Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra

23.11.2016 | Petr Prokopec | 9 příspěvků

Podvody s TDI budou mít podle šéfa VW za následek, že se firma v dalších letech „drasticky změní”. K lepšímu? O tom se dá s úspěchem pochybovat.

Dnes si již můžeme na rovinu říci, že příčina kauzy Dieselgate byla největší chybou, jakou Volkswagen za celou svou existenci udělal. Ačkoliv německá automobilka prodává stále více nových aut a navíc i navyšuje zisk, současně musí opravdu výrazně utahovat opasek. Finální účet za podvody s motory TDI EA 189 bude enormní. Ořezány jsou veškeré projekty, jež přímo nepřináší zisk, tedy i angažmá ve WRC a WEC.

Volkswagen hodlá rovněž nemalou měrou investovat do elektromobility, což je ve své podstatě jen vynucený pokus „splatit dluh společnosti”. S ohledem na aktuální ceny a energetickou hustotu akumulátorů též nedává ekonomický smysl, proto se také automobilka dříve tímto směrem tak vehementně nevydávala. Nyní jej zakomponovala do své strategie nazvané Transform 2025+. Ta zahrnuje nemalé změny ve výrobním programu i celé firemní hierarchii. Šéf značky Herbert Diess proto říká, že „během příštích pár let se Volkswagen drasticky změní“.

„Naše cíle jsou nemalé a naše strategie velmi ambiciozní. Chceme profitovat ze změn a s nemalým odhodláním hodláme z Volkswagenu udělat lídra v novém automobilovém odvětví,“ uvádí dále Diess s tím, že „jen pár věcí zůstane zachováno tak, jak jsou nyní. Ve finále je totiž nová strategie skutečně zásadním transformačním programem.“ Stejně jako kdysi komunisté, i „lidový vůz“ počítá s pětiletkami.

První fáze počítá s obdobím do roku 2020 a restrukturalizací celé organizace. Ve druhé, kterou ukončí rok 2025, chce VW stanout v čele rozvoje elektromobility. Zároveň také hodlá upevnit svou pozici vrcholného a především ziskového mainstreamového výrobce aut. Důraz je přitom kladen na onu mainstreamovost, tedy snahu prodávat auta typu Golf 1,6 TDI. To je na jednu stranu rozumné, na tu druhou si můžeme říci, že s takovým cílem Volkswagen těžko nabídne také výjimečné modely, kterých na trh vrhl v posledních dekádách dost a dost. A ve finále tu máme fázi č. 3, která je spojena s koncem příští dekády a v níž Volkswagen má hrát zásadní roli s transformací celého odvětví.

„Od roku 2020 zahájíme naší elektrickou ofenzivu. Jako mainstreamový výrobce chceme hrát klíčovou roli v průlomu elektromobilů. Necílíme na okrajové segmenty, ale na srdce celého automobilového trhu. Do roku 2025 chceme prodávat milion elektrických aut ročně a chceme být světovým lídrem v elektromobilitě. Naše budoucí elektrické vozy budou novou poznávací značkou Volkswagenu.“

K tomu se automobilka hodlá zaměřit také na konektivitu a služby s ní spojené. Volkswagen předpokládá, že by do roku 2025 mohl mít ve svých sítích spojených se zcela novou globální digitální platformou na 80 milionů aktivních uživatelů. Ti by nákupem či provozováním aplikací měli generovat příjmy okolo jedné miliardy Eur (cca 27 miliard korun) ročně.

Dále značka doufá v růst ve Spojených státech, a to navzdory zmiňované kauze. Tomu mají napomoci hlavně velká SUV a sedany, poptávka po nich má dle Diesse v příštích letech růst. Zároveň Volkswagen i do Ameriky vstoupí se svými elektromobily, od roku 2021 tam zahájí výrobu aut postavených na platformě MEB určené právě jim.

Diesely - kdysi tvořící čtvrtinu prodejů - se na americký trh už nevrátí. Ještě v září Diess naznačoval, že automobilka k tak drastickému kroku není zrovna svolná. Jelikož je však jasné, že limity budou stále přísnější, investice spojené s redukcí emisí tak již nebudou mít své ospravedlnění. Dané finance Volkswagen místo toho utratí za již tolikrát zmiňovaný rozvoj elektromobility.

Neznamená to ovšem, že by došlo k úplnému odchodu dieselových aut koncernu ze Států. Šéf amerického zastoupení Audi Scott Keogh totiž v návaznosti na oznámení nové strategie uvedl, že značka se čtyřmi kruhy se zachováním alespoň jednoho naftožrouta počítá. Velmi pravděpodobně jím bude SUV Q7, u nějž lze dodatečné náklady kompenzovat vyšší cenou.

Závěrem můžeme jen zmínit, že s rozvojem elektromobility a expanzí crossoverů a SUV počítá Volkswagen také v Číně. Na indickém, jihoamerickém a ruském trhu se pro změnu očekává představení nízkonákladových aut. Z aktuální tiskové zprávy ale již bohužel není jasné, zda je tento krok spojen také s odhalením nové značky konkurující Dacii nebo i nadále s emblémem VW.

Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 1 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 01Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 2 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 03Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 3 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 02Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 4 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 06Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 5 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 10Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 6 - Volkswagen I D Concept zive dalsi 01Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 7 - Volkswagen I D Concept zive dalsi 02Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 8 - Volkswagen I D Concept zive dalsi 03Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 9 - Volkswagen I D Concept zive dalsi 04Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 10 - Volkswagen I D Concept zive dalsi 05Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 11 - Volkswagen I D Concept zive dalsi 06Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 12 - Volkswagen I D Concept zive dalsi 07Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 13 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 11Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 14 - Volkswagen I D Concept zive dalsi 08Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 15 - Volkswagen I D Concept zive dalsi 09Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 16 - Volkswagen I D Concept zive dalsi 10Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 17 - Volkswagen I D Concept zive dalsi 11Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 18 - Volkswagen I D Concept zive dalsi 12Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 19 - Volkswagen I D Concept zive dalsi 13Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 20 - Volkswagen I D Concept zive dalsi 14Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 21 - Volkswagen I D Concept zive dalsi 15Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 22 - Volkswagen I D Concept zive dalsi 16Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 23 - Volkswagen I D Concept zive dalsi 17Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 24 - Volkswagen I D Concept zive dalsi 18Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 25 - Volkswagen I D Concept zive dalsi 19Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 26 - Volkswagen I D Concept zive dalsi 20Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra - 27 - Volkswagen I D Concept zive dalsi 21
Produkční verze Volkswagenu I.D. je středobodem chystané elektrické expanze, jenž odstartuje již v první pětiletce nové strategie. Jako toužebně vyhlížené auto nadšenců pro cokoli (krom elektomobility...) nevypadá

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 9 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama