Reklama

Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem

Posun 911 směrem spíše k cestovnímu a luxusnímu autu je v posledních letech nesporný, přesto překvapí, kam Němci v některých ohledech zašli. V podstatě zbytečné elektrické kliky jsou dokonalým příkladem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem

19.1.2019 | Petr Prokopec

Posun 911 směrem spíše k cestovnímu a luxusnímu autu je v posledních letech nesporný, přesto překvapí, kam Němci v některých ohledech zašli. V podstatě zbytečné elektrické kliky jsou dokonalým příkladem.

Nové Porsche 911 na první pohled vypadá velmi podobně stejně jako sedm generací, které tu byly před ním. Ne nadarmo se proto o designérech ze Zuffenhausenu říká, že jsou nejlínější na světě, tentokráte ale možná složili ruce v klín záměrně. Mohou totiž pomáhat maskovat skutečnost, že německá ikona se začíná stále více vzdalovat od svých kořenů. Během příštích let bychom jí tak již neměli vnímat jako etalon sportovních vozů, něčeho takového dosáhnou maximálně deriváty jako GT3 či GT2. Základní Carrera však chce být hlavně luxusní a komfortní gran turismo.

Tento názor v nás začal klíčit vlastně již během prosincového debutu, kdy ze Zuffenhausenu dorazilo několik tiskových zpráv. Jedna z nich sice hlásala, že nové Porsche 911 je výkonnější a rychlejší než předchůdce, valná většina informací se soustředila na zcela jiné oblasti. Spíše než na motorový prostor se značka zaměřila na bezpečnost, jež byla umocněna integrací mokrého jízdního režimu či nočního vidění. Narostl pak i komfort, neboť tu máme nový koncept sedadel, stejně jako konektivita, a to díky řadě mobilních aplikací.

Pokud vám už jen toto nestačí jako potvrzení, že Porsche skutečně míří jinam, zčásti i proto, že zasáhnout chce více zákazníků, kteří navíc rovněž již smýšlí jinak než původní klientela, přidat můžeme i další fakta. Momentálně není možné objednat generaci 992 s manuální převodovkou, jak Carrera S, tak i Carrera 4S mají k dispozici pouze osmistupňový automat. Pokud je auto zároveň vybaveno příplatkovým paketem Sport Chrono, stovku s ním mohou zvládnout již za 3,5, respektive 3,4 sekundy.

Jak je tedy patrné, nové Porsche 911 skutečně je rychlejší než předchůdce, díky 450 koním pod kapotou je pak rovněž i výkonnější. Nicméně obojího bylo vlastně dosaženo jen proto, že ani Porsche nemůže zůstávat stranou výkonnostní války. Prim při vývoji však byl zaměřen na komfort a luxus, což dokládá i další skutečnost, na kterou nyní upozornil Chris Harris z Top Gearu. Ten mohl generaci 992 otestovat a stejně jako my se podivoval jejímu velmi kontroverznímu prvku - elektricky ovládaným klikám dveří.

Na jednu stranu bychom něco takového ani nemuseli rozpitvávat, v dnešní době podobnou finesou disponuje slušná řádka řada vozů. Jenže snad vždy jde o kliky zapuštěné do dveří, které bez elektrického vysouvání nejsou schopny funkce. Můžeme se ptát, k čemu taková věc je, pro mnohé ale jistě nebude problém přijmout, že to vůz činí vizuálně atraktivnější a pomáhá to i aerodynamice.

Nová 911 ale není ten případ, její kliky nejsou zcela zapuštěné a použít je lze i bez oné elektrické funkce. Navíc jde přece o 911, tedy vůz, v jehož případě značka častokrát uvnitř upustila od běžných plastových madel, neboť byly příliš těžké, a nahradila je pouze krátkým látkovým pruhem. Vůz, který v některých verzích nemá ani plastový znak výrobce na přední kapotě, protože nálepka je o pár gramů lehčí. Nyní však do dveří integrovala systém, který je v podstatě zbytečný, je to rozmařilý komfortní prvek. A navíc nepřidává gramy, ale spíše dekagramy. Ke všemu máme pocit, že na místě není ani tak proto, že by tím automobilka chtěla usnadnit nastupování, ale spíše toužila přijít s nějakou tou hračičkou.

I díky tomu se člověk musí ptát, co nás čeká v budoucnu. Odpověď se vám pak bude či nebude líbit v návaznosti na to, co vlastně od vozu jako Porsche 911 očekáváte. Harris otevřeně říká, že je třeba se již přenést přes implementaci elektrického posilovače řízení, doba hydraulického je nenávratně pryč. Přeplňovaný agregát mu pak v mnoha ohledech připomíná ten atmosférický a samotná kabina je příjemným krokem vpřed. Řízení auta jako takové pak dále nepostrádá sportovní esprit, je to prý dále hravý a zábavný stroj.

Nové Porsche 911 tedy jistě není špatné auto, tím spíše ne kvůli oněm klikám dveří. Je to ale nejlepší symbol postupují proměny vozu směrem k luxusnímu zboží, která byla jasně patrná už při příchodu minulé generace 991. S ohledem na měnící se chutě zákazníků podobných aut bylo něco podobného pravděpodobně nevyhnutelné, přesto nemůžeme říci, že bychom z toho měli radost. Už kvůli tomu, že to ve výsledku znamená další posun trhu s auty směrem k menší rozmanitosti...


Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem - 1 - Porsche 911 992 test Top Gear Chris Harris 01Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem - 2 - Porsche 911 992 test Top Gear Chris Harris 02Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem - 3 - Porsche 911 992 test Top Gear Chris Harris 03Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem - 4 - Porsche 911 992 test Top Gear Chris Harris 04Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem - 5 - Porsche 911 992 test Top Gear Chris Harris 05Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem - 6 - Porsche 911 992 test Top Gear Chris Harris 06
Nová 911 se designově drží zaběhlých pořádků, v útrobách ale skrývá pár nečekaných řešení

Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem - 7 - Porsche 911 992 test Top Gear Chris Harris 07Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem - 8 - Porsche 911 992 test Top Gear Chris Harris 08Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem - 9 - Porsche 911 992 test Top Gear Chris Harris 09Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem - 10 - Porsche 911 992 test Top Gear Chris Harris 10
Fungování klik, které nejsou zapuštěny do dveří a jejich elektrický systém v podstatě jen lehce zvyšuje komfort používání auta, je je jedním z nich

Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem - 11 - Porsche 911 992 test Top Gear Chris Harris 11Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem - 12 - Porsche 911 992 test Top Gear Chris Harris 12Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem - 13 - Porsche 911 992 test Top Gear Chris Harris 13Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem - 14 - Porsche 911 992 test Top Gear Chris Harris 14Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem - 15 - Porsche 911 992 test Top Gear Chris Harris 15Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem - 16 - Porsche 911 992 test Top Gear Chris Harris 16Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem - 17 - Porsche 911 992 test Top Gear Chris Harris 17Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem - 18 - Porsche 911 992 test Top Gear Chris Harris 18Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem - 19 - Porsche 911 992 test Top Gear Chris Harris 19
Na schopnosti auta okouzlit interiérem a jízdním projevem to ale nic nemění

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama