné. Pokusil se o to šéf vývoje nové M135i.

BMW před pár dny vypustilo informace k třídveřové jedničce. Společně s novou karosářskou variantou představilo pro svou nejmenší modelovou řadu také pohon všech kol xDrive, a co nás v této chvíli zajímá nejvíce, tak rovněž doplnilo výrobní program o nejsportovnější provedení M135i.

Mnoho podrobností k malému „M“ jsme se ale nedověděli. Automobilka akorát potvrdila řadovou šestku s jedním turbodmychadlem pod přední kapotou, její výkon 320 koní a točivý moment 450 newtonmetrů a doplnila je několika základními údaji - časem akcelerace na stovku s manuálem za 5,1 sekundy a ve spojení s osmistupňovým automatem za 4,9 vteřiny. Maximálních 250 km/h snad všichni očekávali a důraz na spotřebu (8,0 l, respektive 7,5 l/100 km) rovněž nepřekvapil.

Kde je ale práce divize M Performance kromě navýšení výkonu a výměny nárazníků? A zaslouží si vůbec tento vůz nosit na zádi odkaz na divizi Motorsportu? Jakoby i lidé v BMW měli dojem, že neřekli úplně vše, nebo to alespoň dostatečně nezdůraznili, objevil se na jedné z oficiálních mnichovských stránek M-Power krátce po premiéře rozhovor s Christofem Lischkou, šéfem projektu M135i. A mnohé skutečně vysvětluje.

Lischka na první otázku týkající se nejdůležitějších technických změn mluví o motoru pouze v souvislosti s tím, že se jedná o první benzínový model divize M Performance. Jinak se věnuje něčemu jinému. Podle něj byla důležitá nejen hbitost, preciznost a celková schopnost auta působit na emoce, ale také každodenní použitelnost. Jak se toho dalo dosáhnout? Konstruktéři se zaměřili třeba na přepracování komponentů přední nápravy. Změnili příčná spodní ramena a kulové čepy, aby zpřesnili řízení. Součástí vývojového programu se staly také nové osmnáctipalcové pneumatiky Michelin o šířce 225 mm vpředu a 245 mm vzadu, ve spojení s originálními ráfky dodávanými výlučně pro M135i. Těmto změnám bylo pak přizpůsobeno také odpružení.

Projektový šéf byl postaven rovněž před otázku, jakým způsobem se odlišují dosud představené dieselové verze M550d a X5/X6 M50d od M135i. Odpověď byla nasnadě. Christof Lischka pochopitelně zdůraznil jízdní dynamiku, stabilitu, hbitost, odezvu, a pokud by mohl mluvit otevřeně, stačilo by mu říci dvě slova a rozuměli bychom také - nižší hmotnost. Nejvýkonnější jednička F21 nepatří k nejlehčím hatchbackům na trhu, ale s ohledem na šestiválec pod kapotou nevypadá 1 440 kg nijak tragicky. Tím spíše, že se o zpomalení stará výkonnější brzdový systém. Přesný průměr kotoučů BMW nezveřejnilo, ale vpředu se do nich zakusují čtyřpístkové a vzadu dvoupístkové modře lakované třmeny.

Proč se v BMW M135i neobjevil šestiválec N54 s dvojicí turbodmychadel jako v 1 M Coupé, ale „pouze“ N55 s jedním turbem? Protože i agregát s jednodušším přeplňováním má podle Lischky dostatečný potenciál, což ostatně nedávný test nové 335i F30 v zásadě potvrdil. „Ve srovnání se standardním naladěním motoru jsme přidali 14 koní a 50 newtonmetrů. Pokud jde o dynamiku, dostali jsme více než dost,“ říká v rozhovoru a upozorňuje na schopnost akcelerace na stovku za 4,9 s ve spojení s automatem, což je naprosto stejný čas, který k tomu potřebuje zmiňované 1 M Coupe.

Součástí auta je také M paket, který typickým způsobem mění vzhled auta. Charakteristickým znakem jsou nové nárazníky, vpředu se zvětšeným nasáváním nedovolujícím použít mlhovky a vzadu s výrazným černým plastem, který by se měl patrně postarat o optické odlehčení zadní části. Podle BMW byly nezbytné také šedivé kryty vnějších zpětných zrcátek a v interiéru nějaké ty znáčky M.

Podobnou výbavu si může poručit také majitel slabší verze, M Performance k tomu nepotřebuje, nicméně Lischka se snaží v rozhovoru připomenout, že objednávka paketu M Sport s tužším podvozkem a jinak naladěným řízením v žádném případě nepřiblíží třeba 125i M Sport k M135i. „Speciální výbava například modelu 125i z něj vůz od M Performance určitě neudělá. Jiná bude nejen jejich dynamika v podélném a příčném směru, ale také charakter,“ vysvětlil Lischka a dodal, že kdyby dnes vznikla také běžná 135i F21, určitě by byla jiná než M135i. „Kromě nižšího výkonu by nebyla tak precizní, přesná, ani zábavná.“

Znamená to tedy, že M135i je vhodná také na okruhy? Lischka tvrdí, že primárně ne. Na to mají v BMW modely M3 a 1 M Coupe. Nová jednička od M Performance se má cítit jako ryba ve vodě především na okreskách a každém kusu zatočeného asfaltu. Odpověď je ukryta v konstrukci. „Typický vůz od M GmbH má až 80 procent vyměněných nebo nově vyvinutých komponentů. V případě M135i je to kolem třiceti procent.“

Rozdíly mezi třídveřovou a pětidveřovou variantou BMW nedělalo. „Pokud jde o ovladatelnost, nepotřebovali jsme dvě odlišné M135i,“ upozorňuje na závěr Lischka, i když pětidvéřová verze jistě bude trpět menším hmotnostním handicapem.


BMW M Performance vypustilo k M135i něco na způsob automobilového „máš ji”


BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 1 - BMW 1 F21 M135i xDrive 24BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 2 - BMW 1 F21 M135i xDrive 25BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 3 - BMW 1 F21 M135i xDrive 26BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 4 - BMW 1 F21 M135i xDrive 27BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 5 - BMW 1 F21 M135i xDrive 28BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 6 - BMW 1 F21 M135i xDrive 29BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 7 - BMW 1 F21 M135i xDrive 30BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 8 - BMW 1 F21 M135i xDrive 31BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 9 - BMW 1 F21 M135i xDrive 32BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 10 - BMW 1 F21 M135i xDrive 33BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 11 - BMW 1 F21 M135i xDrive 34BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 12 - BMW 1 F21 M135i xDrive 35BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 13 - BMW 1 F21 M135i xDrive 36BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 14 - BMW 1 F21 M135i xDrive 37BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 15 - BMW 1 F21 M135i xDrive 38BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 16 - BMW 1 F21 M135i xDrive 39BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 17 - BMW 1 F21 M135i xDrive 40BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 18 - BMW 1 F21 M135i xDrive 41BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 19 - BMW 1 F21 M135i xDrive 42BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 20 - BMW M135i doplnek 01BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 21 - BMW M135i doplnek 02BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 22 - BMW M135i doplnek 03BMW M135i: vše, co jste se o něm chtěli vědět a neměli se koho zeptat - 23 - BMW M135i Christofer Lischka
Rozdíly mezi třídveřovou a pětidveřovou M135i nehledejte, novinka od M performance má být především jiná než běžné jedničky F20 a F21, i když je vybavíte paketem M Sport

Miro Mihálik

Diskuze 3 příspěvky

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama