Reklama

VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne

Německé automobilky jsou už vyhlášené tím, že když něco udělá jedna, musí to samé udělat i ostatní, zvláště když je to úspěšné. Případ současných Maybachů je přesně tím, Audi nabídne prakticky totéž.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne

25.9.2018 | Petr Prokopec

Německé automobilky jsou už vyhlášené tím, že když něco udělá jedna, musí to samé udělat i ostatní, zvláště když je to úspěšné. Případ současných Maybachů je přesně tím, Audi nabídne prakticky totéž.

V roce 1896 do tehdy se rychle rozvíjející firmy Karla Benze nastoupil talentovaný technik August Horch. Ten chtěl původně být kovářem, nakonec mu ale svět čtyř kol učaroval daleko více. Dokonce natolik, že třícípou hvězdu o pouhá tři léta později opustil a v listopadu 1899 zformoval společnost nesoucí jeho jméno, jež se měla soustředit právě na výrobu aut. První se objevilo již o pouhé dva roky později.

Horch samozřejmě nezaložil ruce v klín, nýbrž ve své práci pokračoval. V roce 1909 jej ovšem správní rada po rozepři s finančním šéfem donutila, aby společnost, kterou založil a jež nesla jeho jméno, opustil. Horch následně založil konkurenční firmu, kvůli patentu však již nemohl znovu nemohl použít své příjmení. Proto nakonec v roce 1910 vznikla automobilka Audi Automobilwerke GmbH.

Sám Horch firmu po pouhých deseti letech znovu - tentokrát dobrovolně - opustil. Automobilka jako taková fungovala samostatně do 29. června 1932, kdy došlo k jejímu sloučení se značkami DKW, Horch a Wanderer. Vznikla tak společnost Auto Union, která se proslavila zejména závodními „stříbrnými šípy“, za jejichž vznikem stál mimo jiné i Ferdinand Porsche. Spojení čtyř firem pak bylo reprezentováno čtyřmi kruhy.

Svět ovšem v té době již stál na prahu druhé světové války, během které Auto Union sloužilo hlavně potřebám německé armády. Továrny kvůli tomu byly několikrát vybombardovány. A problémy vlastně neskončily ani s příchodem míru, neboť ústředí značky ve Zwickau bylo v obležení Rudé armády. Němci tedy neměli jinou možnost než vybudovat nové zázemí, které se nacházelo na „Západě“, konkrétně v Ingolstadtu.

I přes nový zrod však Auto Union nemělo na růžích ustláno, v roce 1959 nad značkou získal kompletní nadvládu Daimler. Ten se však o pár let později začal obávat, že firma zaměřená na dvoutaktní motory nebude mít proti stále populárnějším čtyřtaktům bez masivní investice šanci na přežití. Došlo tedy na masivní rozprodej akcií, z nichž většinu získal Volkswagen, který v roce 1964 získal továrnu i logo.

Již v září 1965 firma vyrukovala s prvním novým modelem, který nazvala Audi. Ten však stále spadal pod značku Auto Union. Nicméně jelikož „audin“ se začalo v portfoliu objevovat více, Němci nakonec v roce 1965 po sloučení s NSU společnost přejmenovali na Audi NSU Auto Union AG, a poté, co napříč všemi vrstvami zdomácněla první část označení, došlo v roce 1985 k přechodu na název Audi AG.

Proč vám ale historii čtyř kruhů vůbec vyprávíme? Jednoduše proto, že koncern VW se rozhodl vrátit se s Audi k jeho kořenům a oživit označení Horch. Vzkříšeno bude pro vrcholná provedení limuzín Audi, konkrétně by mělo jít o přímou odpověď Ingolstadtu na momentálně velmi úspěšný Mercedes-Maybach, protože Němci nikdy nemohou nechat jiné Němce dělat samostatně.

S novým označením bude podobně jako u Mercedesu spojena hlavně vyšší výbava, specifická litá kola a loga či dvanáctiválec pod kapotou, byť za jeho příchod dnes nikdo ruku do ohně nedá. Horch se totiž má vrátit až za nějaké dva tři roky, kdy dojde k faceliftu základního Audi A8. A jelikož automobilka říká, že nový dvanáctiválec již nevyvine, není jisté, jak dlouho ten současný ponechá ve službě.

I proto nejspíše Němci dodávají, že „verze Horch si klidně může vystačit také s osmiválcem“. Tím by ale nebyla zrovna přímou konkurencí pro Maybach, který přeci jen zůstane o kus dále, neboť se ve špičkových specifikacích pyšní delším rozvorem. Pod jeho kapotou pak bude dvanáctiválec pokračovat ještě hezkých pár let, zvláště proto, že bohatá klientela si vlastně nedovede v motorovém prostoru nic jiného představit.

Tato skutečnost je vlastně docela paradoxní, neboť původně to byl Horch, který byl s motory technologicky na výši. Jeho první vůz značky v roce 1901 sice dával k dobru jen 4,6 koně, o rok později byl již výkon více než čtyřnásobný (20 k). Takovému čtyřválci přitom ani Mercedes, ani Benz (tehdy šlo ještě o dvě separované značky) nesahal ani po kotníky.

Není to jediná zajímavost, jež tyto dvě konkurenční firmy v souvislosti se vzkříšením značky Horch pojí. Další se v tom, že ačkoliv Volkswagen odkoupil od Daimleru prakticky vše, co se týkalo „zárodku“ Audi, práva na označení Horch zůstala Mercedesu. Ten je nakonec až v půli 80. let vyměnil za to, že se Audi pro změnu vzdají nároku na označení „stříbrné šípy“.

Označení Horch bude do budoucna spojeno jen s vrcholnou řadou Audi A8, na další modely se nerozšíří. Stejně tak nemá být Horch novou separátní divizí, v tomto ohledu se u čtyř kruhů poučili z nezdaru třícípé hvězdy, která vyrukovala se zcela nezávislým Maybachem. Šlo však o propadák, na rozdíl od současné „über-S-klasse“.

VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 1 - Audi-Horch historicke foto 01VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 2 - Audi-Horch historicke foto 02VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 3 - Audi-Horch historicke foto 03VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 4 - Audi-Horch historicke foto 04VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 5 - Audi-Horch historicke foto 05VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 6 - Audi-Horch historicke foto 06VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 7 - Audi-Horch historicke foto 07VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 8 - Audi-Horch historicke foto 08VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 9 - Audi-Horch historicke foto 09VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 10 - Audi-Horch historicke foto 10VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 11 - Audi-Horch historicke foto 11VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 12 - Audi-Horch historicke foto 12VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 13 - Audi-Horch historicke foto 13VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 14 - Audi-Horch historicke foto 14VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 15 - Audi-Horch historicke foto 15VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 16 - Audi-Horch historicke foto 16VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 17 - Audi-Horch historicke foto 17VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 18 - Audi-Horch historicke foto 18VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 19 - Audi-Horch historicke foto 19VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 20 - Audi-Horch historicke foto 20VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 21 - Audi-Horch historicke foto 21VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 22 - Audi-Horch historicke foto 22VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 23 - Audi-Horch historicke foto 23VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 24 - Audi-Horch historicke foto 24VW vzkřísí zapomenutou luxusní značku. Aby Mercedes neměl něco, co on ne - 25 - Audi-Horch historicke foto 25
Automobily značky Horch byly původně technologicky nad Daimlerem. A Audi nyní toto označení použije pro vozy, které mají konkurovat Maybachu, tedy tomu nejlepšímu, co Daimler nabízí nyní

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše