Čtyřdvéřový Mercedes-AMG GT4 prý míří do Ženevy, jako konkurent Panamery

21.2.2017 | Petr Prokopec | 1 příspěvek

Třícípá hvězda letos ukáže jen koncept, již příští rok ovšem počítá se sériovou verzí. Ta dostane nejen osmiválec s 612 koňmi, ale také šestiválec.

Není již žádným tajemstvím, že AMG letos slaví padesáté výročí. Při té příležitosti se na autosalonu ve Frankfurtu objeví hypersport poháněný motorem z Formule 1, samotné oslavy ovšem již dávno začaly. Značka totiž v Detroitu odhalila Mercedes-AMG GT modelového roku 2017, u kterého budou moci zákazníci sáhnout po nestandardní šedé nebo bílé barvě karoserie, jíž doplňují prvky vyvedené v černém chromu. Unikátní jsou pak i litá kola.

Další dárek by si třícípá hvězda měla nadělit za pár dní v Ženevě, kde se prý ukáže koncept čtyřdveřového provedení AMG GT. Ten pod kapotou zaměstná stejně jako dvoudvířko přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec, jeho výkon by ovšem měl narůst na úroveň Mercedesu-AMG E 63 S. Tedy na více než 600 koní. Ze zmiňovaného sedanu si ovšem novinka nevezme jen pohonnou jednotku, ale také platformu.

Novinka se zvažovaným názvem GT4 totiž výrazně naroste mezi nápravami, aby nabídla dostatečný prostor i pro cestující vzadu, neboť Mercedes nepočítá s koncepcí 2+2, ale s rovnocenným konkurentem pro Porsche Panamera a jemu podobné vozy jako BMW 6 Gran Coupé či Audi A7/RS7. V nabídce automobilky by přitom tento nový model měl nahradit CLS Shooting Brake, což s ohledem na nevýrazné prodeje není až tak překvapivé.

Základní CLS ovšem novinka nahrazovat nebude, jeho nová generace totiž již byla nachytána při testech. Očekávat jí máme v příštím roce, přičemž ve srovnání s třídou E, ze které vychází, bude širší a delší. To je více než logický krok, neboť CLS tak konečně plně vytvoří předěl mezi Éčkem a třídou S. Zároveň tak vytvoří prostor pro spekulované GT4, které bude o trochu menší. Dorazit přitom má taktéž v roce 2018.

Základem obou těchto novinek bude modulární platforma MRA (Modular Rear Architecture), GT4 ovšem počítá s unikátním rozvorem a především rozchodem kol. Kromě toho budou v případě tohoto vozu více využity na konstrukci odlehčené materiály, které pošlou hmotnost dolů a sportovní kredit nahoru. O to se ostatně má postarat i specificky naladěný podvozek a překalibrované řízení.

Prostor pod kapotou jsme již zmínili, nyní si jej ovšem probereme trochu podrobněji. Ona varianta naladěná na zhruba 612 koní by totiž měla být vrcholem řady, mimo to se ovšem počítá také s méně výkonnou osmiválcovou verzí. Obě však budou standardně počítat s pohonem všech kol, a co je podstatné, také s nově vyvinutým startérem/generátorem, který výkon krátkodobě navýší o 20 koní.

Tato jednotka má být integrována do převodovky, přičemž souběžně s ní dorazí také 48voltový elektrický okruh a menší paket lithium-iontových baterií. S ryze „bezemisní“ jízdou ovšem počítat nemáme, celý systém má pouze vylepšit operace technologie Start-stop a zároveň urychlit startování běžné spalovací jednotky. Ta přitom bude dále spoléhat na dynamické úchyty, jenž vylepší dynamiku v zatáčkách.

Vrátit se ještě můžeme k onomu systému 4Matic, který by měl dostat do vínku i „driftovací“ režim. Řidič tedy bude mít možnost přesunout veškerý výkon na zadní kola, jejichž pneumatiky tedy bude možné během chvíle usmažit točivým momentem okolo tisíce Newtonmetrů. I když je samozřejmě možné, že třícípá hvězda tuto porci v daném jízdním módu lehce omezí.

Veškeré tyto informace ale zatím berte jako nepodložené, což platí také o šestiválcové variantě, která by měla dostat do vínku nový řadový šestiválec, nejspíše rovněž v kombinaci s elektrickými 20 koňmi. Celá tato řada by pak měla napomoci Mercedesu v plánované expanzi modelů AMG, kterých je aktuálně jednatřicet, značka chce ovšem portfolio rozšířit na 48 vozů.

My pak jen dodáme, že zmínky o čtyřdveřovém modelu AMG se neobjevují poprvé. Již v roce 2012 se totiž objevily snímky z patentového úřadu, na kterých bylo vyobrazeno modifikované SLS. To přitom dostalo do vínku přední vzhůru výklopnou dvojici dveří, ta zadní se ovšem otevírala proti směru jízdy. Na realizaci ovšem nikdy nedošlo a šéf AMG svého času řekl, že šlo jen o starou myšlenku z doby prvotního vývoje kupé. Možná teď byla oprášena...

Čtyřdvéřový Mercedes-AMG GT4 prý míří do Ženevy, jako konkurent Panamery - 1 - Mercedes-AMG GT4 sedan ilustrace 01Čtyřdvéřový Mercedes-AMG GT4 prý míří do Ženevy, jako konkurent Panamery - 2 - Mercedes-AMG GT4 sedan ilustrace 02Čtyřdvéřový Mercedes-AMG GT4 prý míří do Ženevy, jako konkurent Panamery - 3 - Mercedes-AMG GT4 sedan ilustrace 03
Do Ženevy by měla dorazit koncepční verze Mercedesu-AMG GT4, jenž se prý příští rok dočká sériového provedení

Čtyřdvéřový Mercedes-AMG GT4 prý míří do Ženevy, jako konkurent Panamery - 4 - Mercedes SLS AMG sedan 02Čtyřdvéřový Mercedes-AMG GT4 prý míří do Ženevy, jako konkurent Panamery - 5 - Mercedes SLS AMG sedan 03Čtyřdvéřový Mercedes-AMG GT4 prý míří do Ženevy, jako konkurent Panamery - 6 - Mercedes SLS AMG sedan 04Čtyřdvéřový Mercedes-AMG GT4 prý míří do Ženevy, jako konkurent Panamery - 7 - Mercedes SLS AMG sedan 05
Není to poprvé, co divize z Affalterbachu koketuje s vlastním čtyřdvířkem. Již v roce 2012 totiž zamířily online patentové snímky modifikovaného Mercedesu SLS

Zdroj: Autocar, Ilustrace: Theo Chin

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 1 příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše