Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kolabující Nissan má plán, jak se zachránit, věří mu ale zřejmě jen sám
27.11.2019 | Petr Miler
Japonská automobilka se topí v problémech a musí udělat něco razantního, aby se nedostala do obtížně řešitelné situace. Za 5 minut 12 sází na velmi neobvyklého koně.
Letošní situace Nissanu více než co jiného připomíná, jak významnou roli může hrát i v takto velké společnosti jediný člověk. Sama firma se loni přičinila o zatčení svého spasitele a dlouholetého šéfa a od té doby to s ní jde spíše od pěti k nule než od deseti k pěti. Stačil první letošní půlrok, aby přišla o veškeré zisky a situace v tom druhém zjevně není lepší, jinak by nekoukala, co kde prodat.
Tristní stav tradičního japonského výrobce je o to smutnější, že donedávna nikdo nezačal systematicky pracovat na tom, aby něco změnil. Místo Carlose Ghosna má Nissan ve vedení už druhou alternativu a zatím jsme neslyšeli o jakýchkoli konkrétních plánech pro další léta. To se na autosalonu v Los Angeles změnilo, záměry současného vedení ale více než co jiného vyvolávají údiv.
Týkají se primárně Spojených států amerických, to je ale nečiní o nic méně zajímavými. USA jsou pro automobilku nejdůležitějším trhem (v posledních letech tam prodává okolo 1,4 milionu aut ročně, v Evropě pro srovnání okolo 500 tisíc), takže není přehnané říci, že s tamním úspěchem či neúspěchem Nissan stojí a padá. A nyní se rozhodl, že na tomto trhu, kde už polovina zákazníků nekupuje nic jiného než SUV, ukáže konkurenci záda... záplavou nových sedanů.
Pochopitelně nikdo neříká, že to je hloupé, špatné nebo nemožné, cokoli podobného. Je to ale zatraceně odvážné. Nissan je sice jednou z těch automobilek, jehož firemní kasu živí hlavně prodej SUV, stejně tak ale patří mezi ty, které jsou přesvědčeny o blížícím se konci jejich popularity. A tak chce oslovit klientelu jiného typu aut, která podle japonské značky budou žít dál.
Přesně to potvrdil zástupci Nissanu i v L.A., když po vzoru Marka Twaina řekli, že zprávy o smrti sedanů jsou značně přehnané. Ve městě andělů tak vytáhli zbrusu novou generaci modelu Sentra, který si jen loni v USA našel přes 213 tisíc zákazníků. A nejde tu pouze o Sentru, Nissan jejím prostřednictví startuje jakousi sedanovou ofenzívu, nebo jak jeho přístup nazvat.
„Trh se sedany je pořád silný,” říká David Kershaw, viceprezident automobilky mající na starosti prodej a lokální záležitosti v USA. „Myslíme si, že tento segment skýtá příležitost,” dodává s tím, že většina z plánovaných novinek Nissanu pro USA pro následující rok jsou nové nebo přepracované sedany. Japonská automobilka věří, že mladí lidé už o SUV stát nebudou a své novinky chce posouvat právě jejich směrem. U nových modelů tedy máme očekávat věci jako semi-autonomní řízení nebo propracovanější palubní systémy se stále většími displeji.
A ještě je tu jedna věc, kvalitnější interiéry, čehož má být nová Sentra prvním projevem. „Když jsme vyvíjeli interiér, zaměřovali jsme se na téměř luxusní konkurenty. Řekli jsme si: Pojďme proti Audi a Infiniti!” dodává Rob Warren, šéf marketingu značky. Novou Sentru si můžete prohlédnout níže a vypadá opravdu dobře, budou ale lidé skutečně opět stát o sedany? Alespoň v USA?
Odpověď na tuto otázku v nyní nikdo nezná a nemůže ji znát ani Nissan. Faktem je zatím jen to, že zájem o ně v posledních letech citelně klesá. Trefuje se tedy japonská značka do momentu, kdy se trh začne opět obracet ke klasickým karosářským stylům čelem? Je to možné, ale zdaleka to není jisté. Plán Nissanu v jeho situaci je tedy velmi troufalý a byť mu je třeba zatleskat za odvahu, je to skutečně sázka na nejistou kartu - pokud nevyjde, může se automobilka propadnout do hlubokých ztrát, ze kterých se už sama nemusí nikdy dostat.
Nová Sentra je pro Nissan začátkem nové éry, éry revitalizace zájmu o sedany v USA. Pokud vyjde, klobouk dolů, pokud ne, bude už možná jen čas na sbohem a šáteček
Zdroje: Auto News, Nissan
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 2 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 3 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva