Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19

Vysouvací křídlo? Klapky nárazníku? Nuda. Studie IAA v 80 km/h vystrčí křídélka a výrazně změní tvar zádě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19

14.9.2015 | Mirek Brokeš | 2 příspěvky

Vysouvací křídlo? Klapky nárazníku? Nuda. Studie IAA v 80 km/h vystrčí křídélka a výrazně změní tvar zádě.

Při prohlížení fotografií tohoto futuristického předobrazu třetí generace CLS odhaleného v předvečer frankfurtského autosalonu se nemohu ubránit pocit déjà vu. Tohle už jsem někde viděl, jen určitě ne naživo. Bylo to v nějakém sci-fi filmu a to auto se v něm v jisté, podle paměti docela vysoké rychlosti rozpláclo a natáhlo celé. Vlastně ne, nenatáhlo, celé se přetransformovalo a začalo jezdit po stropě tunelu. A také to byl Mercedes.

Že by se nyní ve Stuttgartu někdo na tento film hemžící se mimozemšťany a černě oděnými pány s černými brýlemi a blýskajícími ukazovátky někdo rozpomněl? Ne, toto není filmová rekvizita ani zhmotněný experiment z počítačové hry. Tento koncept je stylisticko-technickým cvičením ukazujícím trendy pro údajně nepříliš vzdálenou budoucnost.

Vývoj v rámci pohonných systémů se v poslední době poněkud zadrhává a nepřináší tak vysoké úspory ve spotřebě, aby bylo možno naplnit plány ambiciózních plánovačů z Bruselu. Ani na poli úspory hmotnosti neexistuje až tak velký manévrovací prostor, zákazníci nechtějí auta, kde uslyší náraz každého kamínku do podběhu a závan větříku. Pozornost se tak obrací k aerodynamice. A právě ta je středobodem nového konceptu od Mercedesu.

V základní, neboli designové formě nejde o nic, co bych už v té či oné podobě už dříve neviděli. Kouzlo nastává po překročení 80 km/h, kdy se žaluzie v čelní masce posunou o 60 mm vzad, vystrčí klapky před předními podběhy, uzavřou otvory na discích kol a hlavně se o 390 mm prodlouží záď. To vše kvůli lepšímu proudění pod a kolem auta, zamezení turbulencí kolem podběhů a zmenšení oblasti nízkého tlaku za zádí. Tentokráte ale nejde o zvýšení přítlaku k silnici, hlavním cílem bylo snížení koeficientu cx, který v této prodloužené podobě dosahuje hodnoty 0,19. Pro zasvěcenější dodávám, že plocha čelního průřezu je 2,16 m2.

To by mělo v kombinaci s hybridním pohonem z C350 Hybrid o celkovém výkonu 205 kW (279 k) umožnit spotřebu těžko uvěřitelných 1,2 l/100 km. Do ní ale asi bude započítán teoretický elektrický dojezd 66 km, po jejímž odečtení vychází realističtějších cca 3,6 l/100 km. I to je ale s ohledem na velikost auta, které svými rozměry výrazně přesahuje dnešní CLS, výborné číslo. Jen jestli to také bude platit i při 250 km/h, což je teoretická maximální rychlost konceptu.

Až doposud se Concept IAA jeví minimálně zajímavě a pro běžné silnice opravdu použitelně. Při pohledu do interiéru ale lehce mrazí v zádech. Ve velké míře jsou zde použity dotykové panely a tlačítka, což je řešení, které se v praxi prozatím spíše neosvědčuje.

Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2015, máme pro vás i galerii živých fotek přímo z dějiště IAA.


Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 1 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 01Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 2 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 02Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 3 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 03Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 4 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 04Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 5 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 05Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 6 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 06Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 7 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 07Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 8 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 08Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 9 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 09Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 10 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 10Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 11 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 11Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 12 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 12Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 13 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 13Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 14 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 14Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 15 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 15Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 16 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 16
Mercedes Concept IAA možná není krásný, technicky je to ale výjimečný stroj

Mirek Brokeš

Diskuze 2 příspěvky

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama