Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Citroën Berlingo Electric a Peugeot Partner Electric: PSA to prostě nevzdá
11.9.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
PSA se zuby nehty drží elektromobilů, přestože iOn a C-Zero téměř nikdo nechtěl a Mitsubishi muselo zastavit výrobu. K nim teď přichází dvě dodávky.
Francouzský koncern PSA má ve výrobě elektromobilů poměrně slušnou tradici. První sériové vyráběný elektromobil Citroën AX Électrique byl na trhu na počátku 90. let, přičemž prototypy postavené na základech malé dodávky C15 existovaly již od roku 1987. Později se bateriovému AX přidalo Berlingo a v minulé dekádě byl nahrazen modelem Saxo Électrique. Potíž byla akorát v tom, že elektrické Citroëny trh bez státních dotací tehdy nechtěl a kvůli rapidně opadající, beztak nízké poptávce firma nevyrobila v součtu ani pět tisíc elektromobilů.
Dnes se i po předchozích, ne zrovna nejlepších zkušenostech Francouzi k těmto automobilům opět vrací. A to i navzdory tomu, že baterkami poháněná auta pořád nejsou jaksi v kurzu, přestože jsou státem, za peníze daňových poplatníků až hanebným způsobem „pozitivně diskriminována”. Ostatně dokládá to i zastavení výroby Mitsubishi i-MiEV a tím pádem také Citroënu C-Zero a Peugoetu iOn.
Přesto si PSA nedá říci a vymyslelo nepřímé nástupce v podobě užitkových modelů Citroën Berlingo a Peugeot Partner s elektromotorem Mitsubishi o výkonu 67 koní a točivém momentu 200 newtonmetrů. Buď 4,38 anebo 4,63 metru dlouhé vozy mají přes jednostupňovou redukční převodovku poháněná přední kola a energii čerpají z balíčku akumulátorů o kapacitě 22,5 kWh, což je ekvivalent přibližně 5,6 litru nafty. PSA tvrdí, že to stačí na akční rádius 170 kilometrů, to by ale znamenalo jízdu odpovídající průměrné spotřebě cirka 3,3 l/100 km, takže třeba ve městě a s nákladem na korbě jde spíše o zbožné přání než realitu.
Podle francouzského koncernu je možné dobít baterky na plnou kapacitu za šest až dvanáct hodin a rychlonabíječkou na osmdesát procent kapacity do půl hodiny. Čas udávaný pro běžnou zásuvku asi bude i vcelku realistický a dokonce ani ta druhá hodnota nevypadá až tak nesmyslně, až na to, že pětipólové průmyslové zásuvky s napětím 400 V a proudem 125 A nerostou jen tak v každé garáži.
Většina komponentů je umístěna pod přední kapotou, baterky (pro tuto chvíli neznámé konstrukce, měly by to být ovšem lithium-iontové akumulátory) ale našly své místo pod podlahou zavazadlového prostoru, což částečně pomohlo lépe rozložit hmotnost mezi nápravami. Hmotnost vozu však PSA neuvádí. Místo toho jsme se dozvěděli, že nákladový prostor vozů odveze podle provedení cokoli o objemu od 3 300 do 4 100 litrů a hmotnosti 675 až 685 kilogramů.
Elektrické Berlingo a Partner by měly mít ve standardní výbavě systém kontroly rozjezdu do kopce, stabilizaci nebo rekuperaci brzdné energie, každopádně když už, daleko více by nás zajímaly ceny. Ty se možná už brzy dozvíme, i když nic převratného nelze očekávat - i přes masivní dotace se beztak obtížně použitelný elektromobil nedá vyrobit za cenu jinou než nesmyslně vysokou. Auta se na každý pád mají dostat do prodeje v polovině příštího roku a jejich výstavní premiéra proběhne za pár dní na autosalonu užitkové techniky IAA v Hannoveru.
Elektromotor bude pro PSA dodávat Mitsubishi, patrně jako náhradu za výpadek způsobený zastavením výroby modelů i-MiEV, C-Zero a iOn
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 3 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 45 minutami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 2 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 3 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 4 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva