Jaguar XE SVR V8 nabídne 550 koní, chce ale také jezdit jen za 3,8 litru

(+ video) Britský sedan staví na hliníku. Vyrobeny z něj budou i čtyřválce nabízející prý kultivovanost šestiválce při nižší hmotnosti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Jaguar XE SVR V8 nabídne 550 koní, chce ale také jezdit jen za 3,8 litru

29.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Jaguar XE SVR V8 nabídne 550 koní, chce ale také jezdit jen za 3,8 litru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Britský sedan staví na hliníku. Vyrobeny z něj budou i čtyřválce nabízející prý kultivovanost šestiválce při nižší hmotnosti.

O chystaném malém sedanu Jaguaru hovoříme již bezmála dva roky. Letos v březnu nám britská automobilka dokonce prozradila název a rozjela větší než malé zásobování tiskovými zprávami. Ta poslední se týkala podvozku, zvláště pak zadní nápravy. Dnes se pro změnu můžeme podívat na tu přední, kterou budou tvořit dvojité lichoběžníky vyrobené z litého nebo kovaného hliníku. Tento materiál je přitom pro novinku zásadní, neboť tvoří 75 procent z veškeré struktury.

Jaguar navíc dodal, že vyvinul novou vysokopevnostní slitinu zvanou RC 5754, která do značné míry používá recyklovaný hliník. Britové sice aktuálně nezmiňují, o jaké procento jde, v roce 2020 by ale veškeré modely značky měly být tvořeny ze tří čtvrtin právě z recyklovaných komponentů. Tím by měla být zaručena nejen konkurenceschopná cena, ale také ohleduplnost k přírodě.

Nejvíce ovšem Jaguar lpí na nízké hmotnosti, která by spotřebu nejslabší naftové verze měla srazit na 3,8 litru na 100 kilometrů a emise CO2 tedy pod 100 g/km. Souběžně s tím však automobilka pase také po vysoké torzní tuhosti, která napomůže zlepšení jízdních zážitků. Proto ostatně hlavní technický specialista Mark White dodává, že XE bude „ve svém segmentu skutečným vozem pro řidiče“.

K tomu napomůže rovněž poslední generace elektrického posilovače, která má vašim rukám přinést více citu i variability. V nízkých rychlostech totiž odpor nebude tak enormní, aby nebylo náročné parkování. Mimo to pak můžeme ještě počítat se systémem ASPC (All Surface Progress Control), který po stisku tlačítka přebere kontrolu nad vozem a zaručí maximum trakce.

V rámci motorů, které váží 150 kilogramů a prozatím počítají s dvoulitrovým objemem a čtyřmi válci, lze pak očekávat vyvažovací hřídele, jež napomohou kultivovanosti. V kombinaci s dvojitým přeplňováním (u základních modelů bude jen jedno dmychadlo) pak dokonce máme dostat výkon šestiválce, hmotnost pohonné jednotky ale bude o osmdesát kilo nižší.

Jen kilogramy ale Jaguar nežije, mimo to lpí také na výdrži. Takový rozvodový řetěz by tak měl vydržet po celou dobu životnosti agregátu. Vačková hřídel nového motoru pak oproti 2,2litrovému dieselu počítá s třením nižším o 17 procent, ze stejného důvodu pak zmíněné vyvažovací hřídele používají kuličková ložiska.

Tím dnešní příval informací končí, dodat tak již můžeme pouze tolik, že s ohledem na půllitrový objem válců Jaguar zvažuje také produkci 1,5litrového tříválce a třílitrového šestiválce. To je ale hudba budoucnosti, dříve máme očekávat vrchol řady. Tedy model XE SVR V8, který pod kapotou bude hostit pětilitrový osmiválec produkující 550 koní.


Jaguar XE SVR V8 nabídne 550 koní, chce ale také jezdit jen za 3,8 litru - 1 - Jaguar XE prvni oficialni foto 01Jaguar XE SVR V8 nabídne 550 koní, chce ale také jezdit jen za 3,8 litru - 2 - Jaguar XE prvni oficialni foto 02Jaguar XE SVR V8 nabídne 550 koní, chce ale také jezdit jen za 3,8 litru - 3 - Jaguar XE prvni oficialni foto 03Jaguar XE SVR V8 nabídne 550 koní, chce ale také jezdit jen za 3,8 litru - 4 - Jaguar XE prvni oficialni foto 04
Jaguar XE SVR V8 nabídne 550 koní, chce ale také jezdit jen za 3,8 litru - 5 - Jaguar XE prvni oficialni foto 05Jaguar XE SVR V8 nabídne 550 koní, chce ale také jezdit jen za 3,8 litru - 6 - Jaguar XE prvni oficialni foto 06Jaguar XE SVR V8 nabídne 550 koní, chce ale také jezdit jen za 3,8 litru - 7 - Jaguar XE podvozek ilustrace
Jaguar XE staví na recyklovaném hliníku. Ten přispěje k nízké hmotnosti, se kterou bude u verze SVR V8 kombinován výkon 550 koní

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.