Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kia možná postaví Track'ster a sportovní Soul, jistotou je ale jen elektromobil
30.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zvláštním způsobem Kia hovoří o budoucnosti svých malých SUV. Na ostré deriváty prý nejsou výrobní kapacity, na nikým nežádaný elektromobil ano.
Kia Soul nepatří v Evropě mezi modely, které by zrovna zazářily. Možná i proto korejská automobilka delší dobu váhala, než pro Starý kontinent potvrdila její druhou generaci, však s prodejem té první třeba u nás už dříve skončila úplně. Novinka se nakonec v evropské specifikaci představí už za necelé dva týdny na autosalonu ve Frankfurtu, v Americe však už došlo k jejímu uvedení do prodeje. A nic jiného než úspěch se neočekává, předchůdce se totiž za oceánem stal překvapivým hitem. Továrna v jihokorejském Gwangju tak z nějakých téměř 90 procent zásobovala jen Spojené státy, kde se za poslední dva roky prodalo skoro čtvrt milionu exemplářů.
Tento počet sice možná na první pohled nevypadá jako nějaký extrém, v širších souvislostech je však úspěch Kie Soul opravdu patrný. Pokud totiž sečteme celkové americké prodeje korejské značky za poslední dva roky, pak jen o pár tisícovek překročíme milion. Což znamená, že „Duše“ byla každým čtvrtým vozem, který automobilka ve Spojených státech prodala. Přičteme-li k tomu ještě Kanadu (v letech 2011 a 2012 prodáno celkem 143 tisíc vozů, z toho 19 tisíc kusů Soulu), pak je tento model na severoamerickém trhu tím vůbec nejúspěšnějším.
V loňském roce však Soul narazil na strop. Zmíněná továrna totiž jede na doraz a větší poptávku nezvládá uspokojit. Michael Sprague, viceprezident značky pro marketing a komunikaci, přitom prohlásil, že nebýt tohoto problému, prodalo by se modelu Soul ještě více. Pokud se tedy druhé generaci daný úspěch podaří zopakovat, nezbude automobilce zřejmě nic jiného, než rozšířit továrnu buď korejskou nebo americkou (ve West Pointu, kde se již vyrábí Optima a Sorento). Zvláště, když se chystají také speciální verze.
Paradoxem za této situace je, že schválenou novinkou, která by se mohla představit už na autosalonu v Los Angeles, je Soul EV, tedy prakticky zbytečná elektrická verze, po níž touží leda pár kalifornských „extrémistů”. První produkční elektromobil korejské značky sice momentálně halí rouška tajemství, pár informací ale již víme. Minimálně po cenové stránce nevypadá jeho budoucnost špatně, i když je zatím otázkou, jak by automobilka tak nízké ceny (na elektromobil) dosáhla. V Evropě by totiž elektrický Soul měl vycházet na nějakých 22 000 Eur (cca 570 tisíc korun), což je o poznání méně než kolik dáte za konkurenční modely. Nabídnout přitom má 200kilometrový dojezd, zrychlení z klidu na stovku pod 12 sekund a nejvyšší rychlost 140 km/h.
Zvláštní přitom je, že nastalý stav naopak má být překážkou příchodu ostřejších provedení v podobě Soulu GT či produkční verze konceptu Track'ster. Jakkoliv totiž jejich motorový prostor - nabízející 204 nebo 250 koní - působí zajímavě, doprovázet by jej prý musela vysoká cena. Ředitel produktového plánování Orth Hedrick si ovšem není jist, zda by toto zdražení bylo zákazníky akceptováno, navíc v takové míře, aby se zaplatila třeba jedna směna pracovníků navíc. Zato elektrický model, který vždy bude dražší než výkonnější provedení, potíží není...
Sprague sice dodává, že šance na výrobu obou vozů tu jsou, moc jistoty ale z jeho projevu vyčíst nelze. Dá se tedy předpokládat, že Soul Turbo i Track'ster jsou na tom obdobně jako ostrá verze Range Roveru Evoque. I ta totiž musí počkat, než opadne zájem kupujících o standardní model. Jelikož navíc Britové zjistili, že speciální verze tohoto modelu opepřené opravdu zběsilou cenovkou nejsou příliš prodejné, bylo dlouhou dobu sporné, zda Evoque RS vůbec vznikne. To u Korejců platí dvojnásob, přesto jsme si jisti, že elektrický Soul má už kvůli omezené využitelnosti mnohem menší naděje než případná verze GT či jinak pojmenovaný odvozený „sporťáček”...
Kia Track'ster se sice dočkala příznivých ohlasů, do výroby ale zřejmě nakonec nezamíří. Brání jí v tom jak pravděpodobná vyšší cena, tak především vytíženost automobilky standardním modelem Soul
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nejnovější články
- Značce nabízející jen elektrifikovaná auta shořelo dealerství, za poslední roky jich lehlo popelem už 10
před 3 hodinami - Rusové řekli víc k novému vrcholnému Moskviči. Auto větší než Kodiaq může být při ceně základu od 314 tisíc konečně hit
před 4 hodinami - Světu už 5 let chybí největší automobilový manažer všech dob, druhý takový se těžko někdy narodí
včera - Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
včera - Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva