„Diesel na benzin“ Mazdy předvedl svou spotřebu, ukázal záda hybridní konkurenci

Potenciálně revoluční motor je zajímavé technické dílo, největší očekávání s ním spojená se ale týkají spotřeby paliva. Přesně na tu si posvítili kolegové z Polska a srovnali ji s hybridem Hondy Insight.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

„Diesel na benzin“ Mazdy předvedl svou spotřebu, ukázal záda hybridní konkurenci

17.10.2019 | Petr Prokopec

Potenciálně revoluční motor je zajímavé technické dílo, největší očekávání s ním spojená se ale týkají spotřeby paliva. Přesně na tu si posvítili kolegové z Polska a srovnali ji s hybridem Hondy Insight.

Mazda prakticky po celou svou existenci dokazuje, že kráčet lze i proti proudu. Japonská automobilka soustavně přináší na trh revoluční řešení, některá méně úspěšná, jiná více. Do druhého tábora s největší pravděpodobností bude patřit i motor SkyActiv-X, který nejlépe vystihuje označení „diesel na benzin”. Dáno je to tím, že svým chodem i spotřebou připomíná spíše „naftožrouty“. Respektive více než to, během testu polského AutoCentra totiž Mazda 3 dokázala, že dokáže být dokonce úspornější než dieselové motory.

Abychom zbytečně nechodili okolo horké kaše, rovnou zmíníme, že japonský hatchback dosáhl spotřeby 3,7 litru na sto kilometrů, a to při ustálené jízdě rychlostí 90 km/h. To je lepší průměr, než s jakým je spojena třeba Honda Insight, tedy pravověrný hybrid kombinující benzinovou jedna-pětku s elektromotorem. Mazda 3 se pak sice elektrické pomocné ruky rovněž dočkala, nicméně jde pouze o 24voltový mild-hybridní systém rekuperující energii při brzdění a uvolňující ji při akceleraci.

Úspěch Mazdy podtrhují i další naměřené hodnoty, při jízdě rychlostí 140 km/h se totiž průměr posunul na 7 l/100 km. Znovu jde velmi dobrou hodnotu, neboť běžně benzinové motory při takovém tempu „papají“ o litr či dva více, a to bez ohledu na skutečnost, zda jim s životem pomáhá turbo či nikoliv. Japonský hatchback pak s přeplňováním rovněž počítá, Mazda však sáhla po kompresoru, jehož smysl spočívá spíše v zajišťování dostatečného množství vzduchu po palivu nelačnému motoru, nikoli ve zvyšování výkonu.

Je tedy evidentní, že motor SkyActiv-X skutečně plní požadované zadání, tedy docílit co nejnižší spotřeby a emisí, na jedničku. Navíc nikoliv jen v laboratořích, ale také v reálném světě, a to při řadě různých scénářů. Další totiž počítal se spotřebou v prvních třech kilometrech provozu, kdy se vše teprve zahřívá a žíznivost je tak obvykle vyšší. U Mazdy je možné počítat s 6,1 litry, tedy opětovně s velmi nadprůměrnou hodnotou.

Ve výsledku lze tak snad jen litovat faktu, že japonská automobilka u evropské verze motoru vše vsadila hlavně na snižování spotřeby. K dispozici tedy máte 180 koní a 224 Nm, což na mild-hybridní dvoulitrový čtyřválec dopovaný kompresorem rozhodně nejsou závratné hodnoty. Americké provedení by se přitom mělo pochlubit vyšším výkonem, nejspíše u něj ale i vzroste žíznivost. Dorazit má ovšem až příští rok.


„Diesel na benzin“ Mazdy předvedl svou spotřebu, ukázal záda hybridní konkurenci - 1 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X test videoscreen 01„Diesel na benzin“ Mazdy předvedl svou spotřebu, ukázal záda hybridní konkurenci - 2 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X test videoscreen 02„Diesel na benzin“ Mazdy předvedl svou spotřebu, ukázal záda hybridní konkurenci - 3 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X test videoscreen 03„Diesel na benzin“ Mazdy předvedl svou spotřebu, ukázal záda hybridní konkurenci - 4 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X test videoscreen 04„Diesel na benzin“ Mazdy předvedl svou spotřebu, ukázal záda hybridní konkurenci - 5 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X test videoscreen 05„Diesel na benzin“ Mazdy předvedl svou spotřebu, ukázal záda hybridní konkurenci - 6 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X test videoscreen 06
Mazda 3 SkyActiv-X dokáže být úsporná i v reálném světě

Zdroj: AutoCentrum.pl@Youtube

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama