Mazda jako jedna z mála automobilek odmítá vedle downsizingu i CVT

Mazda před 8 léty přišla s vlastním řešením CVT, nyní už ale ví, že touto cestou dále pokračovat nechce. Technik osvětlil, proč se japonská automobilka rozhodla raději zůstat u konzervativního měniče momentu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Mazda jako jedna z mála automobilek odmítá vedle downsizingu i CVT

7.7.2019 | Mirek Mazal

Mazda před 8 léty přišla s vlastním řešením CVT, nyní už ale ví, že touto cestou dále pokračovat nechce. Technik osvětlil, proč se japonská automobilka rozhodla raději zůstat u konzervativního měniče momentu.

Pojmenování převodovky CVT je odvozeno z anglického označení Continuously Variable Transmission, které vystihuje její podstatu. Jde o automat s plynule měnitelným převodovým poměrem, který umí v libovolný moment poslat motor do libovolných otáček s cílem co nejefektivněji přenést jeho výkon na kola.

V teoretické rovině je to perfektní řešení, praktické zkušenosti hovoří i něčem trochu jiném. Jak variátor funguje, jsme detailně probírali dříve, a tak dnes jen zopakujeme základní neduhy jako pramenící z absence reálných převodových stupňů - hluk, pocit odtažitosti a letargické reakce auta na pokyny vydávané plynovým pedálem.

Mezi řidiči převažují ze všech zmíněných důvodů k CVT negativní postoje a převážily nakonec i u Mazdy, která nakonec raději upřednostňuje klasický automat s hydrodynamickým měničem (HDM) a planetovým soukolím. Japonci se snaží ponechat svým automobilům jistý charakter pomocí kombinace vlastností, jako jsou rychlé a jemné řazení převodovky, hladké zrychlení a celková efektivita jízdy. Velmi důležitým faktorem je i propojení řidiče s automobilem.

Ničemu z toho CVT nevyhovuje, požadavky lépe splňuje dobře vyladěný automat s HDM. Šestistupňová hydrodynamika kombinuje lamelové spojky a brzdy, které slibují velmi uhlazené řazení, proto HDM obecně patří mezi nejkomfortnější automaty. Další výhodou je přítomnost skutečných převodových stupňů - CVT je nemá a řidiči si špatně zvykají na odtažitou jízdu v autě bez možnosti výběru zařazené rychlosti. A nebo je má virtuálně, kdy je pocit řidiče lepší, pro změnu se ale ztrácí jedna z jejích hlavních předností.

V případě 2,5litrového turbomotoru Mazdy (zde v CX-5) je nutnost častého řazení eliminována nezvykle vysokým točivým momentem 420 Nm. Slušná porce newtonmetrů je generována mimo jiné chlazením výfukových plynů vracejících se do spalovací komory. Již zmíněná, žádoucí brzká odezva plynu je zajištěna systémem klapek v sání, které ovlivňují stálý přístup vzduchu k roztočenému turbodmychadlu.

Mazda dokázala taktéž zlepšit dříve špatnou efektivitu jízdy s HDM pomocí dostatečného točivého momentu rozloženého v širokém spektru otáček a pomohly změny velikosti hydrodynamického měniče a spojek, které jsou zároveň nastavené na brzké sepnutí snižující citelné vibrace typické pro ostatní automaty.

Japonci se celkově zaměřili na doladění slabých stránek hydrodynamického měniče s planetovým soukolím a silné stránky ústrojí využili tak, aby jinak obecně stále častěji používanému CVT (ze známých důvodů) dala vale. Jason Fenske z Engineering Explained, který přístup Mazdy probral z technického hlediska, přístup automobilky chválí. Správně ale poznamenává že subjektivní přednosti nemusí vyhovovat všem. Jsou lidé, kteří CVT preferují a takovým Japonci brzy nebudou mít co nabídnout...


Mazda jako jedna z mála automobilek odmítá vedle downsizingu i CVT - 1 - Mazda dava prednost HDM pred CVT 01Mazda jako jedna z mála automobilek odmítá vedle downsizingu i CVT - 2 - Mazda dava prednost HDM pred CVT 02Mazda jako jedna z mála automobilek odmítá vedle downsizingu i CVT - 3 - Mazda dava prednost HDM pred CVT 03Mazda jako jedna z mála automobilek odmítá vedle downsizingu i CVT - 4 - Mazda dava prednost HDM pred CVT 04Mazda jako jedna z mála automobilek odmítá vedle downsizingu i CVT - 5 - Mazda dava prednost HDM pred CVT 05Mazda jako jedna z mála automobilek odmítá vedle downsizingu i CVT - 6 - Mazda dava prednost HDM pred CVT 06Mazda jako jedna z mála automobilek odmítá vedle downsizingu i CVT - 7 - Mazda dava prednost HDM pred CVT 07Mazda jako jedna z mála automobilek odmítá vedle downsizingu i CVT - 8 - Mazda dava prednost HDM pred CVT 08
Jason Fenske popsal důvody...

Mazda jako jedna z mála automobilek odmítá vedle downsizingu i CVT - 9 - proc je cvt cool video ee ilu 01Mazda jako jedna z mála automobilek odmítá vedle downsizingu i CVT - 10 - proc je cvt cool video ee ilu 02Mazda jako jedna z mála automobilek odmítá vedle downsizingu i CVT - 11 - proc je cvt cool video ee ilu 03Mazda jako jedna z mála automobilek odmítá vedle downsizingu i CVT - 12 - proc je cvt cool video ee ilu 04Mazda jako jedna z mála automobilek odmítá vedle downsizingu i CVT - 13 - proc je cvt cool video ee ilu 05
...proč se Mazda raději drží automatům s HDM převodovkám typu CVT se snaží vyhýbat

Zdroj: Engineering Explained@Youtube

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše