Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Citroën končí s hydraulickým odpružením, padne za oběť snižování nákladů
8.6.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Francouzi chtějí být nadále vládci komfortu. Ovšem za pomoci levnějších a běžnějších komponentů, jež navíc nakoupí od subdodavatelů.
Jedním z možná největších přínosů značky Citroën automobilovému světu byl, tedy stran pohonu předních kol, který ovšem daleko více zpopularizoval Sir Alec Issigonis a jeho Austin Mini, hydraulický podvozek. Ten se stal jednou z hlavních deviz původní limuzíny DS, přičemž kombinoval hydraulickou pumpu s dusíkem plněnými pneumatickými koulemi. Ty se nacházely nad každým kolem, kdy zajišťovaly vrcholnou míru komfortu, zejména pak v letech 1955 až 1975, kdy byla původní „bohyně“ vyráběna.
I díky hydraulickému podvozku se z Citroënu DS stal naprostý bestseller, po kterém za oněch dvacet let sáhlo 1 455 746 zákazníků. Jedním z nich se stal i tehdejší francouzský prezident Charles de Gaulle, který vrcholné technologii dokonce vděčí za svůj život. Jeho nepancéřový vůz se totiž v roce 1962 stal terčem atentátníka Jean-Marie Bastien-Thiryho, který Citroënu DS prostřelil pneumatiky a chtěl prezidenta zabít zblízka. Vůz však i díky hydraulickému podvozku dokázal z místa činu ujet.
Navzdory těmto kreditům je ovšem osud daného systému zpečetěn, neboť padne za oběť snižování nákladů. Tomu se ovšem nemůžeme divit, neboť momentálně používá hydraulický podvozek pouze Citroën C5, kterého bylo loni po celém světě prodáno pouze deset tisíc kusů. Jakmile tedy bude výroba druhé generace „cé-pětky“ ukončena, dojde zároveň i ukončení jedné éry, která francouzskou automobilku do značné míry definovala.
Namísto hydrauliky vyvíjené a vyráběné pod vlastní střechou se Citroën uchýlí ke komponentům od subdodavatelů. To je ostatně i případ stávající vlajkové lodi DS5, která je osazena tlumiči PLV (Preloaded Linear Valve) dodávanými německou společností ZF. Tento podvozek má totiž zaručovat stejný komfort jako ten hydraulický, zároveň však stojí i za lepší ovladatelností a především je k mání za mnohem nižší cenu.
Zdroj z automobilky pak jen dodal, že „stále chceme být nejlepší v rámci komfortu, nicméně v budoucnu toho dosáhneme za pomoci jiných technologií než hydropneumatiky“. Příkladem má přitom být třeba adaptivní podvozek DCC od Volkswagenu. Nic dalšího však zmíněno nebylo, neboť konkrétní produktové plány značky jsou tajné.
Stejně tak není aktuálně jisté, zda výroba pneumatických koulí v továrně v Caen bude zcela ukončena, či zda dané opatření souvisí pouze s modely Citroënu. Na montážních linkách totiž vznikají i části podvozku pro Rolls-Royce. Pokud ovšem bude platit první zmíněná varianta, pak se Britové nejspíše budou muset poohlédnout po novém dodavateli.
Druhá generace Citroënu C5 bude nejspíše posledním vozem značky, který se pyšní hydraulickým podvozkem
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB