Citroën Berlingo Electric a Peugeot Partner Electric: PSA to prostě nevzdá

PSA se zuby nehty drží elektromobilů, přestože iOn a C-Zero téměř nikdo nechtěl a Mitsubishi muselo zastavit výrobu. K nim teď přichází dvě dodávky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Citroën Berlingo Electric a Peugeot Partner Electric: PSA to prostě nevzdá

11.9.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Citroën Berlingo Electric a Peugeot Partner Electric: PSA to prostě nevzdá

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

PSA se zuby nehty drží elektromobilů, přestože iOn a C-Zero téměř nikdo nechtěl a Mitsubishi muselo zastavit výrobu. K nim teď přichází dvě dodávky.

Francouzský koncern PSA má ve výrobě elektromobilů poměrně slušnou tradici. První sériové vyráběný elektromobil Citroën AX Électrique byl na trhu na počátku 90. let, přičemž prototypy postavené na základech malé dodávky C15 existovaly již od roku 1987. Později se bateriovému AX přidalo Berlingo a v minulé dekádě byl nahrazen modelem Saxo Électrique. Potíž byla akorát v tom, že elektrické Citroëny trh bez státních dotací tehdy nechtěl a kvůli rapidně opadající, beztak nízké poptávce firma nevyrobila v součtu ani pět tisíc elektromobilů.

Dnes se i po předchozích, ne zrovna nejlepších zkušenostech Francouzi k těmto automobilům opět vrací. A to i navzdory tomu, že baterkami poháněná auta pořád nejsou jaksi v kurzu, přestože jsou státem, za peníze daňových poplatníků až hanebným způsobem „pozitivně diskriminována”. Ostatně dokládá to i zastavení výroby Mitsubishi i-MiEV a tím pádem také Citroënu C-Zero a Peugoetu iOn.

Přesto si PSA nedá říci a vymyslelo nepřímé nástupce v podobě užitkových modelů Citroën Berlingo a Peugeot Partner s elektromotorem Mitsubishi o výkonu 67 koní a točivém momentu 200 newtonmetrů. Buď 4,38 anebo 4,63 metru dlouhé vozy mají přes jednostupňovou redukční převodovku poháněná přední kola a energii čerpají z balíčku akumulátorů o kapacitě 22,5 kWh, což je ekvivalent přibližně 5,6 litru nafty. PSA tvrdí, že to stačí na akční rádius 170 kilometrů, to by ale znamenalo jízdu odpovídající průměrné spotřebě cirka 3,3 l/100 km, takže třeba ve městě a s nákladem na korbě jde spíše o zbožné přání než realitu.

Podle francouzského koncernu je možné dobít baterky na plnou kapacitu za šest až dvanáct hodin a rychlonabíječkou na osmdesát procent kapacity do půl hodiny. Čas udávaný pro běžnou zásuvku asi bude i vcelku realistický a dokonce ani ta druhá hodnota nevypadá až tak nesmyslně, až na to, že pětipólové průmyslové zásuvky s napětím 400 V a proudem 125 A nerostou jen tak v každé garáži.

Většina komponentů je umístěna pod přední kapotou, baterky (pro tuto chvíli neznámé konstrukce, měly by to být ovšem lithium-iontové akumulátory) ale našly své místo pod podlahou zavazadlového prostoru, což částečně pomohlo lépe rozložit hmotnost mezi nápravami. Hmotnost vozu však PSA neuvádí. Místo toho jsme se dozvěděli, že nákladový prostor vozů odveze podle provedení cokoli o objemu od 3 300 do 4 100 litrů a hmotnosti 675 až 685 kilogramů.

Elektrické Berlingo a Partner by měly mít ve standardní výbavě systém kontroly rozjezdu do kopce, stabilizaci nebo rekuperaci brzdné energie, každopádně když už, daleko více by nás zajímaly ceny. Ty se možná už brzy dozvíme, i když nic převratného nelze očekávat - i přes masivní dotace se beztak obtížně použitelný elektromobil nedá vyrobit za cenu jinou než nesmyslně vysokou. Auta se na každý pád mají dostat do prodeje v polovině příštího roku a jejich výstavní premiéra proběhne za pár dní na autosalonu užitkové techniky IAA v Hannoveru.


Citroën Berlingo Electric a Peugeot Partner Electric: PSA to prostě nevzdá - 1 - Citroen Berlingo a Peugeot Partner Electric 01Citroën Berlingo Electric a Peugeot Partner Electric: PSA to prostě nevzdá - 2 - Citroen Berlingo a Peugeot Partner Electric 02
Citroën Berlingo Electric a Peugeot Partner Electric: PSA to prostě nevzdá - 3 - Citroen Berlingo a Peugeot Partner Electric 03Citroën Berlingo Electric a Peugeot Partner Electric: PSA to prostě nevzdá - 4 - Citroen Berlingo a Peugeot Partner Electric 04
Elektromotor bude pro PSA dodávat Mitsubishi, patrně jako náhradu za výpadek způsobený zastavením výroby modelů i-MiEV, C-Zero a iOn

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.